Elevii ar putea avea o nouă listă de lecturi obligatorii, spune ministrul Educației și Cercetării: Va exista o dezbatere ca să stabilim cât e literatură clasică și cât e contemporană

15.976 de vizualizări
Daniel David / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Elevii ar putea avea o nouă listă cu lecturi obligatorii, după ce va fi organizată o dezbatere pe acest subiect. În urma dezbaterii se va decide care opere clasice rămân și care dintre acestea vor fi înlocuite de texte contemporane, a anunțat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, într-un interviu la RFI România.

Ministrul Educației și Cercetării a menționat că procesul de adoptare a noilor planuri-cadru este în desfășurare și abia ulterior vor fi discutate conținuturile specifice, adică începând cu luna mai, aici fiind incluse și listele de lecturi pentru elevi.

În ceea ce privește selecția operelor, ministrul a subliniat necesitatea unui echilibru între literatura clasică și cea contemporană, argumentând că gustul pentru lectură se formează citind atât opere consacrate, cât și texte relevante pentru prezent.

Ministrul consideră că o dezbatere pe acest subiect este necesară pentru a ajunge la o soluție echitabilă: „trebuie să avem această dezbatere, cât e clasic și cât e contemporan”, a afirmat Daniel David.

Redăm întrebările și răspunsurile ministrului Educației pe tema listei de lecturi obligatorii pentru elevi:

Moderator: Sunt copii care citesc foarte mult, dar detestă, efectiv, lectura obligatorie de la școală, spun că nu este pe gustul lor, nu este adaptată vremurilor în care trăim. Cum se poate găsi un echilibru, că nici nu pot să înlocuiești toată lista de lectură obligatorie cu ce și-ar dori copiii să citească, nu?

Ministrul Educației, Daniel David: Deocamdată, la liceu începem cu planurile-cadru. Sper ca până în luna mai să reușim să adoptăm planurile-cadru. Așa cum spuneam, ele vorbesc doar despre discipline și teme, nu despre conținuturi. Iar după aceea vom începe să lucrăm la conținuturi. Și acolo trebuie să avem această dezbatere, cât e clasic și cât e contemporan, fiindcă la un moment dat, știți cum se spune, gustul se și formează citind. Pe de altă parte, nici nu poți să mergi numai cu variante clasice, rupte de aspectele contemporane. 

Eu zic să avem această dezbatere când discutăm pe conținuturi, eu având în minte nevoia acestui echilibru pe care l-ați menționat și dumneavoastră. 

Moderator: Poți avea o asemenea dezbatere calmă, pe un ton civilizat în România, unde orice subiect de acest gen creează isterii în societate și pe rețele?

Ministrul Educației, Daniel David: Eu sper că da. Acesta este mesajul pe care îl dau și în legătură cu planul-cadru, când vom vorbi despre discipline. Nu mă aștept să reușim în toate dezbaterile să avem această atitudine elegantă, care s-ar cuveni să fie în zona educației, dar până la urmă sunt pregătit să ascult și să înțeleg ideile bune, chiar dacă uneori sunt spuse pe un ton isteric sau agresiv. Ideea, uneori, este importantă și ca psiholog am învățat să interacționez cu astfel de medii.

Informații de context

Programa de Bacalaureat la literatura română nu conține niciun autor din ultimii 50 de ani, a atras atenția anul trecut scriitoarea Adina Popescu într-un interviu pentru Edupedu.ro: „Este fantastic. Vedem că tinerii nu prea mai citesc și practic nu îi ajutăm să se împrietenească cu textele literare”, a spus autoarea.

La fel cred și unii elevi. Programa de Bacalaureat promovează o imagine deformată a femeilor cu „stereotipuri de gen care nu mai corespund valorilor contemporane”, susțin 97% dintre elevii participanți la un sondaj făcut de o elevă, Bianca Mirică. Aceștia cer introducerea mai multor opere scrise de femei.

De altfel, fosta ministră Ligia Deca spunea în iulie 2024 că Ministerul Educației ar putea lua în calcul introducerea în programele școlare a autorilor contemporani cu actualele generații de elevi, după ce la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a textele extrase au fost din Constantin Chiriță, născut în anul 1925 – „Cireșarii” (publicat în 1956) și din Cella Delavrancea, născută în 1887.

Citește și:
Elevii ar putea primi la examene texte din autori contemporani cu ei. Ministerul Educației ia în considerare să revizuiască programele de evaluare / Ligia Deca: Am înțeles apelul elevilor și al societății să avem și texte mai recente

Programa de Bacalaureat promovează o imagine deformată a femeilor cu „stereotipuri de gen care nu mai corespund valorilor contemporane”, susțin 97% dintre elevii participanți la un sondaj făcut de o elevă, Bianca Mirică. Aceștia cer introducerea mai multor opere scrise de femei

12 comments
  1. Din păcate autorii contemporani nu vor deveni clasici pt că textele lor nu le înțeleg oamenii maturi, darămite un copil, dar cred că asta e și scopul, că adolescenții sa trăiască frustrarea că nu pot înțelege nimic și Sung niste inadaptați, sper că domnul ministru să readucă normalitatea in programa scolara, a și încă o recomandare….Sung prea multe manuale alternative, o nouă sursă de dezorientare școlară, cred că maxim trei pe materie e suficient.

  2. Dl. ministru ar trebui să știe că mergem cu variantele clasice pentru că așa specifică:
    1. programa școlară IX-XII;
    2. programa pentru examenul de Bacalaureat, ce cuprinde o listă cu 17 autori canonici.
    Așa că nu putem veni să spunem gata cu variantele clasice și nici nu cred că domnia sa ar trebui să spună acest lucru pentru că nu este în măsură, cei în măsură sunt profesorii universitari din Facultățile de Litere, plus specialiști recunoscuți în domeniu care știu ce înseamnă canon (vezi lucrarea lui Harold Bloom – “Canonul occidental”).
    Nu poți veni să impui schimbări atât de puternice fără o pregătire în prealabil a profesorilor care au studiat autori canonici și să le impui să predea opere ale unor autori din Noul Val.
    Toate aceste schimbări trebuie să fie făcute treptat, nu impuse de persoane aflate în funcție vremelnic care în momentul în care vor ieși din minister, vor preda ștafeta altor persoane care vor vrea sau nu să accepte continuarea acestor lucruri.
    Instalat de foarte puțin timp în funcție, dl ministru pare că nu are alte ocupații decât să vină zilnic în presă și să anunțe schimbări peste schimbări. Eu stau și mă gândesc cât timp stă dl ministru la MEN și cât este în deplasare pe la dezbateri.
    De ce nu ne întreabă și pe noi, profesorii de limba și literatura română, care predăm și avem altă optică cu privire la toate aceste lucruri, ci doar impune fel și fel de schimbări fără un studiu serios.
    Într-adevăr, unii autori canonici din listă au fost colaboraționiști ai regimului comunist, au făcut parte din comisii care trimiteau oamenii la închisoare, așadar ar trebui făcută o nouă listă canonică cu cei care nu au făcut compromisuri, nu au făcut elogii conducătorilor comuniști, nu și-au turnat colegii la Securitate.
    Se va spune poate că opera ar trebui să fie disociată de persoană reală a scriitorului, însă având în vedere că este vorba de scriitori-modele pentru tineri poate, cu atât mai mult se impune revizuirea acestei liste și aducerea în prim-plan a unor nume mai puțin cunoscute, dar care nu au pactizat cu regimul comunist, mai ales că există numeroși astfel de scriitori.

  3. Se pare cǎ elevii doresc introducerea mai multor lucrări scrise de femei. Pentru asta nu e nevoie de Minister , pot citi acasă ce aleg ei fără listă de lecturi suplimentare. Corect? Apoi , mai multă literatură nouă se cere. Păi să știți cǎ Ion chiar dacă e despre mizerie e și despre istoria românilor, tocmai colțul acela din Ardeal despre care ei nu știu nimic va reuși să-i învețe ceva istorie. Cam asta este literatura noastră clasică, te învață și istorie. Am trecut prin școală pe vremea “odiosului” iar copiii mei au făcut școala după 1989.Cunosc problema lecturilor suplimentare. Tinerii au la dispoziție acum totul numai să-și dorească să citească.

    1. “Padurea spranzuratilor”, poate, te invata despre istoria romanilor, “Ion” nu. Iar daca este vorba despre viata la tara, putem afla despre ea si din “Morometii”, si din “Amintiri din copilarie”, si din poeziile lui Toparceanu. Pot sa invete elevii si la istorie, daca vor sa aprofundeze cu siguranta mai exista cursul de folclor la Litere. “Ion” este sinistra si nu cred ca exista vreun elev pe lume care sa fi spus: MAMA, cu cata placere citesc romanul asta, o sa ma duc la biblioteca sa mai aflu ceva despre viata taranilor pe vremea cand violau femei si femeile ziceau si merci.
      Legat de lucrarile scrise de femei, evident, nu, nu e corect, gresiti. Oare de ce gresiti? Ca nu trebuie sa fii mare geniu sa intelegi ca nu este vorba despre ce citesc eu acasa, ales de mine, despre ce citeste copilul meu, sau Bianca Mirică sau Laura Cononenco. Este vorba, surpriza! despre lecturile la care sunt expusi TOTI elevii. generatii intregi de elevi. generatii intregi de eleve. care nu vad o prezenta feminina decenta nici macar in una din 3 carti citite. De o PERSPECTIVA feminina, ce sa mai zic.
      Jared Diamond zicea in una dintre lucrarile sale ca populatiile din euroasia au dat mai multi oameni de stiinta/ scriitori/artisti/ inventatori etc, pur si simplu pentru ca au trecut mai devreme la un mod de viata sedentar, au inventat mai devreme scrisul si treptat, de-a lungul secolelor, mai multi oameni au fost alfabetizati si evident ca din mai multi, in timp, au aparut un numar mult mai mare de oameni geniali, pregatiti, decat in populatiile care au inventat scrisul ulterior. La fel, evident ca barbatii au scris mai multe carti, mai bune, pentru ca vreme de secole cam doar ei au mers la scoala. E normal ca literatura sa fi fost, secole intregi, prepondenrent masculina, dar este o chestiune de imprejurari, nu de capacitati intelectuale sau de talent. Acum avem o multime de scriitoare si cred ca este datoria noastra sa le si punem in programa scolara. Normal, nu pe Adina Popescu, cu paienjenelul, dar sunt destule nume. Si da, putem pune si femei din perioada interbelica, chiar daca poate unele nu au scris mari opere de arta. si asta ii poate invata pe elevi ISTORIE. Istoria Romaniei (si nu numai), cand majoritatea femeilor nu mergeau la scoala, si singurele care aveau acest privilegiu erau femeile din familii artistocrate. In Jurnalul lui Jeni Acterian poti citi cu tristete cum Jeni facea scoala acasa si invata singura, pentru ca parintii nu mai aveau bani si de ea, ca banii familiei se duceau pe scolarizarea celor 2 frati, Arsavir si Haig.

      1. Bună ziua, Aveți dreptate în multe privințe. Eu nu am spus să nu vedem scriiitoare în programa școlară. Dar posibilitățile de astăzi de informare și cumpărare/împrumutare de cărți bat de departe ce am trăit eu și cei de vârsta mea. Deci, școala și familia pot face în paralel și informarea copiilor, proces care aparține de educație. Apoi , în Ion există o scenă care chiar ține de istorie și poate , manualul de istorie nu scoate în evidență perioada așa cum ar trebui. Zic despre procesul în care toată lumea vorbea maghiară, cǎ așa erau vremurile, iar Ion era pe dinafară. E un aspect pe care copiii ar trebui să-l cunoască totuși. Romanul Ion nu este doar despre poziția femeii în societate la vremea aceea. Dar, aveți dreptate, mă repet. Totuși trebuie citit orice roman de acest gen pentru ca ai noștri copii să înțeleagă unde erau femeile și unde au ajuns , acolo unde s-a și putut . Mulțumesc pentru răbdare.

  4. Disciplina este Limba și literatura română aia studiată de toți, aia particulara, literatura universala, se face doar de către unii, clase de profil și universitate. Va doresc succes cu autorii romani contemporani dacă Rebreanu și Sadoveanu îs greoi.

  5. Si nu mai pot cu Adina Popescu! Cand am vazut intr-un manual de clasa a 6-a Paianjenul care voia sa fie Spiderman am zis ca a luat-o lumea razna mai rau decat credeam. Vorbim despre copii de 12-13 ani si noi le dam sa citeasca despre un paienjenel ?

  6. Mi se pare cumva manipulator ca se mentioneaza anii de nastere ai scriitorilor (la finalul articolului). Nu conteaza atat de mult in ce an s-au nascut sau au scris unii autori. Unele opere sunt universale, ating majoritatea corzilor sensibile, altele nu. Nu cred ca prea multe generatii s-au regasit in Ion, daca imi amintesc bine, a fost criticat chiar si la momentul aparitiei, ca ar viza chestiuni care “s-au petrecut in cine stie ce colt blestemat de Ardeal”. Si nici nu cred ca ne dorim sa ne regasim in Ion, care descrie doar mizerie. In Morometii, insa, gasesti si lucruri in care sa (vrei sa) te regasesti, care sa te faca sa vrei sa fii mai mult, ca pana la urma de asta citim, sa fim inspirati, nu sa ne ingropam in mizerie. Imi amintesc ca am citit prin liceu, parca, Zahei Orbul, de Vasile Voiculescu, si, spre surprinderea mea am empatizat cu personajul, mi s-a parut ca semanam pe alocuri. Acum nu imi amintesc deloc detalii, dar stiu ca de pe atunci m-a suprins ca m-am regasit intr-un miner orb, parca era si detinut, din alte vremuri. E fascinant sa te regasesti intr-un personaj care nu are, aparent, nimic in comun cu tine, si doar scriitorii foarte talentati reusesc sa faca asta. Nu trebuie neaparat sa fie nascuti dupa 2000 ca sa poata descrie emotii si situatii in care sa se regaseasca elevii de azi. Dar nici sa descrie doar mizerie, de parca vrem sa ii pedepsim pe copii, nu le largim orizonturile. Iar in multe dintre cartile contemporane scrise de romani (ca si in filme) e asa o jale, de mai bine citesti presa, ca tot aia e. E trist cand scriitori nu mai au capacitatea de a-si face cititorii sa se ridice deasupra lumescului, si indeasa atrocitati prin cartile lor, doar-doar ii faca macar sa se simta inconfortabil

    1. Este Ion prezent și azi, cu masca și nu toate elementele, dar este. Cat despre autori contemporani îs curiosa câți profesori se simt pregătiți să predea proza de Cărtărescu. Acum 20 de ani peste poezia lui se trecea în viteza acceleratului.

      1. … “pulverizandu-se pe Splaiul Independenței într-un felinar” :))) parcă așa era un vers dintr-o poezie pe care o aveam în manual.
        Corect, trebuie studiat și Cartarescu. o sa ajungă și el ca James Joyce, autorul pe care nici profesorii care predau despre el nu l-au citit :)))
        Școlile ar trebui sa aloce deja buget și să îl aducă chiar pe Cartarescu să își predea romanele :))))

  7. Dar de ce nu ii întrebati pe ei, elevii? Vesnicul Consiliu al elevilor care isi baga coada unde nu e treaba lui ce pazeste? Tace de luni de zile ca doar comunicatele tot adulții le fac pentru ei.
    De 35 de ani, intoxicati copiii cu Ion, Baltagul si alte prostii care nu au nicio legătură cu era tehnologiei. Macar daca ati pune Stapanul inelelor, literatura fantastica.
    Intenționat ati facut totul. Sa ingropati invatamant, inteligenta. Doar spalare de creier, obedienta, analfabetism ati reusit sa semanati. Creiere goale, fara suflet, ingropati in banet si excursii in tari calde. Va veni si vremea fiecaruia pentru toată tradarea si ingroparea cu intenție a învățământului. Tic-tac! Curățenie Generala si in invatamant asteptam!

    1. Si cine-i impiedica pe copiii aia “intoxicati” sa citeasca “Stapanul Inelelor” sau ce altceva le place? Cu siguranta nu “Ion” sau “Baltagul”, ci tiktokereala ore-n sir! Ori cu asta nu ai cum sa lupti, nu exista literatura care sa concureze cu mizeriile de pe internet pe care astia le sorb ca pe esenta vietii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Camere de supraveghere în toate școlile: inițiativa „este bună”, dar fără o procedură unitară „va rămâne doar un articol din lege”, pe care directorii „vor avea temeri să-l implementeze” – Iulian Cristache, președintele Federației părinților / Noi discuții cu ministrul Educației, săptămâna viitoare

„Aceste sisteme de supraveghere, din punctul meu de vedere, sunt binevenite și vor reduce numărul de incidente” în școli, dar în rândul părinților „există două tabere” pe această temă, a…
Vezi articolul

Preşedintele Iohannis a atacat la CCR prevederea din legea educației care permite rectorilor să rămână în funcție pe viață. Articolul a fost modificat de PSD și votat de toți senatorii PNL

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, luni, Curţii Constituţionale a României (CCR) o sesizare de neconstituţionalitate asupra Legii privind mandatul nelimitat al rectorilor. Actul normativ, care a fost trimis la promulgare…
Vezi articolul
Marian Godină

Polițistul Marian Godină: De ce nu-mi văd de treaba mea? Un ministru mincinos și plagiator afectează viitorul copiilor tăi, copii pe care cel mai probabil o să-i mai vezi de sărbători, pentru că vor pleca din țara asta, pentru că tu ai ales să-ți vezi de treaba ta

Luare de poziție față de cazul plagiatului ministrului Cîmpeanu a polițistului Marian Godină. Acesta a explicat într-un clip pe pagina sa de socializare, în timp ce își plimba copilul pe…
Vezi articolul