Asociația Elevilor din Constanța (AEC) și alte asociații din țară cer Avocatului Poporului să ridice o excepție de neconstituționalitate în legătură cu Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 159/2022 pentru modificarea și completarea art. 84 din Legea educației naționale nr. 1/2011, prin care decontul transportului elevilor s-ar face printr-o sumă forfetară, document adoptat în ședința de Guvern din data de 17 noiembrie 2022. Într-un document consultat de Edupedu.ro, emis de AEC, se enumeră mai multe motive pentru care cer ridicarea excepției. Organizația elevilor subliniază că autoritățile locale sunt confuze în privința modului în care se decontează transportul elevilor la școală.
- Curtea Constituțională a amânat pentru 31 ianuarie 2023 pronunțarea asupra constituționalității Ordonanței de urgență nr. 50/2021, privind transportul elevilor.
- Sunt aproape 200 de mii de elevi în România care fac naveta în anul școlar 2022-2023, potrivit estimărilor făcute de Ministerul Educației.
Asociația Elevilor din Constanța cere Avocatului Poporului să ridice o excepție de neconstituționalitate în legătură cu Ordonanța de Urgență a Guvernului Nr. 159/2022 pentru modificarea și completarea art. 84 din Legea educației naționale nr. 1/2011, ordonanță care a fost aprobată în ședința de guvern din 17 noiembrie anul acesta. Documentul prevede acordarea unei sume forfetare elevilor pentru a deconta transportul.
Inițiativa este susținută de Asociația Elevilor din Timiș, Asociația Elevilor din Bacău
Asociația Vâlceană a Elevilor, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Elevilor din Maramureș.
Potrivit comunicatului, din cauza prea multor modificări ale legii, prin ordonanțe de urgență ce așteaptă un verdict de la Curtea Constituțională, autoritățile locale sunt confuze în privința modului în care se decontează transportul elevilor la școală: “În urma adoptării OUG nr. 50/2021, a fost creată o confuzie generală cu privire la aplicabilitatea prevederilor asupra serviciului public de transport județean. Deși prevederile ordonanței nu modificau prevederile referitoare la gratuitatea serviciilor publice de transport, Consiliile Județene au interpretat ordonanța în sensul sustragerii atribuțiilor lor din domeniul gratuității elevilor, doar 3 Consilii Județene asigurând gratuitatea (Vrancea, Arad și Ilfov)”, se precizează în comunicatul de presă.
Asociația Elevilor din Constanța enumeră o serie de motive pentru care OUG 159/2022 încalcă drepturi din Constituție, și cere Avocatului Poporului ridicarea excepției de neconstituționalitate. Iată câteva dintre motivele enumerate:
“Lipsa unei situații extraordinare
Potrivit jurisprudenței Curții Constituționale, ”pentru emiterea unei ordonanțe de urgență este necesară existența unei stări de fapt obiective, cuantificabile, independente de voința Guvernului, care pune în pericol un interes public”. De asemenea, conform Deciziei CCR nr. 366/2014, „Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență în următoarele condiții, întrunite în mod cumulativ: existența unei situații extraordinare; reglementarea acesteia să nu poată fi amânată; urgența să fie motivată în cuprinsul ordonanței.
Guvernul motivează urgența prin faptul că anul școlar 2022-2023 este deja în curs și un număr mare de elevi se află în situația de a fi școlarizați în altă localitate decât cea
de domiciliu, iar foarte mulți dintre aceștia nu au posibilități materiale pentru a susține deplasarea de la domiciliu la unitatea de învățământ. Guvernul mai motivează emiterea Ordonanței de urgență prin faptul că “un cadrul legal în vigoare trebuie să conțină garanții suficiente pentru ca dreptul la educație să fie asigurat în condiții de echitate și știind că în lipsa adoptării prezentei ordonanțe de urgență dreptul la educație nu ar putea fi exercitat în mod echitabil, foarte mulți dintre aceștia neputând să se deplaseze la unitatea de învățământ”.
Lipsa urgenței
La momentul adoptării OUG nr. 159/2022, OUG nr. 50/2021 se afla încă pe circuitul legislativ,
fiind aflată în lucru la comisiile Senatului. În contextul în care prevederile introduse de OUG nr. 50/2021 erau lipsite de precizie, Guvernul ar fi putut propune amendamente în Parlament, iar situația ar fi putut fi clarificată de legiuitor, nefiind necesară folosirea instrumentului Ordonanței de Urgență.
Încălcarea principiului loialității
Prin emiterea OUG nr. 159/2022 prin care a modificat prevederile art. 84 din Legea nr.
1/2011, deși, Guvernul a încălcat, principiul loialității, călcând în picioare voința
Parlamentului, precum și dând dovadă de un comportament neloial față de instanța de contencios constituțional din România”, scrie în comunicatul de presă.
Istoricul Ordonanțelor de urgență și al modificărilor de lege privind transportul elevilor
Statul trebuie să asigure transportul gratuit al elevilor la școală potrivit art. 84 alin. (1)-(1^3) din Legea Educației nr. 1/2011.
(1^1) În vederea asigurării gratuității prevăzute la alin. (1), decontarea cheltuielilor se face de la bugetul de stat, prin transfer, către unitățile administrativ-teritoriale.
(1^2) Gratuitatea este asigurată de către autoritățile administrației publice locale, prin subvenționarea operatorului de transport conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.
(1^3) Elevii au dreptul la decontarea cheltuielilor cu transportul de interes public desfășurat în alte condiții decât sub forma unui serviciu public. Decontarea se va realiza de către unitatea de învățământ.
Prin Ordonanța de Urgență nr. 50/2021, introdusă de Sorin Cîmpeanu, decontul integral al transportului public care nu este desfășurat în regim de serviciu public a fost înlocuit cu un decont parțial, asigurat elevilor “care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”.
AEC spune că “în urma adoptării OUG nr. 50/2021, a fost creată o confuzie generală cu privire la aplicabilitatea prevederilor asupra serviciului public de transport județean. În acest context, deși prevederile ordonanței nu modificau prevederile referitoare la gratuitatea serviciilor publice de transport, Consiliile Județene au interpretat ordonanța în sensul sustragerii atribuțiilor lor din domeniul gratuității elevilor, doar 3 Consilii. Județene asigurând gratuitatea (Vrancea, Arad și Ilfov).
În contextul anticipării efectelor dezastruoase ale ordonanței, precum și a observării
neconstituționalității sale, asociațiile de elevi din țară, alături de alte organizații guvernamentale, au solicitat Instituției Avocatului Poporului să ridice o excepție de neconstituționalitate asupra ordonanței, lucru care s-a întâmplat. Ulterior, 3 asociații de elevi din țară au ridicat și ele excepții, în contextul unor procese la nivelul a trei curți de apel din țară”. O decizie a CCR este așteptată pe 31 ianuarie 2023.
Informații de context
La începutul anului școlar 2022-2023, Ministerul Educației, la momentul respectiv condus de ministrul Sorin Cîmpeanu, a pus în dezbatere o ordonanță privind o alocație forfetară prin care elevii să deconteze transportul. Tot în septembrie, Sorin Cîmpeanu a adoptat un ordin de ministru pentru modificarea criteriilor de acordare a burselor elevilor, prin care a eliminat bursele elevilor navetiști din mediul rural din învățământul liceal. Ulterior, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a și amendat apoi Ministerul Educației cu 10.000 de lei pentru că a eliminat aceste burse.
După demisia lui Sorin Cîmpeanu, Ministerul Educației, cu Ligia Deca în fotoliul de ministru, a anunțat public un proiect de Ordonanță de Urgență prin care modifica prevederile introduse prin Ordonanța nr. 50/2021 și introduce o sumă forfetară, punând în dezbatere publică metodologia. Elevii nu vor mai avea nevoie de bilete sau abonamente pentru decont, ci vor face câte o cerere lunar, până în data de 10. Elevii vor primii banii în avans, potrivit proiectului de ordin.
“La solicitarea mai multor asociații de elevi, a fost organizată o dezbatere publică cu privire la proiectul de OUG, în baza Legii nr. 52/2003, fiind punctat la nivelul dezbaterii de mai mulți reprezentanți faptul că o nouă OUG nu poate fi adoptată atâta timp cât OUG nr. 50/2021 este încă pe circuitul legislativ (deci, fie până la pronunțarea Curții Constituționale, fie până la respingerea sa în Senatul României).
În contextul schimbării conducerii Ministerului Educației, președintele Asociației Elevilor din
Constanța, Ariana Dudună, a participat în data de 10 octombrie a.c. la o discuție cu noul ministru Ligia Deca, în care a punctat ferm faptul că ordonanța pusă în consultare publică de ministrul Cîmpeanu nu ar trebui adoptată cât timp OUG nr. 50/2021 se află pe circuitul legislativ. În ciuda faptului că Curtea Constituțională trebuia să se pronunțe în data de 24 noiembrie asupra neconstituționalității OUG nr. 50/2021, Guvernul a decis să nu aștepte pronunțarea Curții și a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 159/2022 în ședința de Guvern din data de 17 noiembrie 2022.
La nivelul OUG nr. 159/2022, decontul plafonat introdus anterior de OUG nr. 50/2021 a fost
înlocuit cu o “sumă forfetară” lunară, necondiționată de prezentarea unor documente justificative, dar care poate fi suplimentată, dacă costul transportului depășește suma, introducându-se astfel și o procedură de decont. Astfel, în continuare este păstrată confuzia cu privire la aplicabilitatea prevederilor referitoare la suma forfetară în cazul transportului județean, confuzie care a existat în cazul OUG nr. 50/2021 și care a determinat Consiliile Județene din țară să refuze să asigure gratuitatea elevilor, conform prevederilor legale, prin subvenționarea operatorilor de transport”, mai spune comunicatul AEC.
Solicitarea AEC către Avocatul Poporului:
Foto: © Photovs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.