Efectele eliminării religiei ca materie obligatorie în școală – studiu de caz Germania: A scăzut religiozitatea oamenilor, dar nu și atașamentul față de valorile etice și nici satisfacția în viață, s-au schimbat atitudinile față de familie, au crescut piața muncii și veniturile

10.645 de vizualizări
Foto: © Maria Dryfhout | Dreamstime.com
Germania, țară care după cel de-Al Doilea Război Mondial avea un sistem de educație cu o componentă religioasă extrem de puternică, stabilită, în Vest, chiar prin Constituție, a decis să elimine treptat învățământul religios obligatoriu, proces care a durat zeci de ani. Acum, cercetători de la Centrul pentru Studii Economice al Universității Ludwig-Maximilian din Munchen și ai institutului ifo (platforma CESifo) au analizat efectele pe care le-a avut asupra oamenilor eliminarea învățăturii religioase, pe măsură ce aceștia au înaintat în viață. Rezultatul: un studiu-radiografie ce descrie, cu perspectivă istorică, cum s-au schimbat percepțiile și atitudinile oamenilor față de viața personală, familie, muncă și viața publică.
  • De notat că cercetarea, publicată luna aceasta, analizează exclusiv situația Germaniei, unde educația religioasă a fost predominant catolică, dar și cu o componentă protestantă puternică în multe comunități. Iar autorii exploatează “situația unică a Germaniei, unde reformele ce au dus la eliminarea educației religioase obligatorii au fost introduse treptat în landurile țării, începând din anii 1970”.

Studiul concluzionează, în esență, că școlile au efect asupra religiozității oamenilor pe parcursul vieții: eliminarea educației religioase obligatorii a determinat o scădere a nivelului de religiozitate, când elevii au ajuns la vârstă adultă, lucru care se simte, în statele germane analizate, doar din momentul eliminării orelor de religie. Dar religiozitatea nu este nici pe departe singura trăsătură afectată și scăderea ei nu echivalează cu o depărtare de valorile morale. Detalii – mai jos.

Contextul istoric, prezentat de studiu

Constituția din 1949 Germaniei de Vest stabilea educația religioasă drept singura materie instituționalizată ca materie comună în școlile publice, așa încât era materie obligatorie în curriculumul școlilor de stat. Și nu era doar obligatorie, ci foarte intensă: la finalul liceului, elevii aveau la activ peste 1.000 de ore de educație religioasă, de patru ori mai mult decât orele de fizică. Aceste ore au fost eliminate treptat, între 1972 și 2004, pe măsură ce landurile înlocuiau obligația de participare la educația religioasă cu opțiunea de a alege între educația religioasă aferentă propriei religii și “Etică”, subiect generalist.

Religia ca materie obligatorie în școlile publice își are originea în reformele educaționale de la sfârșitul secolului al 19-lea, când a fost abolit controlul Bisericii Catolice asupra școlilor primare, care au trecut la stat, dar au păstrat educația religioasă. Ulterior, în Germania nazistă, rolul educației religioase a fost întărit oficial printr-un Concordat încheiat de Sfântul Scaun cu Hitler, acord prin care educația catolică obținea statutul de materie comună în școală. Regimul nazist nu a respectat pe deplin prevederile tratatului, dar, sub presiunea clerului, a revenit asupra deciziilor, apărute la nivel regional, de distanțare față de religie și biserică.

Principalele efecte resimțite prin eliminarea obligativității studiilor religioase în școală

Pe baza analizelor făcute pe eșantioane de persoane din landurile unde, într-un moment sau altul, au fost eliminate orele obligatorii de religie din învățământul public, autorii studiului au constatat că, din punct de vedere al religiozității, s-au înregistrat scăderi la 3 capitole:

  • apelul la rugăciune (viață personală)
  • mersul la biserică (viață publică)
  • Participarea la viața parohiei, ce presupune adesea costuri (element oficial)

În privința acestora, studiul notează că, pe când primele două se diminuează în timp, renunțarea la viața comunității se petrece de obicei abrupt.

Dar efectele sunt considerabile și dincolo de religiozitate, atingând mai ales viața de familie și participarea la piața muncii. Astfel, procesul de eliminare a obligativității religiei au determinat la o întărire a atitudinilor favorabile echității și a celor mai puțin conservatoare în privința rolurilor de gen și a normelor de familie. 

Pe de altă parte, la același capitol, cercetătorii au constatat că, pe măsură ce s-a renunțat la această obligativitate, s-a simțit o reducere la incidenței căsătoriilor, dar și o scădere a numărului de copii.

În al treilea rând, reformele au determinat o creștere a participării la piața muncii, un număr mai mare al persoanelor angajate, un număr mai mare de ore de muncă, dar și o creștere a veniturilor.

Efecte inexistente în planul unor valori etice – personale, sociale și politice

Același raport ajunge la concluzia că nu au existat efecte în privința rezultatelor ce țin de valori etice, fie că este vorba despre încredere, voluntariat, satisfacție de viață, fie despre interese politice, intenție de votare sau mulțumire față de viața democratică.

“Declinul religiozității, determinat de aceste reforme, nu a determinat o reducere a valorilor etice în general”, notează raportul.

Printre concluziile analizelor făcute de CESifo:

  • Eliminarea educației religioase obligatorii a redus probabilitatea ca oamenii să aprecieze că bărbații sunt mai potriviți pentru anumite studii decât femeile
  • A scăzut, de asemenea, și probabilitatea ca oamenii să aprecieze că femeile nu pot folosi aparatură tehnică la fel de bine ca bărbații
  • Aceeași reformă a dus la scăderea percepției că oamenii trebuie să se căsătorească dacă trăiesc permanent alături de partenerul lor
  • Schimbările în comportamentul economic pot fi privite și prin prisma valorilor creștine, în sensul că o scădere a religiozității ar fi determinat promovarea orientării materialiste, iar scăderea timpului dedicat activităților religioase ar fi dus la o creștere a timpului dedicat activităților economice. 

Foto: © Maria Dryfhout | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


22 comments
  1. Daca orele de religie sunt asa de folositoare, cum va explicati amploarea fenomenului de bullying, cum va explicati cresterea numarului de sarcini la adolescente de varsta mica, chiar de 12-13 ani ?
    Cum va explicati rautatea si egoismul tot mai mari ?

  2. Iarăși vin ei cu manipularea și îndoctrinarea religioasă ilegală ! Tot încearcă ei prin mijloace șmecherești să își impună religia lor. Să nu uite faptul că reglementările internaționale și europene interzic impunerea religiei, iar tentativa de a impune religia unei persoane se pedepsește extrem de aspru și de sever. Laicitatea este un lucru fundamental și reglementat la nivel internațional și european, reprezentând o metodă de bun simț. Fiecare are dreptul să creadă în ce dorește. Libertatea religioasă este garantată și imposibil de suprimat. Într-o societate normală care funcționează după principiile fundamentale democratice și occidentale nu trebui să existe religia în școli. Religia se face în afara școlii, deoarece este un aspect particular și privat la fel cum politica se face tot în afara școlii, deoarece este un aspect particular și privat. Instituțiile publice, inclusiv școlile și liceele au obligația să fie neutre și imparțiale. În școli se furnizează doar informații laice, așa cum este normal. Școlile trebuie să fie apolitice și laice. Nimeni nu este obligat să facă parte dintr-o religie dacă nu dorește. Trebuiesc respectate convingerile tuturor. Se încearcă de la un timp impunerea religiei și este paranormal ca un copil să fie aproape obligat să participe la orele lor de religie. De ce să completeze o foaie în care să spună că nu participă la ora de religie ? Nu ar trebui mai degrabă cei care doresc să participe la ora lor de religie să semneze acea cerere? De fapt soluția este simplă : ,, RELIGIA NU ARE CE CAUTĂ ÎN ȘCOLI ȘI LICEE ! E ILEGALĂ ! ,,

  3. Religia=INVOLUTIE, INDOCTRINARE,MANIPULARE ,SPALATORIE DE CREIERE,MINCIUNA,UMILIREA SI INJOSIREA SPECIEI UMANE. CARTEA DE RELIGIE ESTE CEA MAI MINCINOASA DE PE PLANETA PAMANT. CELE BUNE!

    1. Dacă nu există Dumnezeu și eu aleg să trăiesc după principiile Bibliei(principii sănătoase atat pt.minte cat și pt.trup),eu nu pierd nimic in viața aceasta scurtă și limitată de timp și spațiu.Dar dacă există Dumnezeu și aleg să trăiesc după reguli lumești care se vede că nu duc omul la nimc bun și de durată,atunci am pierdut totul,pt.că urmează să trăiesc veșnicia.Regulile lumii te vor duce in vesnicie fără Dumnezeu(iad),iar credința in Dumnezeu te va duce in veșnicie alături de Dumnezeu(rai).Citeste Biblia,crede-o și vei fi fericit veșnic.Cu mult respect doresc să fi fericit!

      1. Exact după ce am citit biblia am devenit atee. Tu crezi într-o entitate care a săvârșit genocide, infanticide, avorturi, a permis ca fetițe virgine sa fie luate pradă de război, a cerut sacrificii umane, a pariat cu diavolul pe viata celui mai pios om, a acceptat sclavia umană și a răsplătit violatorii cu victimele lor duce ce i-au plătit pe tații victimelor… Asta numești tu moralitate?

        1. Dumnezeu a lasat omului posibilitatea de a alege intre bine si rau,intre blestem si binecuvantare,viata si moarte.Daca alegi sa traiesti dupa invataturile din Biblie Dumnezeu te va ajuta si in viata de aici sa poti trece cu bine peste incercarile care vin,dar mai ales vei ajunge in RAIUL VESNIC A LUI DUMNEZEU.SIMPLU viata este scurta si plina de necazuri,daca sti sa le gestionezi dupa invataturile lui Dumnezeu,vei fi rasplatit de Dumnezeu si aici si in vesnicie.

  4. Sunt creștin, dar nu aparțin vreunei confesiuni anume. Nu merg la Biserică decât rar.
    Consider că orele de religie sunt bune, așa cum au scris alții mai sus, pentru oferirea unor norme morale solide copiilor. Este bine, de asemenea, ca oricine să aibă speranța (chiar și numai pentru „motivația” de zi cu zi) că cineva de sus are grijă de el sau ea. Religia ajută și la mai buna coeziune a statelor. Nu cred că o societate strict seculară sau ateistă e soluția.

    1. Nu am înțeles niciodata de ce lumea asociază religia cu a face bine. Nu e de loc așa. Tocmai studiul demonstrează ca lumea poate face bine fără religie. Fără sa vorbim ca oamenii buni pot face rău doar cu ajutorul religiei sau ca filosofia religiei te lasa fragil in fata lumii din ziua de azi. Mai exact nu mai faci diferenta între ceva dovedit si o părere. Sau urăști homosexualii pentru ca așa zice religia.

  5. Genul acela de titlu care, dacă știi cât de cât cercetare, te face sa te îndoiești de capacitatea de înțelegere a autorului sau de buna credință a cercetătorului. Sau de ambele.
    Conform acestui articol, care nu face trimitere la indicatori statistici, nu exista alti factori care explica evoluția Germaniei, pe anumite paliere, in afara eliminării religiei în școli. Daca era așa simplu ce bine era.
    Pesemne de aceea ne merge nouă rău, că se face o oră de religie în școli. Tot de aceea avem o clasă politică coruptă, 95% din media aservită și/sau incompetenta, instituții care nu respectă legea separării puterilor în stat, justiție în haos, sistem de sănătate la pământ și miniștri plagiatori.
    Eu zic sa scoatem naibii ora de religie afară și de la anul spargem clasamentele pe teste PISA, economia duduie, autostrăzile se toarnă singure….

  6. Eu cred că omenirea datorează lui Dumnezeu tot ce are bun azi.Dacă omenirea azi are terorism,droguri,prostitutie intitutionalizată,pornografie in școli,corupție la toate nivelele,minciună in toate sferele societății,de unde credeți că vin toate aceste plăgi pe trupul unei societăți tot mai confuze și mai debusolate care duce la o excaladare a sinuciderilor in randul tinerilor și nunumai.Toate acestea sunt consecința faptului că oamenii trăiesc fără acunoaște principiile de viață arătate de Cuvăntul lui Dumnezeu.In Biblie la 2Timotei găsim scris la versetele 13,14,15,16,17.Copii au nevoie de invățătură sănătoasă care sa le dezolte o credință care sa-i ajute să trăiască frumos deschizăndu-le perspectiva unei vieți vesnice(măntuirea sufletului),trăită in Impărăția Lui Dumnezeu.Eliminarea Cuvăntului Lui Dumnezeu din școală va permite copilului să crescă fără o perspectivă care sa-i motiveze să trăiască in afara unei vieți care nu-i poate implini,indiferent ce vor realiza in această viață limitată de timp și spatiu,adică fără sa-L cunoască pe Dumnezeu vor fi tot timpul nemulțumiți și neimpliniți din toate punctele de vedere,și vor recurge la droguri și tot felul practici oculte.Dumnezeu condamnă o astfel de viață,deci suntem responsabili ca copii nostri sa-L cunoscă pe Dumnezeu si Cuvantul Scripturilor incă din copilărie(pruncie)pentru ca atunci cand vor creste să fie ințelepți,destoinici pentru orice faptă bună.Domnul Isus Cristos a spus:Lăsa-ți copiii să vina la Mine și nu-i opriți.Vor fi responsabili inaintea lui Dumnezeu toți acei care impiedică copii să invețe despre Dumnezeu din Biblie!

    1. Credeti ce vreti. Ce treaba aveti cu ce cred ceilalti? N-aveti decat sa mergeti dvs. la biserica. Fara religie in scoala, ce se va schimba e suma de bani primita de unele biserici de la stat, care le vireaza bani in numele tuturor, credinciosi sau nu. Ar trebui sa cotizeze doar credinciosii, cand merg personal la biserica.
      Da, imi pasa de bani. Da, muncesc pentru ei. Nu, nu imi convine ca niste pedofili barbosi sa primeasca bani in numele meu, mai ales ca nu am nevoie de serviciile lor.

  7. E un studiu elaborat, pesemne, în laboratoarele de la Radio Erevan, întrucât inversează cauza și efectul. Cauza este cea menționată drept efect: „a scăzut religiozitatea oamenilor, rugăciunea a dispărut din viețile oamenilor, s-a schimbat modul de a privi valorile etice, s-a modificat concepția față de familie” ș.a.m.d., iar efectul este ceea ce s-a considerat ab initio a fi cauza: eliminarea orei de religie „compulsory”. Pentru confuzia cauză-efect, a se citi „Amurgul idolilor sau Cum se filosofează cu ciocanul” de Friedrich Nietzsche, capitolul „Cele patru mari erori”.

  8. Degeaba au valori, daca nu au Dreapta Credinta, fiindca “Aceasta este viata vesnica: sa Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu Adevarat, si pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis”. Apoi urmeaza faptele, prima data e credinta.

    1. dumnezeu e seful. sau allah , sau shiva, – depinde de locul unde te nasti.
      sau zeus, sau chronos, sau diana – depinde de timpul cind te nasti.
      avem citeva mii/zeci de mii de zei la activ pina acum.
      dar dumnezeu e ala adevaratul.
      sigur.

  9. Perfect!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ……………………………………….

  10. “Pe de altă parte, la același capitol, cercetătorii au constatat că, pe măsură ce s-a renunțat la această obligativitate, s-a simțit o reducere la incidenței căsătoriilor, dar și o scădere a numărului de copii.”

    Intr-adevar, crestinismul presupune o abordare foarte serioasa a casatoriei si a familiei, in general. Abordarea crestina autentica (si nu cea “traditionala”, asa cum este ea inteleasa in unele medii pseudo-feudale de la noi din tara) presupune o stabilitate a relatiei dintre soti. La fel, copiii sunt priviti ca o mare bucurie. Astea aduc impreuna o stabilitate in viata de familie si duc la o buna sanatate emotinale mai ales cand vine vorba de copii. Acestea sunt, insa, in contradictie cu noile trenduri sociale dictate si de lipsa religiozitatii, care presupun o libertinizare excesiva a vietii de cuplu, casatoria nemaifiind o obligativitate morala. Mai periculos, relatia de cuplu se poate intrerupe oricand, din orice motiv obiectiv sau – mai grav – subiectiv. In cuplurile cu copii, aceste despartiri intre parteneri (casatoriti sau nu) provoaca adevarate drame si afecteaza grav sanatatea emotionala a copiilor. De asemenea, sunt din ce in ce mai multe cupluri care nu mai doresc sa faca copii, din motive egoiste: nu doresc sa isi “complice viata”. O rezolvare a acestei probleme se va face foarte rapid prin efectul importului de forta de munca din Orient. Atentie, insa, caci migrantii care incep sa umple “Arbeitsamt”-urile (mai ales cele din Germania) sunt foarte religiosi si foarte dedicati lui… Allah. 🙂

    “În al treilea rând, reformele au determinat o creștere a participării la piața muncii, un număr mai mare al persoanelor angajate, un număr mai mare de ore de muncă, dar și o creștere a veniturilor.”

    Evident! Lipsa religiei duce si la acest efect. Lumea nu mai trateaza duminica, de exemplu, ca pe o “zi de odihna”, sunt multi workaholici care lucreaza si duminica, pentru a-si impresiona sefii si pentru a urca si mai sus in ierarhia corporatista. Toate astea spre satisfacerea si mai abitira a “share holder”-ilor. Problema poate deveni grava, pentru ca se poate ajunge foarte usor la un dezechilibru, la avantajarea angajatilor care se dedica jobului prin prisma timpului disponibil si a lipsei altor obligatii (neavand familie si/sau copii) in detrimentul celor care fac copii si care nu au, din acest motiv, la fel de mult timp pentru a se dedica job-ului. Vom vedea mai clar – peste 20-30 de ani – cat de sanatos este acest aspect, cand – poate – nu va mai fi cine sa plateasca pensia celor care acuma nu si-au dorit copii, pentru ca… orele de religie s-au scos din scoala. 🙂

    1. Nu toți oamenii tre sa fie părinți, mare majoritate habar nu au să crească un copil și religia cu ideile sale ciudate nu ajuta chiar deloc la acest capitol…

  11. Nu ne intereseaza. Elevului roman daca ii scoti si religia, chiar nu mai are niciun Dzeu. Este ultima varianta sa mai invete ceva bun simt, empatie sau bunatate. Si o spune un ortodox nepracticant care nu a fost la o liturghie in viata lui. Copiii din ziua de azi nu mai au nimic sfant in ei si nociun parinte sa ii indrume spre lucruri bune. Indiferent cum e popa ala de preda religia, copiii nu au decat de invatat lucruri bune, cum sa faca fapte bune, independent de porcaria de Catedrala Mantuirii sau de aurul de la gatul lui Spagoveanu. De cand lumea si pamantul, religia in scoala romaneasca a adus un plus de bun simt si bunatate in sufletele copiilor si asa dezumanizati si antisociali in zilele noastre.

    1. Daca fara prieteni imaginari nu putem fi decenți, aia zice ceva despre metoda de educație a părinților și nu despre nevoia religiei în viețile noastre.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Maratonul olimpicilor în weekend, pentru elevii care vor participa la mai multe olimpiade puse una după alta de Ministerul Educației. Engleza, Franceza, Matematica și Științele socio-umane, în aceeași zi, cu subiecte centralizate

Etapele județene pentru 4 olimpiade se desfășoară în aceeași zi: sâmbătă, 11 martie, sunt probele Olimpiadelor Naționale de Limba engleză, Franceză, Matematică și Științe socio-umane, conform calendarelor oficiale, iar elevii…
Vezi articolul

Școala vinde iluzii între clasele V-VIII. Dacă tot am sistemul digitalizat de corectare de către alți profesori, de ce nu avem evaluări naționale în clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a? Să nu țin copilul cu 10 pe linie și când dă Evaluarea Națională să ia 6 – apelul președintelui Consiliului pentru Combaterea Discriminării, Csaba Asztalos

„Eu consider că elementul de transdisciplinaritate ar fi mult mai potrivit ca sistem de evaluare la finalizarea gimnaziului, fie că asta înseamnă la terminarea clasei a VIII-a sau a clasei…
Vezi articolul

Dr. Radu Lupescu, medic român în Franța: “Coronavirusul este periculos la nivelul unei populații intregi pentru că propagarea lui poate duce la saturarea sistemului de sănătate, cu o supramortalitate cauzată de necesitatea tratării unui număr mare de bolnavi într-un interval scurt”

Dr. Radu Lupescu, președintele Asociației medicilor din clinica Rhéna de la Strasbourg, scrie pe Facebook despre evoluția epidemiei de coronavirus din România și cel mai mare pericol: supra-aglomerarea spitalelor. Textul…
Vezi articolul