„Educația nu se poate adapta suficient de rapid” la schimbările tehnologice, spune Ligia Deca. De ce? Este „cel mai mare sector public” / Ministra face trimitere la simulările examenelor naționale, unde a fost „tărăboi în societate” și „multe îndoieli s-au făcut auzite din partea generației tinere”

795 de vizualizări
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
Sistemul de educație din România „nu se poate adapta suficient de rapid” schimbărilor tehnologice, a afirmat ministra Educației, Ligia Deca, la un eveniment desfășurat, miercuri, pe teme legate de tehnologie și inteligență artificială. Ea a spus că sistemul de învățământ înregistrează evoluții în sensul digitalizării, dar capacitatea sa este limitată de faptul că „este cel mai mare sector public” și se face o puternică rezistență la schimbare.

În acest sens, ea a făcut trimitere la simulările examenelor naționale, simulări bazate pe instrumente digitale și care au produs „tărăboi în societate”. Ea a susținut că „multe dintre aceste îndoieli” legate de modul de desfășurare a simulărilor „s-au făcut auzite din partea generației tinere”.

  • Ministra Deca a răspuns, astfel, unei întrebări dacă instituția pe care o conduce se gândește deja la schimbările pe care inteligența artificială poate să le producă în sistemul de educație. Dezbaterea a avut loc la ANIS (Asociația Patronală a Industriei de Software) International Summit.

După ce a spus că sistemul nu se poate schimba suficient de rapid, ea a vorbit despre schimbări pe care IA le va putea produce pe viitor, fără să ofere, însă un orizont de timp în acest sens: „vom putea să folosim IA pentru a genera trasee individuale de învățare, trasee remediale individuale. Vom putea să vedea foarte rapid care sunt talentele (elevilor – n.red.). Vom putea croi traseele lor educaționale, ceva ce ne-am dorit de când noi înșine eram în școală, ca să fim cinstiți”. 

Dar, a mai spus ea, „nu cred că am ajuns încă la etapa IA”.

Declarații detaliate ale ministrei Ligia Deca la Summitul Internațional ANIS:  

  • „(…) Au fost răspunsuri într-o prezentare (anterioară – n.red.), legat de chip-uri introduse în creier, 40% spuneau că întâi vor să vadă ce fac prietenii lor cu asta, aproape 40% spuneau că nu vor să se atingă nimeni de creierul lor. Cam la fel este și cu reforma în educație, în sensul că toată lumea dorește o reformă profundă, toți spun că educația este răspunsul la nevoia de progres în general, dar nimeni nu vrea să se înceapă cu proprii lor copii. 
  • În această privință, o să vă dau doar un exemplu recent. Ministerul Educației, începând din acest an, va evalua toți elevii, la examenele naționale, cu ajutorul instrumentelor digitale. Avem o nouă platformă, o testăm de doi ani, am pilotat-o la simulările examenelor naționale. Iar tărăboiul din societate, numărul plângerilor primite – că sunt prea mari diferențele, că este adecvat, că este prea riscant – au fost enorme. Și, coincidență, multe dintre aceste îndoieli s-au făcut auzite din partea generației tinere. Deci există rezistență la schimbare, toți știm asta, și în corporații, știm că există rezistență la schimbare, că aceasta cere timp, muncă în echipă, încredere, pilotare, răbdare. 
  • Și aceasta este problema, la ultima întrebare, dacă educația se adaptează suficient de rapid. Nu se poate adapta suficient de rapid. Este cel mai mare sector public. Este sectorul cu cei mai mulți angajați, în această țară și, cred, în majoritatea țărilor. Cred că educația va integra IA, cred că suntem pe calea cea bună cu digitalizarea examenelor. Vom afla, pe baza lor, la ce lucruri nu știu copiii să răspundă, la care întrebări, ce vorm avea nevoie să facem. vom putea să folosim IA pentru a genera trasee individuale de învățare, trasee remediale individuale. Vom putea să vedea foarte rapid care sunt talentele (elevilor – n.red.). Vom putea croi traseele lor educaționale, ceva ce ne-am dorit de când noi înșine eram în școală, ca să fim cinstiți. 
  • Deci acum, cu pași mici, care și costă foarte mult – din perspectiva capacității administrative și chiar din cea politică – vom putea să înaintăm spre faza următoare.
  • Dar nu cred că am ajuns încă la etapa IA. Suntem încă la faza digitalizării în educație, digitalizarea sistemelor de management în școli, a examenelor și a resurselor educaționale. Suntem încă în această fază și va mai dura ceva, deoarece este cel mai mare sistem public. Știu că suntem nerăbdători, dar, dacă nu facem lucrurile corect, dacă nu facem corect acest prim pas, IA va fi un privilegiu pentru foarte puțini”.

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Și de ce trebuie tehnologizată intr-un mod deloc util?În Japonia baga testele în aparat si aparatul scoate rezultatele fără sa mai stea profesorul sa verifice testele grila.Asa ,da!
    Ori tehnologizare la noi înseamnă să ții profesorul pe scaun în fata ecranului.Daca vroiam sa lucrez în IT ma duceam acolo pe 10000 de euro și făceam boli profesionale pentru care aveam bani sa le tratez.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Contestațiile la Evaluarea Națională

Concursuri școlare 2024. Regulamentele de organizare pentru peste 100 de proiecte educative naționale și internaționale, finanțate de Ministerul Educației, publicate de instituție – LISTĂ

Regulamentele de desfășurare pentru cele peste 100 de concursuri extrașcolare – proiecte educative naționale și internaționale (din cadrul CPEENI, fostul CAEN), organizate cu finanțare de Ministerul Educației (ME) în 2024,…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță probleme „extrem de grave” în școli, fără să menționeze vreo măsură care să le combată: “Există o explozie a fenomenului de bullying în școli – extrem de grav, o multiplicare a tentativelor de suicid în rândul adolescenților, o multiplicare a afecțiunilor oftalmologice”

Școala a fost afectată în timpul pandemiei “enorm, înfricoşător de mult” şi “pierderile educaţionale sunt foarte mari”, „greu de recuperat”, „necesitând perseverenţă şi implicare”, a spus Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu,…
Vezi articolul