Camera Deputaților, for decizional pe această lege, a votat forma documentului care conține un amendament privind vârsta de la care elevii pot învăța în școală educație pentru sănătate. În urmă cu doi ani, în iunie 2020, aceeași lege, dar fără acest amendament a fost întoarsă de la promulgare și atacată la Curtea Constitutională, chiar de președinte.
- Legea merge spre promulgare la președintele Klaus Iohannis. Dacă acesta o promulgă intră în vigoare doar după publicarea în Monitorul Oficial.
În textul inițial, adoptat de Parlament în 2020, se făcea referire doar la educație pentru viață, și nu se preciza din ce an școlar ar trebui introdusă. Acum, legea a fost votată de Camera Deputaților cu amendamentul care a trecut în comisii în data de 7 iunie 2022 și propus de deputați Laura-Cătălina Vicol-Ciorbă, Gabriel Andronache și Ioan Cupșa. Acesta a modificat termenul de educație pentru viață, cu educație pentru sănătate și prevede ca noțiunile să fie predate începând cu clasa a VIII-a și cu acordul scris al elevilor, “în vederea prevenirii contractării bolilor cu transmitere sexuală și a gravidității minorelor.”
Motivarea autorilor amendamentului este ca “potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, conceptul de sănătate publică este unul complex, fiind definit ca știința care studiază problemele de sănătate ale unei populații, starea de sănătate a colectivității, serviciile de igiena mediului, serviciile generale sanitare și administrarea serviciilor de îngrijiri și este strâns legată de conceptele medicinii preventive, medicinii sociale, abordând sănătatea comunitară.
Importanța educației pentru sănătate rezultă îndeosebi din necesitatea asigurării unui climat sănătos, în deplină siguranță pentru realizarea relațiilor dintre indivizi, care să garanteze integritatea fizică și psihică a acestora.”
- În iunie 2020, legea votată în Parlament care urma să fie promulgată a fost contestată chiar de președintele Iohannis care a formulat o cerere de reexaminare a legii transmisă spre promulgare.
Această modificare prevede, în principal, înlocuirea noţiunii de „educaţie sexuală” cu cea de „educaţie sanitară” şi introducerea obligativităţii obţinerii acordului scris al părinţilor sau reprezentanţilor legali ai copiilor pentru derularea în unităţile şcolare a programelor de educație sanitară.
Modificările aduse Legii nr. 272/2004 creează dificultăţi în aplicare şi sunt contrare politicilor naţionale şi internaţionale din domeniu, ceea ce afectează activitatea concertată existentă de a pune în aplicare măsurile destinate combaterii dificultăţilor cu care se confruntă unii membri ai societăţii din România.
Prin introducerea sintagmei „educaţie pentru viaţă, inclusiv educaţie sanitară”, textul de lege se îndepărtează de principiul „promovării educaţiei pentru sănătate” prevăzut în art. 3 lit. r) din Legea educației naționale nr. 1/2011.
Programele de educaţie pentru sănătate sunt evidenţiate doar prin educaţia sanitară, componenta de educaţie pentru sănătate sexuală fiind, astfel, eliminată sau simplificată la transmiterea în mod exclusiv de informaţii cu privire la igiena personală.
Cu privire la obligativitatea existenţei acordului din partea părinţilor/reprezentanţilor legali în vederea derulării, cu caracter sistematic în unităţile şcolare, a acestor programe de educaţie, se apreciază că aceasta are ca efect restrângerea accesului copiilor la o educaţie adecvată, cu atât mai mult cu cât această limitare nu se aplică şi în cazul altor tipuri de programe.
Măsura legislativă este de natură să creeze un obstacol în realizarea interesului superior al copilului, astfel cum acesta este prevăzut de convenţiile internaţionale la care România este parte şi care trebuie să primeze dreptului părintelui de a decide pentru copilul său,” se arată în cererea de reexaminare din iunie 2020.
Informații de context
Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins cererea de reexaminare şi, în şedinţa din 22 iunie 2021, a adoptat Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului fără modificări.
Potrivit raportului comisiei juridice și de muncă și protecție socială, “în cadrul discuţiilor, s-a apreciat că educația modernă presupune nu doar acumularea de cunoștințe și informații, formarea de deprinderi și abilități, ci și formarea caracterului, întărirea capacității decizionale a copilului, pregătirea lui pentru viața adultă cu responsabilități diverse. În acest sens, programele de educație pentru viață trebuie să conțină și elemente de educație civică, comunitară și financiară.”
Tot în raport se menționează că “ținând cont de faptul că România are un număr mare de avorturi și sarcini la minore, se recunoaște nevoia de educație sanitară, în vederea prevenirii sarcinilor la minore și a contractării bolilor cu transmitere sexuală. Aceasta trebuie însă făcută în conformitate cu tratatele internaționale în materie, la care România este parte, numai cu acordul părinților sau a reprezentanților legali ai copiilor, potrivit valorilor și criteriilor morale ale acestora. Convenția Europeană a Drepturilor Omului statuează în articolul 2 (dreptul la instruire) al primului său Protocol adițional următoarele: „Statul, în exercitarea funcțiilor pe care și le va asuma în domeniul educației și învățământului, va respecta dreptul părinților de a asigura această educație și acest învățământ conform convingerilor lor religioase și filozofice.” De asemenea, Constituția României prevede că „părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine.” (art. 29, alin. 6).
De precizat că ministerul Educației este cel care va elabora programa școlară. De altfel ministrul Cîmpeanu a vorbit recent, din nou, despre materia Educație pentru viață ce va fi de fapt o nouă disciplină, și va fi introdusă în noile planuri de învățământ și va fi predată din septembrie 2023. Va fi o disciplină modulară, potrivit ministrului, care va conține educație pentru sănătate, juridică, financiară sau ecologică. Deocamdată nu au fost stabilite concret modulele.
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil
1 comment
Cred ca este un lucru bun, atata timp cat se merge pe informare, preventie si consimtamant. Nu cred ca trebuie depasita bariera lectiei de anatomie, dar nici sa fie o lectie in sine. 3 mari probleme se gasesc in Romania pe aceasta tema: elevii nu cunosc suficient metodele de contraceptie si de protectie BTS, elevii nu au formata notiunea de consimtamant si raspundere legala si elevii nu sunt suficient informati cu privire la varsta legala in care te poti angaja in sex sau poti angaja pe altcineva, ca atare, sunt neibformati cu privire la pradatorii sexuali, pedofili, sau proxeneti. Eu cred ca aceste 3 elemente trebuie studiate integrat, modular si doar cu acordul parintelui. Iar parintele ar trebui sa-si dea acordul si sa se bucure ca nu este el cel ce trebuie sa discute aceste intimitati pentru care nu este pregatit nici teoretic, nici sufleteste uneori. Nu am copii, dar educ copii si mi-as lasa copilul la un astfel de modul.