Prima generație de elevi care, de la intrarea în clasa pregătitoare până la a VIII-a, a învățat pe un curriculum bazat pe competențe, nu va avea, la finalul liceului, în 2025, un Bacalaureat bazat pe competențe, potrivit ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a declarat la Digi 24 că primul Bacalaureat bazat pe competențe va fi în anul 2026, „până atunci Bacalaureatul va fi în modul cunoscut”.
Vizați de anunț sunt cei 123.122 de elevi care au susținut acum Evaluarea Națională, un examen bazat pe competențe, și care intră din septembrie 2021 în clasa a IX-a, la liceu. Ministrul a spus că pentru Bacalaureatul care va evalua competențele și nu conținuturile „ai nevoie de un întreg parcurs liceal care să pregătească acest lucru”.
„Cel mai devreme se va intra pe acest sistem din septembrie 2022, dacă legea va fi adoptată în timp util, și atunci din septembrie 2022 vor urma patru ani de liceu și de abia la finalul celor patru ani de liceu va fi acest Bacalaureat care să fie bazat pe competențe”, a spus Cîmpeanu.
Reamintim că generația care a intrat în școală în 2012 a fost prima care a făcut clasa pregătitoare, introdusă prin legea 1/2011. Elevii au 9 ani de școală în clasa a VIII-a. Atât în ciclul primar, cât și în gimnaziu, acești elevi au avut un curriculum bazat pe competențe. Potrivit formei inițiale a Legii Educației, aceștia ar fi trebuit să susțină o Evaluare Națională transdisciplinară, dar acest tip de examen a fost amânat pentru generația care intră în toamnă clasa a VI-a.
Elevii care intră acum la liceu ar fi trebuit să înceapă clasa a IX-a cu un curriculum nou, planuri-cadru noi, cu programe noi, cu profesori formați pentru predarea bazată pe competențe și pe noile conținuturi, cu manuale noi. Ministrul Cîmpeanu a anunțat încă din primăvară că elevii care vor intra, în toamnă, în clasa a IX-a vor avea parte de un curriculum tranzitoriu.
„Sunt convins că experții în educație vor găsi o soluție prin care în clasa a X-a să intre într-un, să spunem, program normal de formare. Competențele vor fi aceleași, că este sau că nu este an de tranziție”, a spus Cîmpeanu la conferința „Educația Digitală Asimptomatică”, organizată de Edupedu.ro și World Vision România, pe 23 martie.
Noile planuri cadru pentru liceu au fost lansate în dezbatere publică pe 5 ianuarie. După ce ministerul a anunțat că au fost primite peste 10.000 de propuneri de schimbare a celor aflate în consultare, ministrul a spus că adoptarea acestora va fi amânată.
Prin amânarea acestor planuri-cadru, elevii care intră în toamnă în clasa a IX-a vor face ore după vechile planuri-cadru. Se întrerupe astfel ciclul actual de schimbare curriculară început în 2012, ajuns acum la clasa a VIII-a.
Momentan nu există niciun anunț că se lucrează oficial la noile planuri-cadru pentru liceu sau despre echipa care gândește noul curriculum.
Declarațiile făcute la Digi 24 de Sorin Cîmpeanu, pe acest subiect:
Moderator: Examenele, în sine, se modifică?
Sorin Cîmpeanu: La Bacalaureat, cu siguranță nu. Pentru a avea un Bacalaureat care să evalueze competențele ai nevoie de un întreg parcurs liceal care să pregătească acest lucru. Cel mai devreme se va intra pe acest sistem din septembrie 2022, dacă legea va fi adoptată în timp util, și atunci din septembrie 2022 vor urma patru ani de liceu și de abia la finalul celor patru ani de liceu va fi acest Bacalaureat care să fie bazat pe competențe. Până atunci, Bacalaureatul va fi în modul cunoscut, însă sper să reușim, îmi doresc să reușim să avem o corectare informatizată care să elimine aceste erori.
Moderator: Dacă totul merge conform planului de care ne-ați vorbit, 2026 ar fi primul an al noului Bacalaureat?
Sorin Cîmpeanu: Exact.
Moderator: Atunci, cum va fi Bacalaureatul?
Sorin Cîmpeanu: Bazat pe competențe.
Moderator: Adică?
Sorin Cîmpeanu: Să nu mai evaluăm cunoștințele, ci competențele. Competența de a înțelege un text, competența digitală, competența de comunicare într-o limbă străină. Competențe, nu cunoștințe.
Moderator: În mare și acum e la fel.
Sorin Cîmpeanu: Nu e la fel. Verificăm mult prea mult cunoștințele.
Moderator: Se întâmpla asta și la limba română, de exemplu, la limba română sunt competențe în dreptul subiectelor.
Sorin Cîmpeanu: Da, sunt, sunt.
Moderator: Pun întrebarea asta pentru că mă gândesc la cei care se uită acum la televizor și care, probabil, au copiii clasa a VI-a, a VII-a și se gândesc că ai lor copii vor ajunge să dea acest nou Bacalaureat Și ne-ar interesa la ce să se aștepte.
Sorin Cîmpeanu: Va fi, va fi explicat din timp și în detaliu.
Moderator: Președintele ne vorbea despre un Bacalaureat care se uniformizeze toate filierele de liceu…
Sorin Cîmpeanu: Filiera vocațională, cu filiera teoretică și cu filiera profesională.
Moderator: Asta cum s-ar întâmpla?
Sorin Cîmpeanu: Este vorba despre accesul pe care ți-l dă la învățământul superior diploma de Bacalaureat. Este vorba despre achiziția de competențe. Din moment ce obții aceleași competențe și pe filiera teoretică, și pe cea vocațională, și pe cea tehnologică, nu se justifica aceste diferențe. Mai mult decât atât, un elev care poate să intre pe filiera teoretică, își descoperă pasiunea pentru filiera vocațională sau cea profesională, între timp, să se poată muta ușor între filiere, deci este vorba despre o flexibilizare a învățământului liceal.
Sursă foto: Adrian Cuba / Agerpres Foto