Educația și jurnalismul de calitate sunt cheie pentru combaterea dezinformării, domeniu în care UE riscă să rămână dezarmată în fața instituțiilor din unele țări membre – avertismentul unui deputat european

120 de vizualizări
Foto: © Bang Oland | Dreamstime.com
Uniunea Europeană trebuie să găsească modalități pentru a sprijini jurnalismul de calitate, dar și o educația necesară pentru a combate dezinformarea, avertizează europarlamentara letonă Sandra Kalniete, autoarea unui raport recent pe această temă, citată de EUObserver. Ea arată că, altfel, UE riscă să rămână dezarmată în fața unor politicieni, instituții publice sau guvernamentale chiar din țările membre, implicate în activități de dezinformare.

Potrivit acesteia, UE poate indica informații false sau manipulatorii, dar mai mult nu prea are ce face, deoarece competențele în acest domeniu sunt naționale, nu comunitare. De aceea, a spus ea, Uniunea trebuie să găsească modalități de a sprijini jurnalismul, dar trebuie avută în vedere și educația, care “poate furniza nu numai fapte, ci și abilități de alfabetizare media, așa încât oamenii să nu fie naivi și să cadă victimă dezinformărilor”.

Sandra Kalniete este autoarea unui raport recent ce include recomandări pentru Comisia Europeană și pentru statele membre, pentru a combate amestecul extern în cadrul UE, inclusiv prin dezinformare. Raportul îndeamnă statele membre să includă teme precum alfabetizarea media și digitală în curricula lor, începând cu educația timpurie și terminând cu formarea profesorilor și a cercetătorilor.

  • Documentul integral poate fi consultat aici.

Potrivit sursei citate, deputata europeană a făcut legătura între dezbaterile pe această temă și cele pe tema statului de drept. Acestea au vizat inclusiv România, dar în ultimii ani se concentrează în special asupra Poloniei și Ungariei, EUObserver amintind în acest sens de tentative ale instituțiilor din Ungaria de a răspândi informații false.

—————————

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.

Foto © Bang Oland | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Ce calitate a jurnalismului sa cerem atata vreme cat exista jurnalisti analfabeti functional, nu vorbesc corect romaneste, nu au vocabular de clasa a 4-a, confunda suma cu media, culmea find expresia “marea majoritate”! Acesti (nu toti) neica-nimeni nu sunt capabili de nimic.
    Mai e o expresie superba folosita de jurnalistii-nuli ca valoare: “EI BINE ….” si cateodata se continua “au mai murit doi oameni”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de Fundația Orange

Conținuturi digitale, planuri de lecții, teste și itemi pentru Evaluarea Națională pentru tablele interactive din fiecare clasă, puse gratuit la dispoziția tuturor profesorilor de Fundația Orange, pe platforma Digitaliada

Aplicarea tehnologiilor smart la clasă a devenit una dintre marile provocări ale profesorilor și directorilor de școală, după dotarea școlilor cu instrumente digitale prin PNRR sau proiecte individuale. Platforma Digitaliada…
Vezi articolul

Sfatul unui inspector școlar general pentru elevii lăsați fără transport gratuit prin neplata facturilor la transportatori de Ministerul Educației: Să facă toate eforturile necesare să ajungă la școală, în niciun caz să nu abandoneze / Numai în Suceava facturile restante pe trei luni sunt de aproape 5 milioane de lei

“Elevii să facă toate eforturile necesare să ajungă la școală, în nici un caz să nu abandoneze școala”, a spus șeful ISJ Suceava, Grigore Bocanci, întrebat de Edupedu.ro ce le…
Vezi articolul

Situație paradoxală în noile direcții județene de învățământ, foste inspectorate școlare, de la 1 noiembrie: angajații nu vor mai face niciun fel de inspecție școlară, dar funcțiile lor rămân de inspectori / Care sunt atribuțiile noilor DJÎP – surse

Noile inspectorate școlare, adică viitoarele direcții județene de învățământ preuniversitar, rămân fără inspecții școlare în atribuții, potrivit proiectului de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei…
Vezi articolul