Educația – unul dintre principalele sectoare afectate de corupție în România, în condițiile în care sectorul are nevoie de resurse suplimentare, pentru întărirea oportunităților de muncă și reducerea sărăciei – Raport OCDE privind situația economică a României

Foto: © Josepalbert13 | Dreamstime.com

Sistemul de educație din România este, alături de sănătate, achiziții publice și întreprinderile de stat, un sector major afectat de corupție, potrivit raportului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind situația economiei românești – 2024, publicat marți. Iar acest risc al corupției este cu atât mai serios cu cât educația este privită drept o zonă-cheie pentru întărirea investițiilor, deoarece „o educație mai bună este cea mai sigură cale de întărire a oportunităților și de reducere a sărăciei”.

De ce este important acest tip de investiție? „Pentru a fi pregătită în fața unor viitoare crize, România trebuie să-și întărească sistemul de protecție socială”, iar „o educație mai bună este cea mai sigură cale de întărire a oportunităților și de reducere a sărăciei”, arată documentul citat.

Analiza OCDE cu privire la situația economică a României atinge tema educației din mai multe perspective:

Iar organizația face apel la creșterea echității în educație, pentru a susține eforturile de reducere a sărăciei:

Sursa: OECD Economic Survey – Romania 2024
Sector vulnerabil la fapte de corupție

Educația este inclusă, alături de sănătate, achiziții publice și companii de stat, printre sectoarele vulnerabile în mod aparte la fapte de corupție, sectoare pentru care este nevoie de acțiuni la nivel de politici pe fronturi multiple”. În ceea ce privește sistemul de educație, principalele forme de corupție consemnate sunt: 

Educația – printre sectoarele-cheie afectate de corupție / Sursa: OECD Economic Survey – Romania 2024

În acest sens, raportul notează că o altă analiză recentă a OCDE a constatat că, în sectorul educației, există mai multe mecanisme de combatere a corupției, dar sunt slab coordonate, ia unele nu sunt eficiente. 

Raportul recomandă „implementarea deplină a unor sisteme de integritate, cu sprijinul conducerii, a unor planuri de integritate mai solide și  a unor puteri și resurse suplimentare pentru consilierii de etică în zone vulnerabile la corupție (de exemplu: achiziții publice, sănătate, educație, întreprinderi de stat)”

Întărirea forței de muncă și reducerea inegalităților socio-economice

În ceea ce privește inegalitatea socio-economică, raportul constată două aspecte-cheie, pentru care emite câte o recomandare:

Sursa: OECD Economic Survey – Romania 2024

Educația este prezentată, alături de sănătate și protecția socială, un element-cheie pentru întărirea rezultatelor socio-economice, care în România prezintă disparități majore, mai ales când vine vorba despre zonele rurale și comunități sărace, precum cele cu o largă populație rroma.

Astfel, potrivit raportului, „îmbunătățirea ratelor de finalizare a liceului și creșterea numărului celor care urmează învățământul terțiar ar extinde perspectivele de angajare a tinerilor și ar reduce riscul de sărăcie la bătrânețe”, iar „condiții mai bune în serviciile de sănătate și școli ar elimina dintre motivele pentru care persoanele apte de muncă aleg să emigreze, încurajând tinerele familii să rămână în România”.

Ce spune, din acest punct de vedere, raportul OCDE: 

E semnalat, totodată, faptul că situația comunităților de romi în ceea ce privește educația, la fel ca în sănătate și în ocuparea forței de muncă, rămâne mult inferioară celei întâlnite la nivelul populației generale, în 2021 59% dintre tinerii acestor comunități fiind în afara sistemului de educație.

Accesul femeilor la piața muncii, reducerea migrației de muncă și întărirea competențelor pe piața internă, inclusiv prin măsuri precum o rată mai mare de absolvire a liceului și reducerea părăsirii timpurii a școlii, sunt toate atinse de analiza OCDE. 

În ceea ce privește accesul femeilor la muncă, aceasta scrie:

Educația financiară – prezentată drept esențială pentru populație și pentru sistemul financiar

Raportul arată că educația financiară este esențială pentru a întări cunoștințele oamenilor și încrederea în sistemul financiar. El arată că „situația cunoștințelor financiare în România reflectă atât lipsuri generale în educație, cât și istoria relativ scurtă a piețelor financiare private în țară, de la începutul anilor 1990”.

Documentul semnalează că, „în general, în diverse țări, alfabetizarea financiară tinde să fie mai ridicată în rândul tinerilor și vârstnicilor decât în rândul persoanelor de vârstă medie; femeile și persoanele cu educație mai redusă tind, de asemenea, să aibă mai puține cunoștințe financiare, la fel și cei fără un loc de muncă”. Iar în raport este citat un recent sondaj OCDE privind cunoștințele financiare în rândurilor proprietarilor și managerilor de întreprinderi mijlocii din România: relativ puțini (45%) înțelegeau diferența între dividende și rambursarea împrumuturilor (…)”.

Tot în privința educației financiare, raportul insistă că strategia națională dedicată acestora ar trebui să includă și „diseminarea îmbunătățită a informațiilor privind riscurile legate de climă”, care ar duce la o creștere a cunoștințelor populației și ar încuraja apelul sporit la asigurări.  

Foto © Josepalbert13 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version