Elevii din clasele primare, gimnaziale și liceale ar putea primi calificative de tip „admis” sau „respins” la disciplina Educație pentru viață, care va fi predată modular, după cum apare în proiectul Legii învățământului preuniversitar. Amintim că Edupedu.ro a scris că o nouă disciplină, Educație pentru viață, va fi introdusă în noile planuri de învățământ, după cum a anunțat în luna mai ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
- Cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost lansate în dezbatere publică până în data de 24 august. Acestea pot fi ajustate, în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ.
Iată ce prevede proiectul de lege la art. 62 alin. (7): “Rezultatele evaluării pentru fiecare modul din cadrul disciplinei școlare „Educație pentru viață” se exprimă prin calificative de tip „Admis” / „Respins””.
De menționat este că în proiectul Legii învățământului preuniversitar nu apare ce se întâmplă cu cei care primesc calificativul „respins”.
În document sunt enumerate modulele pe care le cuprinde disciplina Educație pentru viață:
- educație pentru mediu;
- educație pentru sănătate;
- educație financiară;
- educație juridică;
- educație antreprenorială;
- educație tehnologică;
- educație rutieră;
- educație civică;
- educație interculturală și educație pentru cetățenie democratică;
- egalitate de gen;
- gândire critică;
- oratorie și dezvoltare personală;
- securitate cibernetică;
- educație pentru alimentație sănătoasă
„Planurile –cadru ale învățământului primar, secundar inferior și liceal includ „Educația pentru viață” ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun, având incluse module, adaptate vârstei și nivelului educațional, în concordanță cu profilul absolventului. Disciplina „Educația pentru viață” va include module de educație pentru mediu, educație pentru sănătate, educație financiară, educație juridică, educație antreprenorială, educație tehnologică, educație rutieră, educație civică, educație interculturală și educație pentru cetățenie democratică, egalitate de gen, gândire critică, oratorie și dezvoltare personală, securitate cibernetică, educație pentru alimentație sănătoasă și alte module care pot fi stabilite prin ordin al ministrului educației”, potrivit art. 62 alin. (6) din documentul citat.
Încă din iunie 2021 ministrul Educației a vorbit despre faptul că Ministerul Educației va promova disciplina obligatorie “Educație pentru viață”, pentru clasele V-XII, cu modul obligatoriu de Educație sexuală la care părinții pot face cerere scrisă pentru retragerea copilului, ca la Religie.
Amintim că Edupedu.ro a scris că Sorin Cîmpeanu a declarat că la disciplinele care fac parte din ariile curriculare Arte și Educație Fizică și Sport se acordă calificative de tip „admis”, „respins”. – detalii aici
Art. 70 alin. (3) lit. (f): „la disciplinele care fac parte din ariile curriculare „Arte” și „Educație fizică și sport” și la alte discipline stabilite prin ordin al ministrului educației, se acordă calificative de tip „Admis ”/ „Respins”, cu excepția învățământului vocațional, la care rezultatele evaluării se exprimă prin note de la 1 la 10 pentru profilul corespondent fiecărei arii curriculare”.
Proiect – Legea Învățământului Preuniversitar:
Reamintim că, în luna iunie, ministrul Educației propunea acordarea de calificative „admis/respins” la muzică, desen, educație fizică, în gimnaziu, ca o rezolvare pentru „goana după note”, în cadrul unei conferințe de presă la sediul Ministerului Educației. Mai multe detalii aici
„Una dintre soluțiile pe care vă invit să le luați în calcul ar fi aceea a diminuării goanei pentru note prezentă mult prea mult, din păcate, în școala românească, părinții care vor mult prea mult note mari pentru copiii lor, pot să înțeleg că își doresc premii pentru ei, dar acest lucru s-ar putea rezolva, spre exemplu, dacă în gimnaziu nu am mai acordă note la discipline precum muzică, desen, educație fizică, ci am da calificative. Dând calificative cu „admis/respins”, o mare parte din această competiție, care nu este din spectrul competițiilor benefice, ar putea fi eliminată. Este o provocare pe care o lansez public”, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu.
În august 2020 problema introducerii de calificative la aceste discipline, între care era inclusă și religia, a fost pusă oficial la nivelul Ministerului Educației. EduPedu a publicat atunci în exclusivitate faptul că se pregăteau schimbări majore la gimnaziu, în noile planuri-cadru, prin eliminarea notelor pentru Religie, Muzică, Desen și Sport.
Foto: © Volodymyr Horyn | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
5 comments
“Goana după Note mari”,să se revină la examenele de treaptă 1 și 2 , sa nu se mai trezească în clasa 12 că a dormit 4 ani în liceu,întrat cu medie sub 5,vă bateți joc de copiii, dar cei care nu se încadrează la copiii, în condițiile în care nu vor mai fi exmatriculați ….,la ora aceasta domnul ministru ești Respins ,fără drept de reevaluare .
Ce profesori o sa predea aceste discipline? In Centralizator nu sunt aceste discipline deci ce calificare o sa trebuiasca sa aiba un profesor ca sa poata preda aceste module?
Aveti dreptate,este un mare ghiveci căruia nu i inteleg rostul.Eu mi am expus punctul de vedere la consultarea publică,poate o vor face si alti colegi.Nu stiu de ce se insista pe această politică de policalificare,cine si baga nasul in toate,nu face nimic bun.Sunt afectați profesorii cu specializare distinctă pe una sau două materii transformate în module,mi se pare cea mai mare trasnaie din lege.S au gandit mult?
Cum a apărut educația asta pentru viață așa, de nicăieri, probabil că oricare dintre profesori o va putea preda. Doar suntem adulți, pregătiți pentru viață, nu?
Nu era nevoie să precizeze ce se întâmplă cu elevii respinși, niciunul nu va fi respins. Va fi un fel de religie/desen/muzică, adică o materie pe care nimeni nu o va lua în serios.
Pardon, pentru religie, desen, muzica, profesorii care predau au urmat din vocatie facultati grele.
Ca odraslele rasfatate sunt “educate” din familie sa nu dea doi bani pe aceste materii, este o trăsătură negativa.