Dreptul elevilor de a beneficia de planuri individualizate de învățare, în vederea atingerii potențialului maxim al acestora, se află în noul Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.
Art. 7. — „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional:
gg) dreptul de a beneficia de planuri individualizate de învățare, în vederea atingerii potențialului maxim al acestora, conform prevederilor legale în vigoare.”
Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP) stabilește că elevii vor avea pe parcursul unui an școlar cel puțin un plan individualizat de învățare:
Art. 106 – „(10) Elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, elaborat în urma evaluărilor susţinute şi după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoştinţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea beneficiarilor primari capabili de performanţe superioare.”
În vechiul Statut nu apare dreptul elevilor la planuri individualizate de învățare. Prevederea ca profesorii să realizeze planuri planuri individualizate de învățare se găsește în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Articolul 85 – „(3) În vederea atingerii competențelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învățare. Acestea reprezintă un instrument de planificare și monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităților de învățare pe care le oferă școala.”
Planul individual de învățare pornește de la rezultatele evaluărilor cu caracter formativ și sumativ. Sunt luate în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev. O altă caracteristică a acestor planuri se referă la faptul că sunt dezvoltate în urma interacțiunii dintre profesor și elev, părinte.
Articolul 85 – „(4) Planul individual de învățare are următoarele caracteristici:
a) pornește de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ și sumativ;
b) ia în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev, care sunt diferite și, prin urmare, trebuie abordate diferit;
c) valorifică experiențele de învățare anterioare ale elevului;
d) stabilește obiectivele pe termen imediat și pe termen lung ale elevului;
e) proiectează noile experiențe de învățare în funcție de nevoile, interesele și ritmul elevului;
f) este dezvoltat în urma interacțiunii dintre profesor, elev și părinte.
(5) Planul individualizat de învățare este parte componentă a portofoliului educațional al elevului.”
Foto: © Dreamstime Agency – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.