Elevii cu dizabilități și cei romi sunt afectați de persistența segregării și a discriminărilor în școli – avertizează raportul Departamentului de Stat al SUA privind drepturile omului în România

939 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Sistemul românesc de educație este menționat și în ultima ediție a raportului Departamentului de Stat al SUA cu privire la respectarea drepturilor omului în România, prin trimiteri la situații de segregare și discriminare. Cele mai afectate grupuri, reiese din analiza americană pentru anul 2023, publicată săptămâna aceasta, sunt copiii romi și cei cu dizabilități, dar documentul face trimitere și la copiii care muncesc și a căror educație este afectată, precum și la nevoia de educație sexuală adecvată vârstei, pentru adolescenți.

În privința educației, chestiunea copiilor romi este principala problemă scoasă în evidență prin prisma drepturilor omului. Potrivit raportului, „în pofida unui ordin din 2016 al Ministerului Educației, ce interzice segregarea în ceea ce-i privește pe elevii romi, mai multe ONG-uri au raportat persistența segregării pe criterii etnice în școli. În septembrie, grupul civic Aresel a afirmat că școala Nicolae Bălcescu din orașul Drăgășani le-a respins câtorva zeci de copii romi din localitate admiterea în principala școală a localității, în pofida faptului că familiile au depus documentația necesară pentru înscriere și au întrunit cerințele generale pentru înscriere. În schimb, oficialii școlii ar fi trimis copiii la altă școală, care nu avea resurse și care era situată la marginea orașului”.

  • Documentul citează un raport realizat de către un comitet al Consiliului Europei, ce a constatat o serie de probleme în felul cum autoritățile se raportează la problemele comunităților rome, inclusiv lipsa unor investigații adecvate în cazuri de violență contra romilor. Este notată, în context, „segregarea persistentă a romilor în sistemul de educație”, pe lângă alte probleme referitoare la accesul acestei comunități la servicii de sănătate sau locuințe.

Raportul arată că discriminarea față de copiii cu dizabilități, în sistemul de educație, a fost „o problemă extinsă, cauzată de lipsa formării adecvate a profesorilor în ceea ce privește incluziunea copiilor cu dizabilități și lipsa de investiții pentru ca școlile să devină accesibile. Potrivit datelor oficiale, 40% dintre copiii cu dizabilități fie au fost plasați în școli segregate, fie nu au fost trimiși deloc la școală”. 

  • Organizațiile neguvernamentale au raportat și discriminarea la adresa persoanelor LGBTQI+, inclusiv la nivelul sistemului de educație, mai spune documentul Departamentului de Stat.

Raportul citează o serie de ONG-uri și observatori potrivit cărora au continuat să existe „bariere de infrastructură și Informaționale în calea capacității individului de a-și menține sănătatea reproducerii, inclusiv prin lipsa (…) educației sexuale adecvate vârstei, pentru adolescenți”.

Iar unele școli, asemenea unor străzi, organizații sau biblioteci, „au continuat să poarte numele unor persoane condamnate pentru crime de război sau crime împotriva umanității”, notează analiza citată.

  • Potrivit raportului, copiii cu vârste între 15 și 18 ani pot munci, conform legii, până la șase ore pe zi și maximum 30 de oră pe săptămână, atât timp cât nu le este afectată prezența la școală. Însă „mulți copii nu au mers la școală, atât timp cât munceau, potrivit unor relatări”, arată documentul.

Citește pe larg ce scrie acest raport despre justiția, fenomenul corupției și alte probleme legate de drepturile omului în România – pe G4Media.ro.

Citește și:
DOCUMENT Drepturile copiilor în România, încălcate în multe cazuri, remarcă Raportul Departamentului de Stat al SUA pe anul 2021: Abuzul asupra copilului, neglijența, violența emoțională, fizică și psihologică au continuat să fie probleme serioase


2 comments
  1. Este normal ca și elevii romani si de alte nationalitati sa nu fie discriminați Elevii romi sa concureze cu elevii romani sau de alte naționalități și admiterea sa se facă în ordinea mediilor obținute
    Admiterea oriunde trebuie sa nu se facă după criterii ednice ci după competente ,în ordinea mediilor

  2. Încep și ăștia ca francezii în anii „90 :ca nu ii integram,ca ii discriminam,ne țineau discursuri cu ce ar trebui sa facem și acum ei nu știu cum sa scape de ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre greva profesorilor: Susțin clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii / Ipocrizia crasă a președintelui și ministrului Educației o poate vedea acum toată lumea

„Susțin clar mărirea substanțială a salariilor, dar trebuie adăugate încă alte două condiții, dacă vrem să crească calitatea predării în educație”, atrage atenția fostul ministru al Educației Mircea Miclea, într-un…
Vezi articolul

„Scandalul” subiectelor la evaluarea de la clasa a IV-a. Profesorul Dragoș Iliescu, expert OECD în testare educațională: Putem face un astfel de exercițiu de ”framing” cu orice text din manuale. Moromete abuzator, în scena iconică în care Paraschiv se frige cu fasolea fierbinte. La anul, la evaluarea de clasa a IV-a: Vine, vine, primăvara (dar, atenție, fără ruptul florilor!)

Subiectele la Limba română de la evaluarea națională la clasa a IV-a sunt sau nu adecvate scopului acestei testări de verificare a literației? Este textul propus copiilor traumatizant? Este lungimea…
Vezi articolul

Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor

„România va trebui să stabilească o legătură mai strânsă între promovare, salarizare și performanță”, dacă își dorește ca regulile pentru evoluția în carieră a cadrelor didactice și creșterile salariale planificate…
Vezi articolul