„Educația financiară nu este un avantaj, ci o necesitate” și „nu are legătură cu îmbogățirea rapidă, ci cu înțelegerea banilor și a deciziilor care ne influențează viața”, este mesajul președintelui interimar Ilie Bolojan cu ocazia Zilei Educației Financiare, către elevi și studenți, la Forumul Educației Financiare, organizat la Banca Națională Română. „Educația financiară nu are legătură cu îmbogățirea rapidă, ci cu înțelegerea banilor și a deciziilor care ne influențează viața”, a mai spus președintele interimar în mesajul său. Amintim, 11 aprilie a fost desemnată Ziua Educației Financiare, potrivit unei legi promulgate în 2022.
- Dragoș Anastasiu, Consilier onorific al Președintelui interimar al României pentru relația cu mediul de afaceri a transmis mesajul Președinției
„Educația financiară nu are legătură cu îmbogățirea rapidă, ci cu înțelegerea banilor și a deciziilor care ne influențează viața. Înseamnă libertatea de a alege informat”, este mesajul președintele interimar al României, Ilie Bolojan adresat și elevilor și studenților cu ocazia Zilei Educației Financiare.
În mesajul prezidențial, Ilie Bolojan a vorbit despre introducerea educației financiare în școli și programe pentru profesori și părinți, prevăzute în Strategia Națională de Educației Financiară 2024-2030, adoptată anul trecut.
„Știu că termeni precum „strategie”, „finanțe” sau „buget” pot părea abstracți sau prea tehnici. Dar, în realitate, educația financiară ține de viața de zi cu zi – cum cheltuiți, cum economisiți, cum luați decizii care să vă ajute pe termen lung. Fie că e vorba de primul salariu, de un card bancar, un credit sau o investiție, toate vor face parte din viața voastră. Cu cât le înțelegeți mai devreme, cu atât veți fi mai pregătiți”, le-a transmis Ilie Bolojan tinerilor.
Discursul integral al președintelui interimar Ilie Bolojan
Dragi elevi,
Mi-ar fi făcut mare plăcere să fiu astăzi alături de dumneavoastră, la Forumul Educației Financiare – un eveniment important, pe care îl susțin și ale cărui obiective le consider esențiale.
Evenimentul, ajuns la a treia ediție, marchează trei repere relevante: Ziua Educației Financiare, aniversarea celor 145 de ani de existență ai Băncii Naționale a României și un an de la lansarea unei etape strategice pentru dezvoltarea educației financiare în România.
Educația financiară este o componentă esențială într-o societate modernă și funcțională, într-un context economic tot mai complex, în care oamenii trebuie să ia decizii financiare importante de la vârste tot mai fragede, și este esențial să aibă cunoștințele și abilitățile necesare pentru a face alegeri informate și responsabile.
Doamnelor și domnilor,
Banca Națională a României a avut, în cei 145 de ani de activitate, un rol important în dezvoltarea economică a țării, prin obiectivul său fundamental de menținere a stabilității prețurilor. Apreciez implicarea sa activă în promovarea educației financiare, atât prin proiecte proprii, cât și prin colaborări instituționale.
Colaborarea cu BNR pentru elaborarea Strategiei Naționale de Educație Financiară 2024–2030 este un pas necesar, aliniat la recomandările OCDE. Scopul este clar: consolidarea unei culturi financiare în rândul tuturor categoriilor de vârstă, cu accent pe tineri, dar incluzând și adulți și antreprenori.
Pentru ca această strategie să funcționeze, este nevoie de colaborare între instituții publice, mediul privat, societatea civilă și sistemul de educație. Doar prin cooperare putem construi o societate în care fiecare cetățean știe cum să-și gestioneze banii, evită riscurile inutile și contribuie la o economie sustenabilă.
Educația financiară nu este un avantaj, ci o necesitate. O societate în care oamenii înțeleg cum funcționează economia și ce impact au deciziile financiare este mai responsabilă și mai stabilă.
Dragi studenți,
Știu că termeni precum „strategie”, „finanțe” sau „buget” pot părea abstracți sau prea tehnici. Dar, în realitate, educația financiară ține de viața de zi cu zi – cum cheltuiți, cum economisiți, cum luați decizii care să vă ajute pe termen lung.
Fie că e vorba de primul salariu, de un card bancar, un credit sau o investiție, toate vor face parte din viața voastră. Cu cât le înțelegeți mai devreme, cu atât veți fi mai pregătiți.
Vă felicit pentru implicare și pentru faptul că ați înțeles importanța acestui tip de educație. Prezența voastră aici arată acest lucru.
Strategia adoptată de România, cu sprijinul experților OCDE, înseamnă mai mult decât un document. Înseamnă introducerea educației financiare în școli, resurse digitale, programe pentru părinți și profesori, și, mai ales, șanse mai bune pentru fiecare tânăr de a-și construi un viitor financiar mai sigur.
Educația financiară nu are legătură cu îmbogățirea rapidă, ci cu înțelegerea banilor și a deciziilor care ne influențează viața. Înseamnă libertatea de a alege informat.
Dragi invitați,
Ziua de 11 aprilie trebuie să fie recunoscută ca reper pentru toate instituțiile statului. Continuarea acordării Înaltului Patronaj al Președintelui României pentru Forumul Educației Financiare înseamnă recunoașterea și susținerea unor inițiative care aduc un impact concret în societate.
În încheiere, felicit Banca Națională a României pentru contribuția sa și îi încurajez pe toți cei implicați – din mediul academic, de afaceri și din administrație – să continue cu seriozitate acest demers. Este un efort strategic, dar și profund uman, care influențează viitorul economic al României.
Iar vouă, tinerilor, vă spun atât: viitorul este în mâinile voastre. Educația financiară este una dintre cele mai utile unelte pentru a-l construi așa cum vreți“.
Cum se realizează educația financiară în școli și licee în prezent
Cadrul existent, în plan național, permite realizarea educației economico-financiare la nivelul învățământului preuniversitar, atât sub forma educaţiei formale–curriculare, cât și a educaţiei non-formale–extracurriculare, conform strategiei publicate.
Cu referire strict la educația financiară, în România, din perspectivă curriculară, elemente ale acestui tip de educație sunt prezente, prin teme explicite sau prin teme integrate, în special, în cadrul actualului curriculum pentru gimnaziu, prin disciplina Educație socială – Educație economico-financiară (la clasa a VIII-a), precum și în cadrul disciplinelor socio-umane, deja existente, de la nivelul ciclului liceal: Educaţie antreprenorială (clasa a X-a), Economie (clasa a XI-a), Economie aplicată (numai la filiera tehnologică, la clasa a XII-a) ca discipline de trunchi comun/obligatorii.
Aceste discipline sunt studiate în mod obligatoriu de toți elevii din anii școlari menționați. De asemenea, sistemul educațional preuniversitar beneficiază de o ofertă completă de cursuri de Educaţie financiară, ca disciplină opțională inclusă în cadrul ofertei naționale de programe școlare, pentru toate nivelurile de învățământ, respectiv la nivelul învățământului primar, gimnazial şi liceal:
- Programa pentru disciplina Educație financiară-primar, aprobată prin OMEN nr. 4887/26.08.2013 (disciplina beneficiază şi de un pachet educaţional care include manual, caietul elevului şi ghidul învăţătorului).
- Programa pentru disciplina Educație financiară-gimnaziu, aprobată prin OMECTS nr. 5817/06.12.2010.
- Programa pentru disciplina Educație financiară-liceu, aprobată prin OMECTS nr. 5817/06.12.2010.
În cadrul ariei curriculare Om și societate este inclusă disciplina obligatorie Educație socială – Educație economico-financiară, care se studiază la clasa a VIII-a începând cu anul școlar 2020-2021.
Ce prevede legea educației privind educația financiară
Legea nr 198/2023 prevede că elemente de educație financiară vor fi introduse în programele școlare, însă nu ca materie separată.
Art 88, alin 10 – „Planurile-cadru de învățământ și programele școlare pentru disciplinele de studiu și modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar au în vedere, în mod obligatoriu, includerea următoarelor teme: educație pentru mediu și schimbări climatice, educație pentru sănătate, noțiuni pentru acordarea primului ajutor, educație financiară, educație juridică, educație antreprenorială, educație tehnologică, educație rutieră, educație civică, istorie și civilizație locală, educație interculturală, educație pentru cetățenie democratică, egalitate de șanse, etică, gândire critică, oratorie și dezvoltare personală, educație pentru cetățenie europeană, securitate cibernetică, educație pentru alimentație sănătoasă”.
Strategia Națională de Educație Financiară 2024-2030
Strategia Națională de Educație Financiară 2024-2030 a fost publicată în Monitorul Oficial pe 24 aprilie 2024, împreună cu Planul de acțiune, care conține detalii privind rezultatele așteptate, perioada de implementare, autoritățile responsabile și sursele de finanțare pentru acțiunile și măsurile stabilite, bugetul de stat și fonduri europene, dar și fonduri private.
În urmă cu un an, fosta ministră a Educației Ligia Deca anunța că Strategia adoptată vizează introducerea educației financiare în universități și implementarea de programe de educație financiară pentru profesorii universitari și din preuniversitar.
Planul de Acţiune își propune adoptarea de măsuri care să conducă la atingerea scopului, obiectivelor generale și specifice ale Strategiei Naţionale pentru Educație Financiară 2023- 2030. În acest sens, sunt incluse în plan detalii privind rezultatele așteptate, perioada de implementare, organismele responsabile, indicatorii de rezultat și sursele de finanțare pentru direcțiile de acțiune și măsurile stabilite, conform documentului.
Dezvoltarea și introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul național la toate nivelurile de învățământ
- Dezvoltarea unor programe de tipul „Săptămâna educației financiare” în grădinițe, în cadrul cărora copiii vor participa la activități practice de educație financiară
- Includerea şi/sau dezvoltarea unor elemente de educaţie financiară în curriculum de la nivelul învăţământului primar, gimnazial, liceal
- Realizarea de acțiuni de educație financiară complementare,
- Organizarea de cursuri de educație financiară, de acțiuni și evenimente dedicate educației financiare, sub egida „Săptămânii Mondiale a Investitorului” (World Investor Week, WIW), „Săptămânii Mondiale a Banilor (Global Money Week, GMW), „Săptămânii Europene a Banilor” (European Money Week, EMW) și, a Zilei Educației Financiare (anual, pe 11 aprilie), Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor/ World Consumer Rights Day (15 martie)
Introducerea educației financiare în universități
- Introducerea în universități a unui curs opțional de educație financiară pentru studenți
- Crearea de parteneriate între universități, asociații de studenți și reprezentanți din domeniul financiar-bancar din România pentru realizarea de ateliere pe teme de educație financiară pentru studenți
Potrivit Ministerului Educației, se vor dezvolta și introduce elemente de educație financiară în curriculumul național la toate nivelurile de învățământ.