România are, pentru prima dată, o zi a educației financiare – 11 aprilie. Nu vom fi dintr-o dată educați financiar dacă o asemenea zi a fost instituită prin lege, dar este un prilej foarte bun pentru a discuta pe subiect și a afla unde suntem și unde ar trebui să ajungem în termeni de alfabetizare financiară.
În acest context, Edupedu.ro, în parteneriat cu Școala de Bani și Banca Comercială Română, vă invită la conferința online „Educația financiară în școală și acasă – provocări în pregătirea profesorilor, elevilor și părinților”, care va avea loc LIVE pe Edupedu.ro și Scoaladebani.ro și pe paginile de Facebook, pe 14 aprilie, ora 15:00, în „Săptămâna educației financiare”.
Urmăriți LIVE Video și mai multe discuții pe seama evenimentului, pe pagina de Facebook dedicată conferinței.
În România, conform unui studiu internațional făcut de OCDE în 2020, nivelul de alfabetizare financiară este extrem de redus, fiind printre cele mai scăzute din Europa. În rândul celor 17 țări europene incluse în studiu, România ocupă locul 16, cu un indice al alfabetizării mai redus decât în Moldova sau Bulgaria, dar similar Italiei. În privința elevilor, testarea alfabetizării financiare este făcută, opțional, în cadrul testelor PISA, dar Guvernul României nu a participat niciodată la aceasta. Știm totuși care sunt scorurile alfabetizării la matematică, citire și științe, iar pe baza acestora, în cadrul evenimentului, invitatul special Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educației din OCDE, ne va spune ce corelații se pot face.
Profesorii au la dispoziție o serie de programe de formare și, de anul trecut, chiar materiale didactice (fișe de lucru) în care teme de educație financiară sunt proiectate în lecții din domenii și discipline diferite. Sunt foarte folositoare, iar publicarea acestora a atras foarte multe comentarii încurajatoare și descărcări de ordinul zecilor de mii.
Autoritățile ne vor spune ce așteptări au, cum văd viitorul formării cadrelor didactice în zona competențelor de educație financiară și mai ales care sunt planurile reformatoare care se pot construi alături de stakeholderii interesați.
Agendă dezbatere LIVE
15:05 – 15:20 Sorin CÎMPEANU, ministrul Educației
15:20 – 15:30 Andreas SCHLEICHER, director al Directoratului pentru Educație al OECD (prezentare video)
15:45 – 16:00 Dana DIMA, Retail&Private Banking Executive Vice President, Member of the Management Board, BCR – Banca Comercială Română
16:00 – 16:15 George TUȚĂ, deputat, Parlamentul României (PNL)
16:15 – 16:30 Raluca ANTON, psiholog
16:30 – 16:45 Silvia BOGDAN, președinte Școala de Valori
16:45 – 17:00 Concluzii și pași de urmat / Q&A finale- întrebări de la participanții înscriși prin formular și LIVE, prin comentarii.
Moderator: Mihai Peticilă, fondator și publisher Edupedu.ro
Ministrul Educației le-a transmis săptămâna aceasta elevilor că are în vedere organizarea, în toate şcolile din România, în perioada 11-15 aprilie, de întâlniri în care să se vorbească despre educaţia financiară.
2 comments
Pentru o educație economico-financiară sustenabila si eficienta ar trebui acordată o atenție sporită modului de implementare a acesteia în cadrul disciplinelor specifice incluse în trunchiul comun din planurile-cadru. Am impresia ca se insista tot mai mult pe componentele nonformale si informale.De pildă,observ ca la aceasta dezbatere nu e invitat niciun profesor de economie,parerea lor nu contează,se pare ca se doreste implicarea oricui,mai puțin a adevăraților profesioniști.Sa fim seriosi,atâta timp cât la colegiile economice disciplina economie,deși este disciplina la care elevii dau teza,la examenul de bacalaureat figurează ca disciplina la alegere,iar majoritatea prefera geografia,nu putem avea pretentii.
Pe de altă parte,în acest an,
economia n a mai figurat ca disciplina de olimpiadă,iar la centrele județene de excelență e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire.
Dacă tot se lucrează la noile planurile-cadru, as sugera ca economia să fie studiată pe parcursul a doi ani: clasa a X-a,economie(elemente de microeconomie si antreprenoriat,prin integrarea educației antreprenoriale);clasa a XI-a,economie(elemente de macro si mondoeconomie),ambele incluse în trunchiul comun pentru fiecare filieră,profil,specializare.
Iar daca am pune omul potrivit la locul potrivit,în sensul ca aceste discipline(situație valabilă pentru orice alta disciplina)sa nu mai fie predate de oameni trecuți prin diverse forme de policalificare,la care am adauga si o crestere a importanței economiei prin solicitarea acesteia la examenele naționale, atunci si elevii noștri ar avea o pregătire mai bună pentru viață.
Despre educația financiară în școală
Educația financiară a elevilor este clar, o necesitate!
Numai că, încărcarea cu un nou obiect înseamnă încărcarea programului elevului. Ministerul să adune Educația financiară, Educația pentru sănătate și alte asemenea aspecte într-un singur obiect de Educație socială, urmând ca în fiecare modul în care a împărțit anul școlar să se studieze altceva.