„În continuare, elevii liceeni care fac naveta către oraș sunt lăsați în stații dimineața sau îngheață câte două ore și nu reușesc să ajungă la timp la cursuri”, spune Ionela Zota, purtătorul de cuvânt al Primăriei Valu lui Traian, în legătură cu reclamațiile primite din partea părinților, conform radioconstanta.ro. Potrivit purtătorului de cuvânt al primăriei, societatea care asigură transportul de călători și poate să elibereze abonamente gratuite, Metropolitan, oprește conform planului de transport doar în trei din cele 11 stații din Valu.
- Edupedu.ro a scris că în județul Constanța, de exemplu, elevii au plătit cel puțin în prima lună transportul, pentru că școlile nu găseau transportatorii din lista trimisă de Consiliul județean. Cu câteva zile înainte, șeful ISJ susținea că majoritatea elevilor navetiști din Constanța vor putea beneficia de transportul gratuit.
„Din păcate, încă înregistrăm reclamații din partea cetățenilor localității, care vin către primărie solicitând o rezolvare și spunând că, în continuare, elevii liceeni care fac naveta către oraș sunt lăsați în stații dimineața sau îngheață câte două ore și nu reușesc să ajungă la timp la cursuri. Noi ținem legătura cu Consiliul Județean, inclusiv azi-dimineață am solicitat actualizări și mi s-a spus că, în următoarea ședință de Consiliul Județean, se va actualiza și planul de transport. Între timp însă, din păcate, nu există o soluție pentru elevii navetiști”, a declarat Ionela Zota, purtătorul de cuvânt al Primăriei Valu lui Traian.
Ce prevede legea Educație și HG-ul privind asigurarea transportului gratuit pentru elevi
Procedura prin care elevii navetiști ar trebui să beneficieze de transport gratuit, potrivit legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 este una birocratică.
Anul acesta nu se mai decontează transportul elevilor, ci legea prevede că se asigură gratuitatea în diverse situații:
Articolul 83 – (1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculați în cadrul unităților de învățământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităților de învățământ preuniversitar care funcționează după un curriculum străin, prevăzut la art. 117 alin. (10) lit. r) pct. (iv), beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație, în conformitate cu prevederile unei hotărâri de Guvern inițiate de Ministerul Educației și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu consultarea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.
Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, „nerespectarea de către operatorii de transport a gratuității elevilor se sancționează cu încetarea de drept a contractului de serviciu public.”
Articolul 83 – (5) Prin contractele de serviciu public se asigură compensarea operatorilor de transport de către autoritățile contractante pentru obligațiile de serviciu public aferente gratuității elevilor. Nerespectarea de către operatorii de transport a gratuității elevilor se sancționează cu încetarea de drept a contractului de serviciu public. În vederea dovedirii calității de elev, operatorii de transport care nu au acces la sistemul informatic al Ministerului Educației au obligația instalării de cititoare de card la punctele de vânzare sau în mijloacele de transport public, după caz, în termen de 2 ani de la aprobarea Metodologiei de operaționalizare a cardului național de elev.
Hotărârea de Guvern privind normele metodologice privind transportul elevilor din 8 septembrie 2023 prevede pentru transportul public local și metropolitan, județean și interjudețean:
- Părintele/Reprezentantul legal/Elevul major solicită unității de învățământ, în scris, letric sau online, în primele 5 zile lucrătoare de la începutul anului școlar, traseul și operatorul de transport folosit. Solicitarea trebuie să cuprindă următoarele date:
a) numele și prenumele elevului;
b) CNP;
c) adresa de domiciliu de la care se deplasează zilnic către unitatea de învățământ, adresă care trebuie să coincidă cu adresa cu care elevul este înregistrat în Sistemul informatic integrat al învățământului din România;
d) traseul pe care circulă de la domiciliu la unitatea de învățământ și de la unitatea de învățământ către domiciliu;
e) distanța în kilometri dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care se află unitatea de învățământ;
f) operatorul de transport folosit și tipul transportului executat, respectiv local, metropolitan, județean, interjudețean.
Elevii care nu se regăsesc în situațiile de transport gratuit primesc o sumă forfetară. Aceștia ar trebui să îndeplinească două condiții: să nu poată fi școlarizați în satul, comuna, orașul sau municipiul de domiciliu și să nu beneficieze de existența serviciilor de transport public.
Sumele forfetare vor fi unice la nivelul fiecărui județ. Consiliile județene sunt cele care stabilesc cuantumul sumei forfetare. „Suma forfetară este unică la nivelul județului și stabilește tariful mediu lei/kilometru de care beneficiază elevii din unitățile de învățământ preuniversitar din județul respectiv”, potrivit legii.
Informații de context
Ligia Deca spunea în urmă cu o lună, pe 19 octombrie, într-un interviu pentru Europa Liberă România, că elevii navetiști din județele unde nu există transport public sau transport școlar asigurat de către autoritatea publică locală vor primi sume forfetare.
Pe 9 noiembrie, secretarul de stat în Ministerul Educației Zoltan Kallos a spus că “în acest moment este pe circuitul de avizare o Hotărâre de Guvern care practic updatează și îmbunătățește acel HG tocmai pentru a asigura gratuitatea elevilor”. În cadrul ședinței comisiei de învățământ din Camera Deputaților, unde se discuta despre raportul privind starea învățământului românesc pe 2021-2022, secretarul de stat din Ministerul Educației i-a răspuns deputatei PSD Ana-Lorena Predescu care a reproșat Ministerului faptul că “principala cauză a abandonului școlar o reprezintă transportul elevilor către școală”.
Zoltan Kallos a spus că se lucrează la reglementări pentru că atunci când a fost scris actul normativ privind acordarea transportului gratuit, “situații punctuale din județe nu putea fi prevăzute“.
La dezbaterea publică din luna august, privind metodologia de acordare a transportului gratuit pentru elevi, secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, spunea că nu estimează că vor fi multe situații în care să nu existe transport public asigurat:
“Sume forfetare primesc doar acei elevi, și îndrăznesc să cred că ei sunt foarte puțini la număr, care locuiesc într-o localitate unde nu există linie de transport de niciun fel, nu există nici tren, nici autobuz, nici microbuz, nici barcă, doar în această situație acordăm sume forfetare. În toate celelalte situații avem gratuitatea pe mijloacele de transport existente. Deci este anormal să facem o comparație între elevii care primeau sume forfetare anul trecut și cei care vor primi anul acesta și care vor fi doar ca excepții, pentru că în mare, localitățile sunt acoperite de linii de transport”, spunea Sorin Ion, secretarul de stat, la dezbaterea publică online privind acordarea gratuității la transport dinainte să înceapă școala.
Au fost probleme de la bun început, în prima lună mulți elevi au plătit din banii lor abonamente de peste 400 de lei pentru că nu era pusă la punct procedura.
În unele județe, din cauza lipsei de coordonare între școală (n.red școala nu are nici o relație contractuală sau instituțională cu operatorii de transport), operatorii de transport, inspectorate școlare și consilii județene. Asta pentru că nici HG-ul și nici metodologia privind acordarea transportului gratuit nu prevede clar cine este responsabil de procedură.