Elevii care termină gimnaziul și liceul trebuie să primească obligatoriu o recomandare consultativă de încadrare “într-o formă de învățământ de nivel superior, emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte”, prevede o propunere din proiectul Statului Elevului, pus recent în dezbatere publică de Ministerul Educației. Anual, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) realizează un studiu privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, dar nu există în prezent recomandări de la consilierul școlar sau diriginte.
- Propunerea se regăsește și în Legea Educației nr.198/2023, la capitolul portofoliului educațional, care să evalueze parcursul școlar al elevilor. Acesta ar trebui să intre în vigoare însă abia din toamnă, pentru grupa mijlocie la grădiniță și pentru cei care intră în clasa pregătitoare, potrivit legii.
Elevii care termină gimnaziul și liceul trebuie să primească obligatoriu și gratuit o recomandare consultativă consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, de la diriginte sau consilierul școlar. Iar cei care termină liceul pot primi chiar o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Prevederea este trecută în proiectul Statului Elevului 2024, pus recent în dezbatere publică.
La articolul 7, litera o) se propune:
o) dreptul de a beneficia, la finalizarea învățământului gimnazial/liceal obligatoriu, de o
recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev. Pentru absolvenții de învățământ liceal se poate emite și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă.
În prezent, articolul 7 prevede doar dreptul elevilor de a primi consiliere școlară gratuită dar nu se face nici o referire la o îndrumare sub formă de recomandare a elevilor.
Propunerea este prevăzută și în legea Educației, la capitolul portofoliului educațional, care să evalueze parcursul școlar al elevilor. Acesta ar trebui să intre în vigoare însă abia din toamnă, pentru grupa mijlocie la grădiniță și pentru cei care intră în clasa pregătitoare, potrivit art 98. alin 5.
(3) La finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte. În cazul absolvenților de învățământ liceal se poate realiza și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă. Recomandările sunt consultative și sunt emise în baza metodologiei specifice și sunt incluse în portofoliul educațional.
Informații de context
În fiecare an de peste 10 ani, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională realizează un studiu pe baza unor chestionare pe care le aplică elevilor de clasa a VIII-a, pentru a stabili cum își aleg liceul și ce orientări pe piața muncii au. Însă nu există o recomandare scrisă apoi pentru orientare la liceu sau în carieră.
Anul acesta, studiul arată că elevii de clasa a VIII-a din București, participanți la studiul au un interes ridicat spre medicină, iar justiția rămâne în top 3. Raportul întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională are 10 noi opțiuni ca domenii de activitate pentru elevi, printre care poliție, arhitectură, psihologie și dezvoltare personală, curierat sau ecologie și protecția mediului.
Întrebați în chestionarul aplicat în școli de consilierii școlari, în ce domeniu de activitate ar vrea să lucreze, elevii de clasa a VIII-a au spus: medicină, administrarea afacerilor, justiție.
Domeniul inginerie și noile tehnologii (nanotehnologie, robotică, biotehnologie) este pe locul 4 în preferințe, urmează informatică și computer science. Arhitectura și arta sunt pe locurile 6 și 7 în interesele elevilor, urmate de psihologia și dezvoltarea personală. Vezi aici opțiunile elevilor.
Raportul mai arată anul acesta că un număr semnificativ de elevi de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul sau se consultă cu prietenii. Este prima oară când elevii au opțiunea de răspuns: aleg singur la această întrebare și se află pe locul al doilea ca și modalitate de alegere a liceului, după consultarea familiei. Ca și criterii de selecție a liceului, “aptitudinile personale” și „apropierea școlii de casă” sunt în continuare principale.
În februarie anul acesta, Diana Ioaneș, consilier școlar la Colegiul Național “George Coșbuc” spunea în emisiunea Info Edu că un test de orientare în carieră, de la clasa a VIII-a, se poate face în orice școală din România. Ea remarca faptul că deși sunt puțini consilieri școlari, un test care să îi îndrume pe elevi să-și aleagă specializarea la liceu, se poate face, dar de multe ori rezultatele nu sunt luate în considerare și elevii ajung să aleagă greșit: “La mine în liceu sunt 1100 de elevi și eu sunt singurul consilier. Dar cu toate acestea fac testul de orientare în carieră și l-am făcut în fiecare an. (…)Totuși ne trezim cu aceeași poveste, în fiecare an: Elevii ajung la real fără să aibă abilități matematice spre fizică, chimie, informatică și ajungem în situația în care poate chiar jumătate din elevii care ajung la real nu sunt pentru real. (…) Acest aspect indică faptul că elevii aleg nepotrivit specializarea”, explică Diana Ioaneș, consilier școlar Colegiul Național “George Coșbuc”.
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
15 comments
Comunismul perpetuu.
După ce ca nu se face nimic în școala românească, părinții fiind nevoiți să-și mediteze copiii pentru a intra la liceele //facultățile care pot sa zicem prefigura un viitor al acestora, mai vrem și o recomandare a dirigintelui(chiar se pricepe sa evalueze asa ceva) , care oricum nu se ocupa cu nimic decât sa ia niște bănuți în plus pentru asa zisa titulatura.
Școala sa se ocupe cu predarea și Evaluarea în corelare cu evoluția tehnologica și cerințele pieței muncii din prezent nu cu metode pedagogice din trecut care fac ca elevii sa considere o corvoada prezenta la școală.
Daca putea sa puna bete in roate, diriginta din liceu ne-ar fi pus celor ai caror parinti nu o cadoriseau.
La noi in tara inca se tine cont de lungimea parului si cotizatia la fondurile neoficiale. Uniforma luata de la firmele agreate e mai importanta decat hrana sau materialele educative ale copilului.
Hai sa se creeze premizele unei “orientari in cariera” facute de un strain care nu a discutat vreodată cu copilul despre ceea ce stie si poate sa faca! (Aplauze!) Si sa nu se poarta inscrie la facultatea vizata daca nu e bine recomandat (stim, recunostinta aratata dinainte de părinți va conta cel mai mult), ca doar nu sunt hartii facute degeaba, nu?
bun! Romania educata!
Majoritatea directorilor din CJRAE sau CMBRAE sunt ,,plasți” politic …fără examen …aceștia ,,conduc” și ,,coordonează sic ,,controlează “activitatea profesională a consilierilor și logopezilor școlari …
Doar prostii fara noima, cat despre consilieri, s-a inventat ceva și pentru ei, că altfel nu găseau servici. sunt aleși pe sprânceană, cu sprijin de partid, sindicat și pile. La fel a fost și clasa zero, nulitatea de Funeriu a introdus-o. ce rezultate sunt? mai slabi mai nemotivați mai răi…
Consilierii scolari-trantorii sistemului.
Bine că salvați dumneavoastră sistemul stând și scriind comentarii de hate la adresa consilierilor școlari. Wow, foarte matur.
nu generaliza,Anco,că dacă spune cineva de tine că ești trântor sari în sus …nu i cunoști pe toți deci chill
Și ce se întâmplă dacă elevii nu țin cont de recomandarea dirigintelui? Experții lui pește prăjit, ati auzit voi ceva, dar nu ati ascultat până la capăt! Nu sunteți în stare să luați ce e bun din experiența altora și să închegați ceva coerent aici.
Nu este ceva inventat in Romania. Acesta “recomandare” este obligatorie în Franța și se ține cont la intrarea în liceu. Se dă recomandare spre exemplu spre un liceu teoretic sau profesional. Se discuta cu elevul și în funcție de capacitățile sale și de dorința lui se poate orienta spre un liceu sportiv, de muzică, etc. există și posibilitatea ca părinții să nu fie de acord și pot face un fel de recurs, dar oricum este o întrevedere între copil, părinți și consilier pentru a discuta: la clasa de mate-info sau la limbi străine, etc. Nu am trecut încă prin aceasta etapa că sa pot da detalii suficiente, copilul intră anul viitor la gimnaziu.
se va scrie recomandarea,daca i musai …se va găsi apoi aruncata pe coridoare și călcată în picioare …consilierii școlari oricum fac recomandări la finalul clasei a opta (de care părinții nu țin cont) și la finalul liceului de care elevii nu țin cont …deci da,treabă merge struna…
…și cu care să se șteargă la c*r.
Nu vă e milă de copacii ăia tăiați pentru atâta hârtie de aruncat la coș?
În fiecare an mass-media transmite că elevii își aleg liceul/facultatea discutând cu oricine, mai puțin cu profesorii. Acum suntem obligați să le scriem recomandări. O hârtie în plus într-un dosar cu șină.
O vom face. Sunt curioasă în ce măsură vor ține seama de recomandările noastre.
De parca dirigintii nici nu aveau treaba la clasele terminale. Acum mai scriu si foiletoane de zeci de pagini, in loc sa lucreze acele zeci de pagini la o lucrare de grad, licenta sau master. Eu am 38 de elevi in clasa. Scriitor ma fac. Or sa-mi zica Creanga 2.
La acel articol 9B ar trebui adăugat ,,la cerere”
Veți fi surprinși câte solicitări vor fi. Maxim 5 % din totalul absolvenților.
Incredibil.
Noi activități inutile si cronofage exact precum (in)competențele de la Bacalaureat.
Rol consultativ și de recomandare…. exact așa a progresat cercetarea și dezvoltarea occidentală.