Elevi care predau elevilor pentru a „gusta” munca de profesor, burse speciale, deschiderea școlilor către profesori universitari și profesioniști din alte domenii, printre măsurile luate de diverse țări pentru a atrage și păstra personalul didactic – studii de caz OCDE

5.936 de vizualizări
Foto: Unsplash.com
Burse consistente pentru persoanele care parcurg programe de formare inițială sau pachete de sprijin pentru cei care vor să lucreze ca profesori când încă sunt studenți, programe speciale pentru persoanele care vor să schimbe cariera sau să lucreze și ca profesori, pe lângă munca lor obișnuită, deschiderea școlilor către universitari și doctoranzi – toate acestea se numără printre exemplele oferite în recentul raport OCDE Education Policy Outlook 2024, de măsuri prin care diverse țări încearcă să acopere deficitul de cadre didactice.

Măsurile vizează atât acoperirea nevoilor în anumite domenii, în anumite sectoare ale educației (de la învățământul timpuriu la cel profesional sau cel dedicat științelor, matematicii și ingineriei), câ și la nivel general, în țările unde există un deficit la nivelul întregului domeniu de activitate.

Iar raportul OCDE încadrează aceste exemple pe categorii – de la măsuri ce vizează reducerea barierelor de intrare în profesie la cele care vor atragerea foștilor profesori înapoi la cariera didactica sau la extinderea „publicului-țintă”, așa încât el să cuprindă elevi, studenți sau alte categorii de angajați.

Edupedu.ro prezintă un sumar al acestor exemple oferite de Education Policy Ooutlook 2024 al OCDE:
Reducerea barierelor pentru intrarea în profesie

În Anglia, sunt oferite burse cu valoare totală de până la 30.000 de lire sterline pentru cei care parcurg programe de formare inițială pentru a deveni profesori în materii considerate prioritare, precum fizica, matematica, informatica sau chimia. Sunt oferite plăți suplimentare de până la 6.000 de lire pentru profesorii de materii STIM aflați la început de drum care aleg să lucreze în școli dezavantajate.

În mai multe state din SUA (Arizona, Mississippi, Texas, Washington), scheme de sprijin financiar pentru studenții care parcurg programe de formare inițială a profesorilor au determinat o creștere a înscrierilor și a numărului de studenți care finalizează aceste studii, în 2021/22 față de anul de referință 2008-2009.  

În Australia sunt acordate burse pentru studenți, pentru a-i susține pe aceștia să predea în școlile publice sau în centre de educație timpurie, pentru o perioadă egală cu cea a studiilor. Între 2024 și 2028, în cadrul programului sunt oferite 5.000 de burse pentru studenți, cu valori considerabil mai mari pentru cei care urmează studii avansate, care participă la programe de formare inițială acreditate.

Tot în Australia, din vara anului 2025 va fi introdus un program de acoperire a costurilor asociate angajării obligatorii în anumite locuri de muncă din domeniul educațional sau de asistență socială.

Sprijin pentru profesorii care revin în carieră

În Anglia se desfășoară, în prezent, un program-pilot ce testează eficiența diverselor stimulente menite să îi atragă înapoi în cariera didactică pe profesorii care au părăsit această profesie

În Portugalia, sunt aplicate măsuri „excepționale și temporare” pentru a încuraja întoarcerea profesorilor care au renunțat la cariera didactică, măsuri ce includ creșteri salariale pentru profesori în special în școlile afectate de lipsa de personal, fiind vizați inclusiv profesorii aflați în pragul pensionării.

În Australia există un plan național ce include revizuirea numărului de profesori înregistrați dar care nu mai profesează, plan ce urmărește atragerea lor înapoi în școli, inclusiv pentru activități alternative predării, precum mentoratul.

Răspunsuri pentru situațiile punctuale de lipsă a personalului didactic

În Australia a fost implementată regional o inițiativă care le permite celor aflați în ultimul an de pregătire pentru cariera didactică să lucreze ca profesori, cu responsabilități limitate, pentru a răspunde nevoilor urgente la nivelul unităților de învățământ.

În Portugalia, profesorii din mediul universitar și doctoranzii cu pregătire pedagogică se pot angaja și în școli, pentru a răspunde nevoilor urgente

Măsuri similare celor din Portugalia au fost adoptate și în Germania.

În Irlanda, un program-pilot introdus în 2023 permite profesorilor care predau materii-cheie să se angajeze la două școli, iar profesorii cu normă parțială pot beneficia de o creștere a numărului de ore. Eficiența programului urmează să fie evaluată după 3 ani de aplicare.

În Olanda, școlile din cele mai mari orașe pilotează diverse orare școlare și ajustări la curriculum pentru a putea folosi „profesioniști externi” în activitățile de predare, chiar dacă nu au calificare formală

Căi alternative de acces în profesia didactică

În Austria, numărul persoanelor înscrise în programe de formare inițială a profesorilor a crescut cu 17% după ce a fost introdusă o strategie numită „Profesia excelentă”. Aceasta urmărește să atragă viitori profesori din trei categorii – oameni care doresc o schimbare în carieră, elevi din anii terminali de liceu care iau în calcul să dea la facultate, respectiv persoane care doresc să predea o anumită profesie ca al doilea loc de muncă. În plus, din 2025 va fi introdus un alt program, „Elevii îi învață pe elevi”, ce le va oferi elevilor de liceu ocazia să experimenteze direct ce înseamnă predarea.

Tot Austria le oferă persoanelor care doresc o schimbare în carieră posibilitatea de a se angaja în educația timpurie, dar și în învățământul primar, gimnazial și liceal. De obicei, este vorba despre angajați din sectorul privat sau din cercetare, care pot preda materii în învățământul general. Pentru anul 2024, potrivit raportului OCDE, s-au înregistrat în acest program peste 6200 de persoane, din care aproape 3000 de persoane dornice să schimbe cariera și care se declară pregătite să candideze pentru locuri de muncă în învățământ, în acest an fiind angajate peste 700 de persoane.

În Noua Zeelandă, un set de inițiative urmărește să atragă profesori din străinătate, în ideea că migrația poate fi o sursă-cheie pentru a acoperi nevoia de profesori. Prin acest pachet sunt oferite granturi pentru recrutarea de profesori din străinătate, care sunt sprijiniți cu mutatul în această țară.

În Australia, un program de angajare a profesorilor oferă condiții speciale de angajare pentru absolvenții de facultate cu rezultate foarte bune, în școlile care se confruntă cu deficit de profesori. Acești absolvenți pot lucra în școli în timp ce finalizează programele de formare pentru a deveni cadru didactic.

Creșterea mobilității în interiorul și în afara profesiei didactice

O serie de țări au introdus programe ce încurajează angajarea de personal didactic din rândul profesioniștilor din alte domenii. Exemple oferite:

În Olanda, există posibilitatea de a lucra ca „profesor hibrid”, adică persoane care combină munca de profesor cu lucrul în alt domeniu de activitate. Potrivit raportului citat, se estimează că aproximativ 50.000 de profesori lucrează în acest fel.

În Belgia – Comunitatea Franceză au fost introduse politici precum cea referitoare la „statutul de expert”, prin care profesorii pot combina munca lor cu cea în alte sectoare. Inițiativa este una de dată recentă, dar, potrivit raportului, pare una promițătoare în sensul atragerii de buni profesioniști care doresc flexibilitate în muncă.

Tot în Belgia este introdus conceptul de „profesor invitat”, prin care la cariera didactică pot avea acces profesioniști cu diverse experiențe profesionale. În Belgia – Comunitatea Flamandă, profesorii invitați care au cel puțin 3 ani de experiență profesională într-un domeniu sunt detașați temporar pentru a contribui cu expertiza lor în școli.

Citește și:
MEGATENDINȚE Profesorii români se lovesc de obstacole ce afectează educația globală, precum schimbările demografice, digitalizarea, inegalitățile – Raport internațional / Datele OCDE contrastează cu raportările de tip „no problem” făcute de directorii de școli din România
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii – raport internațional
România – mult în urma mediei OCDE la rezultatele educației, de la finalizarea studiilor liceale și universitare și integrarea pe piața muncii la cheltuielile per elev și student, arată raportul internațional Education at a Glance 2024, în a doua ediție comparativă cu date despre învățământul românesc
E un trend național să avem deficit de profesori de fizică, chimie, biologie. Anul acesta am semnalat și pe matematică, unde problema este că nu vin neapărat cei mai buni și nu e motivant salariul, susține Ovidiu Tripșa, inspector general în Brașov

2 comments
  1. Elevii daca gusta din munca profesorilor in Romania fac toxiinfectie alimentara si vomita si nu mai vin in veci in sistem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

VIDEO Cum pot să fac cât mai mulți bani? – întrebarea lui Paul pentru profesorii săi / În școlile implicate în proiectul LifeLab, elevii află mai multe despre bani și despre situații reale de viață

La ora de TIC de la clasa a VII-a, în modulul 5 al anului școlar 2023-2024, profesoara Anișoara Juravle, de la Școala Gimnazială Mitropolit „Iacob Putneanul” din Putna, județul Suceava,…
Vezi articolul

VIDEO Protest al sindicatelor din Educație “Spiru Haret” la Ministerul Educației: aproximativ 100 de profesori cer micșorarea numărului de elevi la clasă, debirocratizarea învățământului

Aproximativ 100 de profesori, membri ai Federației Sindicatelor din Educație “Spiru Haret”, pichetează Ministerul Educației. Profesorii cer micșorarea numărului de elevi la clasă, debirocratizarea învățământului, punerea în executare a hotărârilor judecătorești privind…
Vezi articolul