Elevii de clasa a II-a vor avea la dispoziție 45 de minute pentru a rezolva subiectele la testele de la Evaluarea Națională 2025, cu 15 minute mai mult față de timpul alocat în anii trecuți / Structura testelor

Înscrierea elevilor în clasa a V-a în școli unde nu există nivel primar se face prin examen de competență sau pe baza de transfer / Situațiile în care se dau examene - ROFUIP 2024

Foto: © Flynt | Dreamstime.com

Elevii de clasa a II-a vor avea la dispoziție mai mult timp decât au avut în anii trecuți, ca să rezolve subiectele de la testele Evaluării Naționale, potrivit metodologiei publicate în Monitorul Oficial. În anul școlar 2024-2025, elevii vor avea 45 de minute, și nu 30 de minute cât erau alocate până acum. Amintim, evaluarea națională la clasa a II-a va avea loc între 13 și 16 mai 2025, potrivit calendarului oficial publicat.

Elevii de clasa a II-a vor putea rezolva fiecare test la Evaluarea Națională în cel mult 45 de minute, potrivit noilor reguli publicate în Monitorul Oficial. Astfel la fiecare probă elevii vor avea la dispoziție câte 45 de minute.

Art. 13 prevede că durata alocată rezolvării testelor de evaluare este după cum urmează:
— de câte 45 de minute pentru fiecare test administrat la EN II.

A fost modificată și denumirea testului pentru Matematică, din Matematică și științele naturii, în Matematică și explorarea mediului, disciplină pe care de altfel elevii o învață la clasele primare.

De remarcat faptul că din vechea metodologie a dispărut alineatul 10 de la articolul 9 care preciza că “testele pentru EN au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale”. Acesta a fost înlocuit cu următorul articol: “Testele pentru EN-2025 au un format de tip „broșură de test”, fără să precizeze ce înseamnă acest lucru explicit.

Testele pentru EN-2025 se elaborează de către CNPEE, ținând seama de următoarele cerințe:

a) să fie formulate clar, precis și în strictă concordanță cu programele școlare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu;

b) să aibă un nivel mediu de dificultate

O noutate este faptul că din acest an școlar, rezultatele elevilor la evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi sub formă de punctaje în loc de coduri.

Structura testelor

Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a II-a în limba română, sunt structurate astfel:


a) primul test vizează evaluarea competențelor de producere a mesajelor scrise;
b) al doilea test vizează evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite;
c) al treilea test vizează evaluarea competențelor de matematică și explorarea mediului.


(2) Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, sunt structurate astfel:

a) primul test vizează evaluarea competențelor de receptare-producere a mesajelor scrise-citite în limba română;

b) al doilea test vizează evaluarea competențelor de matematică și explorarea mediului;

c) al treilea test vizează evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite în limba maternă;

d) al patrulea test vizează evaluarea competențelor de producere a mesajelor scrise în limba maternă.


(3) Elevilor aparținând minorităților naționale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică și explorarea mediului atât în limba în care au studiat, cât și în
limba română.

Unde se susține Evaluarea Națională la clasa a II-a și cine administrează testul

Art. 15. — (1) EN-2025 se desfășoară conform calendarului aprobat, în timpul orelor de curs, în funcție de programul fiecărei unități de învățământ.

(2) Pentru EN VI, comisia județeană/a municipiului București de organizare și desfășurare a EN-2025 stabilește un interval orar unic pentru desfășurarea testelor, pentru toate unitățile
de învățământ din județ/municipiul București.

(3) În cadrul EN II, pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, testul de evaluare a competențelor de receptare-producere
a mesajelor scrise-citite în limba română, menționat la art. 10 alin. (2) lit. a), se administrează în aceeași zi în care se desfășoară evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite,
menționată la art. 10 alin. (1) lit. b).


(4) Responsabilitatea administrării la clasă a EN II aparține administratorului de test — învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar de la clasă, conform procedurilor din Manualul de administrare.

Art. 16. — (1) Sălile în care se susține EN-2025 sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei își desfășoară activitatea în mod obișnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz,
în funcție de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi în timpul administrării evaluării.

(2) Administratorul de test, cu sprijinul asistentului, pregătește evaluarea, urmărind așezarea obișnuită a elevilor în bănci, în sala lor de clasă.

(3) Înainte de începerea testului, administratorul de test realizează, într-o manieră motivantă, instructajul elevilor cu privire la proceduri și la importanța acestei evaluări.

(4) Fiecărui elev i se distribuie testul din ziua respectivă, pe care își scrie numele, prenumele și unitatea de învățământ.

(5) Înregistrarea și monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de către administratorul de test.

(6) Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii și a liniștii în sala de clasă.


(7) Se interzice administratorului de test să le ofere elevilor indicații referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor.

Art. 17. — (1) La încheierea timpului alocat rezolvării testului, administratorul de test recuperează testele de la elevi, conform procedurilor.

(2) La încheierea perioadei de administrare a fiecărui test, administratorii de test predau testele, pe bază de proces-verbal, președintelui comisiei de organizare și de administrare
a EN-2025 din unitatea de învățământ.

Despre evaluare la clasa a II-a

Conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog.

Rezultatele la evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a sunt consemnate în portofoliul educațional al elevului.

Evaluarea la clasa a II-a este prima testare în cadrul căreia copilul este expus unor subiecte făcute de altcineva decât cadrul didactic cu care este obișnuit. Părinții pot compara, astfel, rezultatele obținute de copil la această testare națională cu rezultatele obișnuite primite de elev de la învățătoare și pot vedea dacă a fost evaluat corect în timpul anului.

Rezultatele ar trebui să îi ajute pe părinți să afle pe ce anume să insiste, în lucrul cu copiii, pe timpul verii.

Un alt obiectiv al evaluărilor este de a-i obișnui pe copii cu condițiile de examen, pentru a nu se trezi la final de clasa a VIII-a, când au un examen care le hotărăște traseul școlar, pentru prima oară în fața unei evaluări naționale.

Aceste testări trebuie să radiografieze în mod real în ce măsură au înțeles copiii elementele prevăzute de curriculumul național, dar și efortul depus de învățători.

Calendarul Oficial pentru Evaluarea Națională la clasa a II-a 2025
Ordinul privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluării naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a
Citește și:

ULTIMA ORĂ Calendarele pentru evaluările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, publicate în Monitorul Oficial

OFICIAL La evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a 2025, elevii o să primească punctaje / Punctajele se pot echivala în note sau calificative și pot fi trecute în catalog, la solicitarea scrisă a elevului
Corectarea nu va fi digitalizată pentru evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, potrivit lui Marian Șuță, șeful instituției care face subiectele de examen: Anul acesta nu sunt noutăți
Exit mobile version