Material susținut de Orange România

Elena Frunză, profesor de TIC în Bacău cu elev intrat în top 3 în Concursul SuperCoders: Elevilor le place mult să se joace și le-am transmis ideea – de ce nu v-ați juca cu jocuri create de voi? / Cum transformi programarea într-o pasiune

3.926 de vizualizări
Elena Frunza / Foto: Arhivă personală
Elena Frunza / Foto: Arhivă personală
Programare pentru copiii de școală gimnazială? De ce și cum îi pot ajuta pe elevi competențele digitale în viața de zi cu zi? Profesoară de Informatică și TIC la Bacău, cu elev de clasa a VII-a intrat în top 3 în Concursul național SuperCoders de anul acesta, Elena Frunză a povestit cum le dezvoltă copiilor abilitățile digitale și cum „evoluția exponențială a tehnologiei a fost cea care a determinat necesitatea ca elevii să înțeleagă cum funcționează dispozitivele din jurul lor, cum sunt construite și cum pot ei crea așa ceva”. 

Elena Frunză predă la școlile gimnaziale “Constantin Platon” și “George Bacovia” din Bacău și își pregătește elevii să participe la Concursul național SuperCoders, pentru a intra apoi alături de cei mai buni 50 de elevi de 10-14 ani din concurs în programul avansat de învățare a programării – Academia SuperCoders. 

“La gimnaziu au fost foarte încântați de aplicația Scratch, atât online cât și offline, dar mi-au cerut să învețe Python și eu lucrez cu ei în Python la clasele mari. Facem C++ folosind aplicația Codeblocks și le ofer o varietate de aplicații din care ei să vadă dacă există vreo posibilă pasiune, pentru că asta este cel mai important: elevii să își găsească o pasiune. Alessio [George Alessio Pahonie, clasa a VII-a și finalist al concursului SuperCoders – N.Red.] sunt ferm convinsă că va urma un domeniu care are legătură cu informatica, pentru că el și-a găsit pasiunea, studiază foarte mult individual, întreabă atunci când vrea să afle ceva”, a explicat profesoara Elena Frunză. 

Aceasta a povestit că elevilor de gimnaziu “le place foarte mult să se joace și eu le-am transmis următoarea idee: de ce nu v-ați juca cu jocuri create de voi? Iar în momentul în care au început să își creeze propriile jocuri au fost foarte foarte încântați. Proiectul cu care Alessio a participat în concurs l-am prezentat la toate clasele din școală și feedbackul celorlalți elevi a fost nemapomenit. Vor și ei”.

“Experiența concursului și apoi a intrării în Academie aduce o plus valoare din mai multe puncte de vedere: copiii pot afla aplicații și lucruri interesante care poate mie îmi sunt străine, descoperă o mulțime de noutăți pentru că au întâlnit traineri valoroși care le-au plăcut. Apoi este important schimbul de experiență și interacțiunea cu alți copii din țară. Au legat prietenii cu elevi din județe diferite, iar câteodată Alessio află de existența unor concursuri chiar de la prietenii pe care i-a cunoscut în cadrul atelierelor SuperCoders, pentru că ei țin legătura, explorează diverse aplicații. Eu continui să le transmit informații despre orice oportunitate pe care o identific, pentru a le da libertatea să aleagă”, a declarat Elena Frunză.

Vezi mai jos interviul integral acordat de profesoara Elena Frunză, care predă Informatică și TIC la Bacău

Rep: Cum îi încurajați pe copiii de gimnaziu să dobândească aceste competențe digitale și să reușească în competiții cum este SuperCoders? 

Elena Frunză / Foto: Arhivă personală

Elena Frunză, profesor: Eu le dau, într-un fel, pornirea în acest domeniu și mă bucur de elevii care înțeleg indicațiile de început și sunt curioși să intre în profunzime. Unul dintre acești elevi este George Alessio Pahonie, pe care la început l-am coordonat, i-am devenit din profesor facilitator de informație, iar el mai departe, înțelegând lucrurile, a studiat foarte mult și individual. A vrut să descopere și i-a plăcut, așa că învață și descoperă în continuare multe. 

Eu sunt profesor gardul I, am 25 de ani vechime dintre care 22 ani i-am petrecut ca profesor specializat pe Informatică în Liceul Tehnologic “Anghel Saligny” din Bacău, iar apoi m-am îndreptat către gimnaziu odată cu apariția orelor de Informatică și TIC [Tehnologia Informației și Comunicațiilor – N.Red.] în trunchiul comun [transformarea orelor de Informatică și TIC în obligatorii, la clasele V-VIII – N.Red.]. M-am dus către gimnaziu pentru că am considerat eu că elevii de această vârstă sunt cei mai motivați, conform programei, să învețe acest domeniu și gândindu-mă că satisfacțiile vor fi pe măsură. Și chiar asta am descoperit: la gimnaziu, copiii sunt pasionați, le place să înțeleagă. Așa că acum sunt profesor titular de Informatică și TIC la Școala Gimnazială “Constantin Platon” din Bacău și la Școala Gimnazială “George Bacovia” din Bacău. 

Îmi place să țin pasul cu noutățile și am avut o colaborare frumoasă cu Asociația Simplon România, cu Ad Faber, cu Oracle avem parteneriat. Avem un laborator bine dotat pentru că este esențial lucrul acesta. 

Rep: De ce considerați important să îi familiarizați pe copii cu elemente de programare, când tot ceea ce ne înconjoară ne face și îi face pe copii experți utilizatori?  

Elena Frunză, profesor: Evoluția exponențială a tehnologiei a fost cea care a determinat necesitatea ca elevii să înțeleagă cum funcționează dispozitivele din jurul lor, cum sunt construite și cum pot ei crea așa ceva. Practic, trebuie să ne adaptăm cumva la societatea actuală și fără tehnologie nu se poate. 

Ceea ce încerc să le transmit elevilor este tocmai gândirea logică, raționamentul. Le dau pornirea, le las frâu liber creativității, iar acolo unde este nevoie îi îndrum. Îi las să fie deschiși. Eu merg după programa școlară, dar sunt deschisă și altor aplicații care ar prezenta interes pentru copii. 

Rep: Îi pregătiți de fapt pe cei mici să fie creatori, nu consumatori de conținut? 

Elena Frunză, profesor: Așa este. Lor, la vârsta copilăriei, le place foarte mult să se joace și eu le-am transmis următoarea idee: de ce nu v-ați juca cu jocuri create de voi? Iar în momentul în care au început să își creeze propriile jocuri, au fost foarte foarte încântați. Proiectul cu care Alessio a participat în concurs l-am prezentat la toate clasele din școală și feedbackul celorlalți elevi a fost nemapomenit. Vor și ei.

Rep: Ce obțineți, prin învățarea limbajelor basic de programare? 

Elena Frunză, profesor: Eu merg pe creare de aplicații practice prin intermediul tehnologiei și cred că acesta este viitorul. La gimnaziu au fost foarte încântați de aplicația Scratch, atât online cât și offline, dar mi-au cerut ei să învețe Python. Așa că lucrăm în Python la clasele mari, facem C++ folosind aplicația Codeblocks, le ofer o varietate de aplicații din care ei să vadă dacă există vreo posibilă pasiune. Pentru că asta este cel mai important: elevii să își găsească o pasiune. Sunt ferm convinsă că Alessio va urma un domeniu care are legătură cu informatica, pentru că el și-a găsit pasiunea, studiază foarte mult individual, întreabă atunci când vrea să afle ceva. 

Rep: Este importantă tehnologia în educația copiilor? 

Elena Frunză, profesor: Atât timp cât este folosită cu sens, tehnologia ajută inclusiv la lecții moderne, care pe copii îi atrag. Este un mare sprijin. Chiar i-am întrebat: ce ne-am face dacă nu am mai beneficia de resursele din spațiul web? Nici nu vor să se gândească. Este generația nativ tehnologică și recunosc faptul că am deschidere față de ei, ne apropie și am momente în care și eu, ca profesor, învăț de la ei, pentru că domeniul tehnologiei este foarte vast. 

Rep: Experiența digitală sau online poate fi transformată de copii în abilități de viață, inclusiv abilități care vor fi cerute de meseriile viitorului?

Elena Frunză, profesor: Da, prin însăși crearea de aplicații utile pentru societatea care se dezvoltă. Dacă reușesc să dezvolte aplicații conform standardelor cerute de societate, eu consider că este o valoare foarte mare. Există foarte multe aplicații extrem de benefice: sunt aplicații referitoare la sănătate, cu privire la ecologizare, sport, aspecte legate de turism. De exemplu, pentru că folosim foarte mult telefonul când plecăm în deplasare, ne-ar fi utilă o aplicație care să ne ajute în stabilirea itinerariului, în cunoașterea obiectivelor care sunt în zona respectivă, cu ajutor de a ajunge la ele. Tehnologia reprezintă oxigen. 

Rep: De ce îi susțineți pe elevi să intre în Academia SuperCoders? 

Elena Frunză, profesor: Experiența concursului și apoi a intrării în Academie aduce un plus de valoare din mai multe puncte de vedere: copiii pot afla aplicații și lucruri interesante care poate mie îmi sunt străine, noutăți, pentru că au întâlnit traineri valoroși care le-au plăcut. Apoi este important schimbul de experiențe și prieteniile  legate cu alți copii din țară. S-au împrietenit cu elevi din județe diferite.  Câteodată Alessio află de existența unor concursuri chiar de la prietenii pe care i-a cunoscut în cadrul atelierelor SuperCoders, pentru că ei țin legătura și explorează diverse aplicații. De fiecare dată când găsesc o oportunitate pentru ei, le-o transmit ca să aibă libertatea să aleagă ce li se potrivește. Eu le-am zis: aveți oportunitatea asta, dacă vă place, urmați-o! Deschiderea către tehnologie, utilizată adecvat, este o necesitate a zilelor noastre. 

Consider că un cadru didactic trebuie să țină pasul cu noutățile în conformitate cu evoluția exponențială a tehnologiei, trebuie să fie deschis la nou și să faciliteze elevilor accesul la astfel de noutăți. Bucuria reusitelor elevilor reprezintă o împlinire pentru orice cadru didactic, iar această bucurie este întreținută de multă muncă asiduă de ambele părți.

George Pahonie a fost denumit “Micul programator” al Școlii Gimnaziale “Constantin Platon” din Bacău și ne mândrim foarte mult cu reușitele lui, cu faptul că și-a găsit pasiunea în ceea ce privește explorarea tehnologiei.

Informații de background

Programul de educație digitală SuperCoders este organizat de Orange România, iar cea de-a opta ediție s-a desfășurat în perioada octombrie 2021 – aprilie 2022.

Destinat copiilor cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani din toată țara care vor să își dezvolte gratuit abilitățile digitale, SuperCoders a cuprins trei etape: Caravana, Concursul național și Academia.

După ce s-au familiarizat cu Scratch, în prima etapă, copiii și-au creat propriile povești interactive pe care le-au înscris în cea de-a doua etapă a SuperCoders, Concursul Național.

Academia, ultima etapă a programului, reprezintă un modul avansat de programare pentru copii, în cadrul căruia au învățat noțiuni introductive de JavaScript pe parcursul a 15 săptămâni de cursuri online.

Programul SuperCoders a început în 2014 la inițiativa Orange România, împreună cu Simplon România, cu scopul de a promova educația digitală și folosirea responsabilă și utilă a tehnologiei în rândul tinerei generații. Până acum, peste 3.300 de copii din toată țara au beneficiat de experiența participării în program, dintre care 900 doar în 2020.

Citește și:
Programare învățată de copiii de 10-14 ani, în Academia SuperCoders: Scopul nostru este să îi învățăm să gândească logic, să spargă o problemă în bucăți și să o rezolve pas cu pas – trainerul Iulian Todor / Plus: Povestea lui George Alessio Pahonie, elev în clasa a VII-a și top 3 în Academie

1 comment
  1. Excepțiile care ar trebui să întărească REGULA.
    Organizarea, eficientizarea și eficacitatea SUNT termeni refuzați, recuzați, rejetați de resursa umană din sistem.
    Am salariu chiar dacă NU fac mai nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Palatele copiilor și cluburile elevilor vor trece la consiliile județene, cu tot cu personal, a decis Guvernul, prin Legea Ciolacu, fără niciun anunț din partea Ministerului Educației / Asta deși în legea Educației Deca-Iohannis scrie că acestea pot fi preluate de către primării

Legea Ciolacu, publicată vineri în Monitorul Oficial, prevede și descentralizarea Palatelor copiilor și cluburilor elevilor și trecerea lor de la Ministerul Educației la consiliile județene. Este vorba despre Legea 296/2023…
Vezi articolul
Bogdan Aurescu - Inquam Photos / George Călin

Bogdan Aurescu, despre educația minorității române din Ungaria: Este necesar să găsim soluții pentru formarea de noi cadre didactice pentru trimiterea din România şi să acordăm burse pentru a încuraja elevii români să învețe în limba română

Necesitatea creșterii calității învățământului în limba română, asigurarea unei finanțări adecvate pentru mass-media de limba română, dar și pentru proiectele instituțiilor de cultură reprezentative pentru etnicii români din Ungaria sunt…
Vezi articolul

Olimpiada Națională de Limba și literatura română – OLLR 2024 Slatina. Subiectele primite de elevii de gimnaziu și baremele / Scriitoarele contemporane Simona Popescu și Ioana Nicolaie, printre autoarele cu texte în concurs

Subiectele și baremele de la etapa națională a Olimpiadei de Limba și literatura română (OLLR) 2024, care se încheie duminică, 21 aprilie, la Slatina, au fost publicate de organizatori pe…
Vezi articolul