Elevii care termină gimnaziul și liceul trebuie să primească obligatoriu o recomandare consultativă de încadrare “într-o formă de învățământ de nivel superior, emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte”, prevede o propunere din proiectul Statului Elevului, pus recent în dezbatere publică de Ministerul Educației. Anual, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) realizează un studiu privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, dar nu există în prezent recomandări de la consilierul școlar sau diriginte.
- Propunerea se regăsește și în Legea Educației nr.198/2023, la capitolul portofoliului educațional, care să evalueze parcursul școlar al elevilor. Acesta ar trebui să intre în vigoare însă abia din toamnă, pentru grupa mijlocie la grădiniță și pentru cei care intră în clasa pregătitoare, potrivit legii.
Elevii care termină gimnaziul și liceul trebuie să primească obligatoriu și gratuit o recomandare consultativă consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, de la diriginte sau consilierul școlar. Iar cei care termină liceul pot primi chiar o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Prevederea este trecută în proiectul Statului Elevului 2024, pus recent în dezbatere publică.
La articolul 7, litera o) se propune:
o) dreptul de a beneficia, la finalizarea învățământului gimnazial/liceal obligatoriu, de o
recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev. Pentru absolvenții de învățământ liceal se poate emite și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă.
În prezent, articolul 7 prevede doar dreptul elevilor de a primi consiliere școlară gratuită dar nu se face nici o referire la o îndrumare sub formă de recomandare a elevilor.
Propunerea este prevăzută și în legea Educației, la capitolul portofoliului educațional, care să evalueze parcursul școlar al elevilor. Acesta ar trebui să intre în vigoare însă abia din toamnă, pentru grupa mijlocie la grădiniță și pentru cei care intră în clasa pregătitoare, potrivit art 98. alin 5.
(3) La finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenților de învățământ liceal se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice și sunt incluse în portofoliul educațional.
Informații de context
În fiecare an de peste 10 ani, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională realizează un studiu pe baza unor chestionare pe care le aplică elevilor de clasa a VIII-a, pentru a stabili cum își aleg liceul și ce orientări pe piața muncii au. Însă nu există o recomandare scrisă apoi pentru orientare la liceu sau în carieră.
Anul acesta, studiul arată că elevii de clasa a VIII-a din București, participanți la studiul au un interes ridicat spre medicină, iar justiția rămâne în top 3. Raportul întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională are 10 noi opțiuni ca domenii de activitate pentru elevi, printre care poliție, arhitectură, psihologie și dezvoltare personală, curierat sau ecologie și protecția mediului.
Întrebați în chestionarul aplicat în școli de consilierii școlari, în ce domeniu de activitate ar vrea să lucreze, elevii de clasa a VIII-a au spus: medicină, administrarea afacerilor, justiție.
Domeniul inginerie și noile tehnologii (nanotehnologie, robotică, biotehnologie) este pe locul 4 în preferințe, urmează informatică și computer science. Arhitectura și arta sunt pe locurile 6 și 7 în interesele elevilor, urmate de psihologia și dezvoltarea personală. Vezi aici opțiunile elevilor.
Raportul mai arată anul acesta că un număr semnificativ de elevi de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul sau se consultă cu prietenii. Este prima oară când elevii au opțiunea de răspuns: aleg singur la această întrebare și se află pe locul al doilea ca și modalitate de alegere a liceului, după consultarea familiei. Ca și criterii de selecție a liceului, “aptitudinile personale” și „apropierea școlii de casă” sunt în continuare principale.
În februarie anul acesta, Diana Ioaneș, consilier școlar la Colegiul Național “George Coșbuc” spunea în emisiunea Info Edu că un test de orientare în carieră, de la clasa a VIII-a, se poate face în orice școală din România. Ea remarca faptul că deși sunt puțini consilieri școlari, un test care să îi îndrume pe elevi să-și aleagă specializarea la liceu, se poate face, dar de multe ori rezultatele nu sunt luate în considerare și elevii ajung să aleagă greșit: “La mine în liceu sunt 1100 de elevi și eu sunt singurul consilier. Dar cu toate acestea fac testul de orientare în carieră și l-am făcut în fiecare an. (…)Totuși ne trezim cu aceeași poveste, în fiecare an: Elevii ajung la real fără să aibă abilități matematice spre fizică, chimie, informatică și ajungem în situația în care poate chiar jumătate din elevii care ajung la real nu sunt pentru real. (…) Acest aspect indică faptul că elevii aleg nepotrivit specializarea”, explică Diana Ioaneș, consilier școlar Colegiul Național “George Coșbuc”.
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.