Elevii cer demisia președintelui Consiliului care stabilește costul standard per elev / Aura Danielescu: Ministrul lucrează la modificarea finanțării școlilor

5.361 de vizualizări
Consiliul Național al Elevilor cere demisia “imediată” a președintelui Consiliului responsabil de stabilirea costului standard per elev. Elevii spun că CNFIP nu s-a mai întrunit din ianuarie și că “bugetul celui mai important sistem public din România se face la mica înțelegere, pe repede înainte”. Contactată de Edupedu.ro, Aura Danielescu a declarat că membrii organismului nu au reușit până acum să își sincronizeze programul. “Dar până a ajunge să-i ceri public demisia unui om, cred că ar trebui să ceri tu convocarea unei întruniri”, susține președinta CNFIP.
  • Vezi mai jos pozițiile integrale ale elevilor și ale Aurei Danielescu, câți membri are CNFIP, cine sunt aceștia și cine îi numește

“Dna ministru lucrează în acest moment la modificarea tipului de finanțare. Nu înseamnă că nu ne putem aduna din toate județele, dar de câte ori am încercat nu am reușit să ne sincronizăm”, a declarat Danielescu pentru Edupedu.ro.

Ce spun elevii – comunicatul remis Edupedu.ro de către Consiliul Național al Elevilor
Petru Apostoaia / Foto: Arhiva personala
Petru Apostoaia / Foto: Arhiva personala

“Consiliul Național al Elevilor, structura reprezentativă a elevilor din România, solicită demisia imediată a președintelui Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP), Aura Danielescu, cu aprobarea unanimă a Adunării generale a CNE.

Deși CNFIP există, pe hârtie, încă din anul 2011, activitatea acestuia de atunci până acum a fost una irelevantă. Odată cu reorganizarea CNFIP, prin OMEN 3.903/2018, apăreau semne că finanțarea învățământului preuniversitar se va face în concordanță cu nevoile din teritoriu. De asemenea, în decembrie 2018 CNE a atras atenția asupra managementului defectuos și lipsit de transparență al Aurei Danielescu în cadrul CNFIP, cu speranța că aspectele semnalate vor fi îndreptate, având scopul de a îmbunătăți finanțarea învățământului preuniversitar prin capacitarea organismului responsabil de stabilirea costului standard per elev/preșcolar.

În data de 24 februarie 2019, în cadrul unei întrevederi cu ministrul educației naționale, Ecaterina Andronescu, delegația CNE a adus în discuție și subiectul finanțării, în raport cu funcționarea precară a CNFIP. Concluzia a fost că acest organism trebuie să aibă un management performant și să împrumute anumite bune practici de la echivalentul său pentru învățământul superior, CNFIS.

Potrivit regulamentului organismului, președintele conduce și coordonează întreaga activitate și elaborează programele de activități ale CNFIP. De asemenea, structura se întrunește în sesiuni ordinare, trimestrial, și în ședințe extraordinare, ori de câte ori este nevoie. Cu toate acestea, din data de 28 ianuarie 2019 (când a avut loc votul online cu privire la stabilirea costului standard per elev/preșcolar pentru anul 2019) până în prezent, activitatea și comunicarea sunt complet inexistente.

Având în vedere faptul că finanțarea insuficientă și nefundamendată a educației este una dintre cauzele pentru care sistemul de învățământ este neperformant și inechitabil, iar CNFIP are un rol major în remedierea acestei probleme, Consiliul Național al Elevilor solitică demisia imediată a președintelui organismului, Aura Danielescu, și alocarea unui număr de locuri în cadrul CNFIP pentru reprezentanți ai organizațiilor cu activitate relevantă în domeniul educației, altele decât cele reprezentative ale elevilor, cadrelor didactice și părinților.

Este absolut aberant să ne așteptăm la o finanțare mai bună a sistemului preuniversitar în contextul în care președintele CNFIP, persoana care ar trebui să se implice cel mai mult în îmbunătățirea alocărilor bugetare pentru educație, ignoră total acest rol. Cum ne putem aștepta la o finanțare echitabilă și suficientă dacă organismul care ar trebui să faciliteze acest lucru este în moarte clinică, din cauza Aurei Danielescu? Modul acesteia de a conduce CNFIP este unul uzual în administrația publică din România: lipsă de transparență și interese ascunse.

Încă din 2011, rolul CNFIP este pur decorativ, iar faptele la care am asistat mă scârbesc groaznic: bugetul celui mai important sistem public din România se face la mica înțelegere, pe repede înainte. Am demascat aceste probleme, le-am adus în atenția publică, cu speranța că vor fi remediate; se pare că acest lucru nu se vrea, fiind total ignorat. Solicităm demisia imediată a Aurei Danielescu din CNFIP și alocarea unui număr de locuri în cadrul CNFIP pentru reprezentanți ai organizațiilor cu activitate relevantă în domeniul educației, altele decât cele reprezentative ale elevilor, cadrelor didactice și părinților, pentru că societatea civilă merită și trebuie să fie implicată, în special în contextul în care angajații statului nu își fac treaba.”, a declarat președintele CNE, Petru Apostoaia.”

Ce spune Aura Danielescu, președinta Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP):
Aura Danielescu / Foto: Facebook

Contactată de Edupedu.ro, Aura Danielescu a declarat că “CNFIP este format dintr-un număr de membri foarte mare” și că “de câte ori am încercat, nu am putut avea o întrunire statutară, a trebuit ca votul să fie electronic, pentru că de fiecare dată nu am reușit să ne sincronizăm programele“. “Dar până a ajunge să-i ceri public demisia unui om, cred că ar trebui să ceri tu convocarea unei întruniri”, a spus președinta Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar.

“La baza analizelor care se pot face pentru stabilirea costului standard per elev stau tipurile de finanțare. Dna ministru lucrează în acest moment la modificarea tipului de finanțare. Nu înseamnă că nu ne putem aduna din toate județele, dar până acum nu am reușit”, a afirmat Danielescu, pentru Edupedu.ro.

Aceasta a precizat că estimează “că după ce terminăm cu examenele, cel mai târziu în septembrie ne putem întâlni”. “Dacă este neapărat un câștig, doamna ministru poate să mă revoce în orice moment”, a continuat oficialul.

Danielescu a declarat pentru Edupedu.ro că a fost “numită președinta Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP) din 2018, cu efect pe ceea ce înseamnă costul standard și buget în 2019”.

“Costul standard a fost analizat, eu am prezentat variantele de creștere care s-ar impune, ca urmare a creșterii salariilor, însă am spus de fiecare dată că el acoperă la limită cheltuielile și că el nu produce o siguranță. Nu cred că este cineva mulțumit și unul dintre obiectivele doamnei ministru este de a avea un cost standard mai bun”, a susținut aceasta.

Inspectoare școlară generală în Timiș, Danielescu a precizat că “reprezentanții Consiliului Național al Elevilor au mers foarte mult pe creșterea cost standard la cheltuielile materiale, însă la acel moment cam atât a fost posibil, având în vedere discuțiile cu Ministerul Finanțelor. Întâlnirile au fost foarte târziu realizate și au plecat întârziat pentru că la Ministerul Educației nu a fost o perioadă ministru al Educației, a fost o perioadă lungă de interimat, și din acest punct de vedere nu aveam acea persoană care să ne reprezinte în discuțiile cu Ministerul Finanțelor”.

“Costul standard per elev de anul acesta prevede o creștere de 22% pentru cheltuielile de natură salarială și este adevărat că nemulțumirea este legată de cheltuielile materiale, dar în Legea educației este prevăzut că finanțarea este de mai multe tipuri: finanțarea de bază prin cost standard și finanțarea complementară. Dacă Consiliul Național al Elevilor se uită în lege, o să poată observa că majoritatea cheltuielilor materiale ale școlilor intră în grija autorităților locale”, a spus Danielescu.

“Înainte de a-mi cere mie public o demisie, ar trebui să facă front comun să vadă unde este acel minus. Reparațiile curente în școli nu pot fi plătite din costul standard și nici obiectele de inventar”, a acuzat președinta CNFIP.

Danielescu a declarat pentru Edupedu.ro că “din costul standard per elev se plătesc toate cheltuielile salariale în bani și contribuțiile aferente, iar de la bunuri și servicii se pot cumpăra doar următoarele lucruri: furnituri de birou (hârtie, gumă, etc), materialele pentru curățenie, se plătește încalzirea, iluminatul și forța motrică“.

“Din cauza faptului că costul în sine într-adevar este dimensionat puțin și că toate județele din țară au probleme cu costul la încălzire, școlile mari din municipii consumă banii din costul standard în primele 2 luni, pe forță motrică și încălzire. Deci banii se duc direct pe cheltuielile cu încălzitul, apa, salubritatea și carburantul, unde este cazul“, a continuat aceasta.

Danielescu a precizat că “din costul standard per elev nu se pot plăti reparațiile curente și nici obiectele de inventar și serviciile. Deci dacă o școală are nevoie de un laptop, de o masă, ele se plătesc de la autoritățile locale”.

Ce este Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar

CNFIP este organism consultativ al Ministerului Educației, fără personalitate juridică. “CNFIP determină anual costul standard per elev/preșcolar“, prevede regulamentul de funcționare al instituției.

Consiliul este format din 21 membri, dintre care 4 reprezentanți ai direcțiilor de specialitate din Ministerul Educației, 4 reprezentanți ai inspectoratelor școlare, 4 reprezentanți ai școlilor, 5 reprezentanți ai partenerilor sociali, 4 reprezentanți ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.

Membrii CNFIP sunt numiți prin ordin al ministrului educației, iar conducerea Consiliului este asigurată de un președinte și de un vicepreședinte, desemnați de ministru dintre membrii CNFIP.

Membrii CNFIP:
  • 1. Aura Codruța Danielescu – Inspectoratul Școlar Județean Timiș – președinte
  • 2. Mirela Nicoleta Dinescu, Școala Superioară Comercială Nicolae Krețulescu București – vicepreședinte
  • 3. Valentin Sorin Popescu, Ministerul Educației – Direcția Generală Management Strategic și Politici Publice
  • 4. Corina Marin, Ministerul Educației – Direcția Generală de Învățământ Secundar Superior
  • 5. Mihaela Tania Irimia, Ministerul Educației – Direcția Generală Educație Timpurie, Învățământ Primar și Gimnazial
  • 6. Crina Mădălina Ciobanu, Ministerul Educației – Direcția Generală Juridic
  • 7. Eugenia Marcela Dărămuș, Inspectoratul Școlar Județean Alba
  • 8. Ioana Mihaela Neacșu, Inspectoratul Școlar al Municipiului București
  • 9. Mariana Pop, Inspectoratul Școlar Județean Cluj
  • 10. Ferencz Salamon Alpar Laszlo, Școala Generală ‘Jozsef Attila’ Miercurea Ciuc
  • 11. Cristina Sebastian, Colegiul Național de Muzică George Enescu București
  • 12. Simion Hăncescu, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI)
  • 13. Marius Nistor, Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” (FSE Spiru Haret)
  • 14. Luminița Costache, UNICEF
  • 15. Petru Apostoaia, Consiliul Național al Elevilor
  • 16. Iulian Cristache, Federația Asociațiilor de Părinți
  • 17. Emilian Oprea, Asociația Orașelor din România (AOR)
  • 18. Aurel Gabriel Simionescu, Asociația Municipiilor din România (AMR)
  • 19. Traian Negulescu, Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR)
  • 20. Diana-Aurora Avădanei, Colegiul Economic ‘Virgil Madgearu’ Galați
  • 21. Nicolae Pandea, Asociația Comunelor din România (ACoR)
Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Diversitatea să nu mai fie definită în proiectul legii învățământului, iar profesorii să nu mai fie obligați să o promoveze, îi cer Ligiei Deca reprezentanții cultelor religioase, la inițiativa Patriarhiei ortodoxe. Acestea mai solicită ca sintagma „orientare sexuală” să fie ștearsă din document

Cultele religioase cer ministrei Educației, Ligia Deca, să elimine definiția „diversității” din proiectul legii învățământului preuniversitar, potrivit unei scrisori consultate de Edupedu.ro, semnate de 13 reprezentanți ai bisericilor recunoscute de…
Vezi articolul

DOCUMENT „Activitățile didactice se poate suspenda” – Dezacord între subiect și predicat în proiectul legii privind starea de alertă, adoptat de Guvern, chiar în capitolul Educație

„Activitățile didactice (…) se poate suspenda în perioada stabilită” – cu acest dezacord între subiect și predicat începe capitolul Educație-Cercetare din proiectul de lege privind unele măsuri pentru prevenirea și…
Vezi articolul