Instrucțiunile privind organizarea și funcționarea colegiilor naționale militare și Statutul elevului de colegiu național militar, adoptate prin ordin de Ministerul Apărării Naționale pe 10 ianuarie, au fost publicate în Monitorul Oficial. Spre deosebire de regulile de până acum, similare în mare măsură regulilor aplicate în sistemul administrat de Ministerul Educației, dar organizate separat acestea, noile Instrucțiuni și Statut al elevului pentru colegiile naționale militare se raportează în mod direct la Noua lege a învățământului preuniversitar, la ROFUIP și la Statutul elevului, cu o serie de prevederi suplimentare.
În cazul acestor colegii, consiliul de administrație existent până acum este înlocuit cu un consiliu de conducere, iar președintele acestuia este comandantul colegiului. Noul consiliu funcționează conform Metodologiei de organizare a consiliilor de administrație în învățământul preuniversitar, iar atribuțiile sale sunt stabilite prin aceeași metodologie, cu unele atribuții specifice privind:
- Bugetul unității de învățământ
- Participarea la concursul pentru ocuparea posturilor didactice și pentru postul de director
- Contestațiile privind sancțiunile aplicate elevilor, sancțiuni specifice învățământului militar,
- Acordarea titlului de „profesorul anului”
Conducerea operativă a colegiului național militar este asigurată de către un comandant, conform regulilor militare, el având drepturile și obligațiile ce revin comandantului de unitate militară. Totodată, el are și atribuții stabilite pentru postul de director în Legea învățământului preuniversitar.
În același timp, însă, activitățile de învățământ intră in atribuția unui director. Până acum, potrivit regulilor aplicate din 2014, acest rol revenea unui „director adjunct”. Postul de director este ocupat prin concurs, conform regulilor din sistemul preuniversitar, iar directorul se supune regulilor stabilite prin Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților din învățământul preuniversitar – ROFUIP.
- Tot ROFUIP, precum și prevederile Legii învățământului preuniversitar din 2023, trebuie respectate și de către consiliul profesoral al colegiilor naționale militare, La ședințele consiliului poate participa, ca invitat, și comandantul instituției La ședințele consiliului poate participa, ca invitat, și comandantul instituției.
ROFUIP și Statutul elevului sunt cele care stabilesc și regulile de organizare pentru consiliul clasei, condus de profesorul diriginte sau, după caz, de comandantul de subunitate.
Regulile pentru elevii colegiilor naționale militare și Statutul elevului militar
Mare parte dintre regulile aplicate și până acum elevilor colegiilor militare, de la admitere la transfer, încetarea calității de elev și examene, se aplică în continuare, dar se raportează în mod direct la Legea 198, ROFUIP și Statutul elevului din 2024. Există o serie de prevederi suplimentare, iar unele sunt diferite de cele aplicat până acum.
O schimbare semnificativă este aceea că transferul dintr-un colegiu național militar într-o unitate din rețeaua Ministerului Educației și Cercetării devine obligatoriu într-o serie de situații, precum nereprezentarea la ore la începutul clasei a IX-a, dacă elevul este declarat „inapt” medical, dar și pentru cazurile în care elevul este declarat „necorespunzător pentru profilul militar”. Până acum, regula spunea că aceștia din urmă se puteau transfera la o unitate a Ministerului Educației, se puteau „retrage” sau puteau fi exmatriculați. Transferul devine, acum soluție obligatorie, în condițiile în care, dacă un elev este declarat necorespunzător, calitatea de elev în învățământul liceal militar încetează.
Drepturile, îndatoririle și interdicțiile prevăzute pentru elevi în Legea învățământului preuniversitar și în Statutul elevului sunt aplicate colegiile naționale militare, conform Statutului elevului din aceste colegii. Acestora li se aplică de o serie de drepturi și interdicții specifice acestui tip de liceu, cele mai multe fiind de ordin procedural.
Elevii acestor colegii beneficiază și de o serie de recompense specifice, pe lângă cele prevăzute în Statutul elevului, mai precis:
- învoiri sau permisii;
- expunerea fotografiei la panoul de onoare al elevilor;
- fotografierea alături de drapelul de luptă al unității;
- înscrierea numelui șefului de promoție pe placa de onoare a colegiului;
- acordarea de/înaintarea în grade onorifice;
- numirea în funcții de comandă specifice elevilor colegiilor naționale militare.
În plus, se acordă premii pentru elevii cu cele mai mari medii generale pe clasă (dar nu mai mici de 9) și care au 10 la Purtare, precum și pentru elevii care „s-au remarcat prin fapte de înaltă ținută morală și civică” sau care „s-au evidențiat în activitatea de comandă”.
- În cazul sancțiunilor, se aplică sancțiuni graduale, în funcție de gravitatea abaterilor, conform principiilor stabilite prin Statutul elevului din unitățile din rețeaua Ministerului Educației – începând cu observația individuală până la mutarea disciplinară.
Pe lângă acestea, apare sancțiunea de preaviz, apoi cea de declarare a elevului ca „necorespunzător pentru profilul militar”, care se aplică prin hotărâre a consiliului profesoral, la propunerea clasei. Această sancțiune, ce determină mutarea într-o unitate fără specific militar, se aplică în 6 situații:
a) elevilor care acumulează 30 de absențe nemotivate din totalul orelor de studiu sau cel puțin 30% din numărul anual de ore la o singură disciplină;
b) elevilor care săvârșesc o abatere gravă, definită potrivit prevederilor anexei nr. 1 la Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.233/2023, cu modificările ulterioare;
c) elevilor care obțin media anuală la disciplinele „Pregătire militară” și la limba modernă studiată în regim intensiv sub 7, numai în situația în care nu promovează reexaminările;
d) elevilor care obțin media anuală la „Purtare” mai mică de 8; e) elevilor care sunt declarați corigenți la mai mult de o disciplină; f) elevilor care sunt declarați repetenți.