Prevederile din noul regulament de organizare și funcționare al școlilor le permit elevelor gravide și tinerilor părinți să participe online/hibrid la orele de curs pentru a preveni abandonul școlar. Același lucru este prevăzut și pentru elevii cu afecțiuni grave de sănătate. Cursurile cu prezență fizică vor fi suspendate și în situații excepționale.
Noul regulament de organizare și funcționare al unităților de învățământ preuniversitar a fost publicat în Monitorul Oficial luni, 12 august.
- Printre noutățile din ROFUIP 2024, aprobat prin OME 5.726/2024, se numără introducerea notei la purtare în fiecare modul, prevederile despre concursul separat de admitere în clasa a IX-a, câte un profesor responsabil cu proiectele europene în fiecare școală, cursuri de educație parentală și cursuri online sau hibrid pentru elevi în situații excepționale.
Regulamentul prevede posibilitatea ca elevele gravide și tinerii părinți să poată participa la orele de curs în format online sau hibrid. Suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru elevii aflați în aceste situații se va face cu informarea inspectoratelor școlare județene (ISJ) / al Municipiului București (ISMB).
„Elevele gravide și elevii părinți pot beneficia de un program școlar flexibil, în vederea prevenirii și combaterii abandonului școlar. Programul flexibil se stabilește, prin consultare cu părinții/tutorii/reprezentanții legali ai beneficiarilor primari minori, de către o comisie care include și consilierul școlar. Programul poată să prevadă atât un plan individualizat de învățare, cât și un orar școlar adaptat nevoilor acestora, precum și alte măsuri stabilite de către comisie”, se mai precizează în articolul 11, alineatul 12.
Regula se aplică și elevilor cu boli grave. Pentru a participa online/hibrid la ore, este nevoie ca părintele/reprezentantul legal să depună o cerere, însoțită de un aviz din partea medicului curant, potrivit articolului 9, alineatul 4, punctul a.
Elevii pot rămâne acasă dacă suferă de: „boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresiv, alte afecţiuni cronice, afecţiuni asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecţiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficienţe primare sau dobândite, alte tipuri de tratamente imunosupresoare”.
Suspendarea cursurilor cu prezență fizică va avea loc și în situații excepționale, potrivit articolului 9, alineatelor 3, respectiv 8 din document.
„ART. 9
(3) Pentru elevele gravide și elevii părinți, pe perioada de îngrijire a copilului, precum și în situaţii obiective, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, cursurile şcolare faţă în faţă pot fi suspendate pe o perioadă determinată, potrivit reglementărilor în vigoare.
(8) În situaţii excepţionale, inclusiv pe perioada declarării stării de urgenţă/alertă, desfăşurarea activităţilor în sistem online sau hibrid se realizează în conformitate cu prevederile Anexei nr. 1 la prezentul regulament, Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a activităţilor în sistem online sau hibrid”.
„Activităţile didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului vor urmări dezvoltarea competenţelor beneficiarilor primari, fixarea şi consolidarea cunoştinţelor, educaţia remedială, pregătirea beneficiarilor primari pentru susţinerea evaluărilor şi examenelor naţionale”, se arată în metodologia privind desfășurarea activităților online/hibrid.
Metodologia privind desfășurarea activităților în sistem online sau hibrid conține, printre altele, informații despre gestionarea datelor cu caracter personal ale participanților la ore, atribuțiile tuturor celor implicați în acest proces, sarcinile care trebuie îndeplinite de cadrele didactice în organizarea orelor și prevederi legate de desfășurarea acestor cursuri pentru profesori și elevii fără acces/cu acces limitat la tehnologie/internet.
În capitolul al II-lea al metodologiei anexate în regulament se menționează obligativitatea unităților școlare de a prelucra datele cu caracter personal ale elevilor și profesorilor participanți la activitățile online/hibrid.
Datele înregistrate sunt, potrivit art. 4, alin (4):
„a) numele şi prenumele preşcolarilor/beneficiarilor primari, numele şi prenumele cadrelor didactice care utilizează aplicaţia/platforma educaţională informatică;
b) imaginea, vocea participanţilor, după caz;
c) mesajele, videoclipurile, fişierele expediate sau orice alte materiale care conţin date prelucrate prin utilizarea aplicaţiei/platformei educaţionale informatice;
d) rezultatele evaluării;
e) datele de conectare la aplicaţia/platforma educaţională utilizată pentru participare la cursurile online: nume de utilizator şi parolă de acces”.
Înregistratrea orelor este interizsă pentru a proteja aceste informații personale, se precizează în următorul alineat.
Unitatea de învățământ, care prelucrează datele personale, este responsabilă pentru asigurarea securității și confidențialității acestora, conform art. 5, alin. (1).
Capitolul al III-lea include etapele de implementare a cursurilor desfășurate în format online/hibrid prin intermediului tehnologiei și al internetului.
Aceste etape sunt:
„a) evaluarea capacităţii de a desfăşura activitatea didactică prin intermediul tehnologiei şi al internetului, în vederea stabilirii necesarului de resurse informaţionale şi de resurse umane formate;
b) identificarea de soluţii, în colaborare cu alte autorităţi şi instituţii publice, organizaţii nonguvernamentale, parteneri economici, pentru asigurarea resurselor și tehnologiei necesare desfăşurării activităţii în unităţile de învăţământ;
c) implementarea unor programe de formare a competențelor digitale/sesiuni de instruirepentru pentru familiarizarea cadrelor didactice cu aplicaţii, platforme şi alte resurse educaţionale, respectiv seminare online, cursuri online, tutoriale video;
d) colectarea datelor statistice cu privire la accesul preşcolarilor/beneficiarilor primari la mijloacele tehnologiei, servicii de internet, telefonie, radio şi TV, platforme şi resurse disponibile, în vederea proiectării activităţii-suport pentru învăţarea prin intermediul tehnologiei şi al internetului;
e) implementarea soluţiilor identificate, în unităţi de învăţământ;
f) valorificarea rezultatelor obţinute prin monitorizare şi feedback, pentru îmbunătăţirea activităţilor didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului”.
În următorul capitol sunt enumerate atribuțiile tuturor factorilor implicați în organizarea și desfășurarea orelor online/hibrid: Ministerul Educației, inspectoratele școlare, conducerea unităților de învățământ, educatoarele, învățătoarele și profesorii diriginți din cadrul fiecărui nivel de învățământ, cadrele didactice, elevii, părinții/reprezentanții legali.
FOTO Rolurile factorilor implicați în organizare și desfășurarea orelor online/hibrid:
În cadrul capitolului al V-lea sunt indicate sarcinile pe care trebuie să le îndeplinească cadrele didactice atunci când organizează orele de curs.
Potrivit art. 16, alin. (2), acestea sunt:
„a) selectarea informaţiilor/a experienţelor anterioare ale beneficiarilor primari şi valorificarea acestora;
b) realizarea/selectarea/adaptarea materialelor/resurselor specifice pentru facilitarea procesului educaţional;
c) crearea unei comunităţi de învăţare;
d) aplicarea sarcinilor de lucru, astfel încât să se asigure pentru toţi preşcolarii/elevii dobândirea competenţelor specifice particularităţilor de vârstă;
e) încurajarea contribuţiilor individuale, a reflecţiei etc”.
În același capitol se vorbește și despre oferirirea de feedback pozitiv/constructiv de către profesori ca metodă de încurajare a elevilor, dar și despre importanța lucrului în echipă.
Capitolul al VI-lea conține prevederi legate de desfășurarea activităților didactice în format online/hibrid în comunitățile în care profesorii și elevii au acces limitat la tehnologie.
Prin art. 20, alin. (1) li se atribuie inspectoratelor școlare, conducerii unităților de învățământ, autorităților locale și altor parteneri sarcina de a asigurat învățarea prin mijloace alternative în lipsa tehnologiei și/sau internetului.
Sarcinile de lucru individualizate pot reprezenta o soluție, se arată în alineatul următor.
„Transmiterea sarcinilor de lucru către elevi trebuie să se realizeze respectând condiţiile impuse; după caz, pot fi utilizate transmisiunile radio şi TV locale, precum şi serviciile comunitare puse la dispoziţia cetăţenilor de către autoritatea locală, pentru distribuirea materialelor”, se arată în alin. 3.
DOCUMENT Metodologie privind desfășurarea activităților online/hibrid:
Foto: © Anna Kraynova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.