Evaluarea Națională 2019 se desfășoară în cel mai volatil climat din ultimii ani. Regulile i-au fost fixate de un ministru care a demisionat imediat după ce elevii de clasa a VIII-a au început școala. Aceiași copii aveau să afle “din greșeală” că planurile instituției prevedeau introducerea fără nicio pregătire a testelor grilă la Evaluarea Națională. A urmat surpriza Andronescu, revenită pentru a patra oară la șefia ministerului, și anunțurile au luat-o razna: 45% dintre locurile de clasa a IX-a se duc la profesională! Ba renunțăm și revenim la 15%, ca până acum. Modificăm calendarul de examene cu 2 zile înainte de probele vocaționale. Ba nu, nu se mai publică nimic. Vreți să știți pe ce locuri de liceu concurați? Așteptați până după alegerile europarlamentare.
Elevii care astăzi dau examenul de Limba și literatura română au început clasa a VIII-a cu Valentin Popa ministru la Educație. El a fixat regulile examenului din acest an, precizând explicit în metodologia semnată de el că elevii nu mai pot ieși din examen cu foile cu subiectele. Popa a demisionat în septembrie 2018, după ce numele său s-a aflat permanent pe listele de remaniabili, motivându-și ieșirea din guvern prin refuzul de a anula o ordonanță care a făcut imposibilă predarea limbii române în școlile minorităților de către învățătorii care nu aveau studii universitare de limba română.
La începutul lunii noiembrie, elevii de clasa a VIII-a aveau să afle că Ministerul fără ministru plin le-a pregătit peste noapte, fără niciun anunț, fără nicio pregătire sau dezbatere publică, Subiecte grilă la Evaluarea Națională 2019. Încercarea de a modifica structura subiectelor prin introducerea a 40% de itemi obiectivi, adică întrebări deschise și tip grilă, a ieșit la suprafață la început de noiembrie, când Ministerul Educației a publicat modelele de subiecte pentru acest an.
După ce scandalul schimbării subiectelor pentru examenele aflate chiar în pregătire a luat amploare și elevii și profesorii au avertizat că introducerea a 40% subiecte grilă înseamnă note artificial mărite în an electoral, ministrul interimar la acea vreme, Rovana Plumb, a anunțat că “în acest an școlar nu se aplică nicio schimbare privind formatul variantelor de subiecte”. Marea concesie făcută de guvernul social-democrat condus formal de Viorica Dăncilă sub îndrumarea lui Liviu Dragnea a fost amânarea aplicării testelor grilă cu încă un an: adică aplicarea lor în anul alegerilor locale și generale.
Fostul ministru Valentin Popa a declarat atunci pentru Edupedu.ro că ideea testelor grilă i-a aparținut lui: “Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură”. Fostul ministru nu vedea nicio problemă în aplicarea lor chiar la copiii de clasele a VIII-a, deși Legea educației interzice modificarea regulilor de examen după începutul anului școlar.
Surse din apropierea Ministerului au declarat, însă, pentru Edupedu.ro că cea care a “contagiat” experții din minister și indirect pe Popa cu ideea testelor grilă a fost Andronescu, strict pentru scopuri electorale; pe atunci, Ecaterina Andronescu era în negocieri cu Liviu Dragnea pentru a primi postul de ministru, după actul de disidență în partid și după ce declarase pentru G4Media.ro “peste 100% nu se va întâmpla să mi se propună funcția de ministru al Educației. Eu nu sunt de vânzare”.
Cum arătau testele grilă la Română propuse de Ministerul Educației pentru Evaluarea Națională 2019 și amânate de Rovana Plumb cu un an:
-
Descarcă de aici, în forma .pdf, modelul de subiecte grilă la Limba română propuse pentru 2019 și retrase de MEN
-
Descarcă de aici baremul de la subiectele grilă propuse și retrase
-
Descarcă de aici precizările MEN
A urmat Ecaterina Andronescu la șefia Ministerului Educației, cu o sarabandă de propuneri de modificare tot peste noapte a examenelor în curs. Social-democrata care i-a cerut demisia lui Dragnea de la vârful PSD a acceptat mandatul de ministru chiar din mâna sa, iar astăzi se pregătește să candideze la șefia partidului, după ce fostul lider a fost condamnat la 3 ani și jumătate de închisoare cu executare.
Pe 31 august 2018, Ecaterina Andronescu declara pentru G4Media.ro, întrebată dacă a primit de la Liviu Dragnea oferta de a prelua Ministerul Educației: ”Nu am primit această propunere. Cum v-ați putea închipui după scrisoarea pe care am trimis-o? 110% sau cât vreți dvs peste 100% nu se va întâmpla să mi se propună funcția de ministru al Educației. Eu nu sunt de vânzare”.
Motivul principal al neîncrederii manifestate astăzi de părinți și profesori în ministrul Educației îl reprezintă încercarea Ecaterinei Andronescu de a schimba cu doar două zile înainte de examen data la care elevii susțin probele vocaționale de admitere la liceu.
Ca urmare a reacției publice extrem de vehemente, Andronescu a renunțat la ordinul care amâna examenele, însă semnătura sa pe acel ordin trimis și întors de la Monitorul Oficial chiar în zilele de examene sunt dovada că oricând un ministru poate să încerce să modifice regulile, deși legea educației spune clar că regulile de admitere la liceu trebuie publicate la începutul anului școlar.
Elevii au aflat apoi locurile la licee cu doar câteva zile înainte să termine clasa a VIII-a. Ministerul Educației nu a publicat broșurile de admitere la liceu decât foarte târziu, încălcând cu aproape o lună termenul fixat prin ordin de ministru. Sindicatele au acuzat-o pe Ecaterina Andronescu de rațiuni pur electorale în amânarea publicării acestor cifre, având în vedere că pe 26 mai au fost alegerile europarlamentare.
În aceeași tăcere în care în 2009 a alocat 0 cifră de școlarizare Școlilor de Arte și Meserii, acum Ecaterina Andronescu în guvernul Dăncilă a tăiat 30.000 de locuri la licee, fără absolut nicio dezbatere publică, și a mărit cu 5.000 locurile la învățământul profesional. Pe București, asociațiile de părinți au avertizat că planurile ministrului erau de a repartiza 45% (față de 15% anul trecut) dintre locurile de clasa a IX-a la școlile profesionale.
Ca urmare a scandalului generat de secretomania în care lucrează, Andronescu a renunțat și la acel plan și a repartizat tot 15% din locuri școlilor profesionale, pe București. Elevii au aflat toate aceste lucruri cu doar două săptămâni înainte să termine clasa a VIII-a.
Când, în sfârșit, broșurile de admitere la liceu au fost gata, elevii care au absolvit clasa a VIII-a și se pregătesc de admiterea la liceu au descoperit că nu pot vedea decât ultima medie cu care s-a intrat anul trecut la o anumită clasă, la un anumit profil. Din cauza GDPR-ului, MEN a șters toate celelalte note, deși putea să anonimizeze listele prin ascunderea numelor elevilor.
“Părinţii or solicita acel clasament, în acelaşi timp şi noi avem nişte reguli pe care trebuie să le respectăm” – a declarat în urmă cu o zi Ecaterina Andronescu, pentru știrileprotv.ro.
School photo created by freepik – www.freepik.com