Edupedu.ro, platformă de informație și analiză privind educația și cercetarea, se numără printre principalele 10 site-uri din România din punct de vedere al investițiilor în publicitate, calculate pe baza prețului de listă (ratecard) atrase în 2024, potrivit Monitorizării Investițiilor în Publicitate (MIP) pe parcursul anului trecut. Analiza, prezentată de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) în cadrul unei Adunări Generale din 20 martie, plasează Edupedu.ro printre puținele site-uri de top care au înregistrat o creștere a publicității atrase, calculată în baza ratecard, față de 2023.
- Și aceasta, în condițiile în care site-ul nu acceptă reclame de la categorii mari de clienți de publicitate ale căror produse și servicii nu au efecte benefice asupra procesului educațional, printre care platformele de jocuri de noroc, băuturi alcoolice și produse de tutun sau – relevant pentru anul electoral 2024 – publicitatea politică. Mai mult despre acestea – mai jos

Edupedu.ro figurează pe locul 9 în top 10 al site-urilor românești din punct de vedere al investițiilor de publicitate calculate la preț-listă, fără a lua în calcul investițiile prin intermediul platformelor globale. Și este unul dintre singurele 3 site-uri din top 10 care în 2024 a înregistrat o creștere (+9%) comparativ cu anul 2023.
Creșterea apare în condițiile în care, la nivelul întregii piețe, raportul MIP al BRAT semnalează o scădere de 17% față de 2023, pentru investițiile în publicitatea online la nivel local.
- Ce înseamnă acest mod de calcul al investițiilor? MIP precizează: „Volumul investițiilor estimat la rate-card reprezintă valoarea spațiilor publicitare tranzacționate în perioada analizată, evaluată utilizând prețurile de listă declarate de fiecare furnizor de spații media în parte. Înțelegerile comerciale pot conduce la tranzacționarea acestor spații la prețuri nete diferite, procentual diferențele putând să se situeze între 0% și 100% vs. prețul de listă / rate-card (înțelegerile comerciale intră sub incidența secretului comercial și fac obiectul negocierii între părțile semnatare)”.
- „MIP Online monitorizează doar campaniile de publicitate display derulate de către companiile autohtone, fără a include publicitatea servită prin platformele globale precum google Display Network sau site-urile specializate și rețele sociale (YouTube, Facebook, TikTok etc.). Pentru o referință comună, monitorizarile sunt realizate prin estimarea volumelor de publicitate la ratecard (înainte de orice formă de discount).
Rezultatele Edupedu.ro sunt relevate de analiza BRAT în condițiile în care site-ul de informație și analiză pe teme de educație și cercetare nu difuzează publicitate la produse și servicii pe care le consideră dăunătoare sau cu influență nefastă asupra procesului educațional.

După cum relevă chiar prezentarea oferită de BRAT cu această ocazie, unii dintre clienții de publicitate care oferă astfel de servicii se află în topul cheltuielilor de publicitate în mediul online – inclusiv primii 2 din top 10. Trei furnizori de jocuri de noroc „acoperă” o treime din totalul investițiilor făcute de principalii 10 clienți de publicitate în display-ul online local (fără publicitate prin platforme globale de publicitate sau prin rețele sociale), la valoare ratecard, în 2024. Situația continuă o tendință de piață de durată (Vezi și situația raportată anul trecut).
- Dacă e luat în calcul și un client de publicitate ce oferă produse de fumat, suma totală revendicată de acești patru clienți acoperă aproape jumătate din totalul investițiilor ratecard la nivel de top 10 clienți (13,9 milioane euro din total 27,5 milioane euro).
Analiza MIP-BRAT pentru mediul online se bazează pe datele colectate pentru 2.800 de site-uri românești.
Scăderea investițiilor (ratecard) în publicitate de tip display în online-ul local s-a făcut simțită în 2024 deși publicitatea comerciala monitorizata de BRAT a crescut, în ansamblul (inclusiv radio, presă scrisă, OOH, influencer marketing), cu 6% fata de 2023.