Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic este permisă doar profesorului responsabil de disciplină, unul dintre standardele tehnice necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școli – proiect

12.559 de vizualizări
Foto: captură dintr-un catalog electronic
Editarea notelor și absențelor din catalogul electronic este permisă doar profesorului responsabil de disciplină/modul, potrivit unui proiect de ordin care stabilește standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în școlile – pilot. Proiectul a fost pus în consultare publică marți, 14 februarie, de Ministerul Educației, iar propunerile de modificare pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice.

Amintim că 742 de școli au fost selectate să folosească catalogul electronic în anul școlar 2022-2023, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Nu există un catalog electronic pus la dispoziție de către Ministerul Educației. Toate aceste școli au apelat la aplicații/programe private ce au fost achiziționate de pe piața de investiții. Nu se știe ce se va întâmpla după ce va fi încheiată pilotarea.

Art.13 – „(1) Editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar cadrului didactic responsabil de disciplină/ modul”, conform sursei citate. Prevederile sunt obligatorii începând cu anul școlar 2023-2024.

Conform proiectului, cadrul didactic îndreptățit să acorde sau să modifice note, calificative, absențe are acces de editare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. „Orice interacțiune de adăugare, modificare sau ștergere de date tip note va fi înregistrată trasabil în platformă, păstrând într-o formă de audit cel puțin: timestamp, utilizatorul, un eventual motiv pentru alterarea înregistrării”, potrivit art. 15 alin. (2).

„Furnizorul serviciului de catalog electronic își asumă, împreună cu unitatea de învățământ, responsabilitatea pentru asigurarea existenței și accesibilității copiilor de siguranță pe toată perioada desfășurării contractului sau contractelor de servicii dintre părți, precum și minimum 24 de luni de la încetarea contractului”, prevede ordinul.

Cum pot vedea elevii și părinții notele

În document este precizat că elevii și părinții/reprezentanții legali au drept de a vizualiza catalogul electronic în baza unor date de acces prestabilite, respectiv e-mail și parolă. Este menționat că date de acces pot fi modificate de către aceștia.

Cine nu poate modifica notele

Conform sursei citate mai sus, utilizatorii de tip administrator nu pot modifica înregistrări de note, calificative sau absențe în catalogul electronic.

„Art. 18 – Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog.

Art.19 – (1) Interfața de administrare este accesibilă doar utilizatorilor autorizați în acest sens.

(2) Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților.”

Unde este accesibilă aplicația de catalog electronic

În document apare că aplicația de catalog online este accesibilă prin web, independent de dispozitivul utilizat: computer personal portabil, PC, tabletă sau telefon, atât pentru adăugarea înregistrărilor legate de procesul educațional aferent, cât și pentru consultarea notelor, a absențelor și a rapoartelor statistic.

Art.2 – „Accesul poate fi intermediat prin aplicație mobilă specifică sau interfață locală sigură, cu respectarea standardelor informatice legate de siguranța și trasabilitatea datelor.”

Autentificarea profesorilor și părinților în aplicație

Conform sursei menționate, aplicația dispune, cel puțin, de autentificare cu utilizator și parolă. Până cel târziu în anul școlar 2023 – 2024, o să aibă un mecanism de tipul autentificare în doi factori denumiți 2FA.

Art. 5 – „(2) Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare de tip utilizator + parolă + SMS sau cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice, precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare.

(3) Prevederile alin. (2) sunt obligatorii a fi disponibile pentru utilizatorii cu rol de administrator, cadru didactic, care pot accesa date personale, adăuga sau modifica note/ absențe în aplicație precum și pentru utilizatorii care pot genera rapoarte.

(4) Prevederile alin. (2) vor fi disponibile pentru a fi activate și de către orice alt utilizator din administrare profil, inclusiv elevi și părinți.”

Școlile asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor

Unitatea de învățământ asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor și garantează următoarele drepturi ale utilizatorilor: „a) dreptul de a fi informat; b) dreptul de acces; c) dreptul la rectificare; d) dreptul la restricționarea prelucrării datelor; e) dreptul la portabilitatea datelor.”

Este interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https., după cum se arată în ordin.

Catalogul electronic se tipărește la finalul anului școlar

În timpul anului școlar, notele elevilor se consemnează doar în catalogul electronic, prin derogare de la prevederile art. 106 alin. (2) şi art. 109 alin. (2) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP).

Catalogul electronic se tipărește, semnează, avizează şi arhivează de directorul unității de învățământ, la finalul anului școlar, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor școlare gestionate de unitățile de învățământ preuniversitar.

Amintim că au fost aduse în atenție discuțiile despre datele elevilor. „Un alt criteriu important dacă vorbim de partea de GDPR ar fi acela ca datele școlilor din România să fie în Uniunea Europeană, adică aceste servere sau centre de date sa fie localizate fizic într-o țară din UE”, consideră Daniel Rogoz, CEO și co-fondator Kinderpedia.

Acesta mai spune că „unul dintre cele mai importante criterii astăzi este ca soluția sau platforma de management școlar adoptată să fie în cloud, nu instalată local pe un computer sau pe serverul școlii. Trebuie să fie găzduită pe niște servere de tip cloud-based într-un data-center care să asigure back-up zilnic la datele pe care școlile le introduc.”

Proiectul de ordin

Anexa proiectului de ordin

Citește și:
Digitalizarea mediului școlar, între oportunitate prin PNRR și piedici de implementare. Reprezentanții platformelor Kinderpedia și Adservio solicită Ministerului Educației să adopte standarde de calitate pentru platformele educaționale
UTIL Ghid complet de întrebări, răspunsuri și informații pentru școli, directori și profesori în alegerea unei platforme digitale care să aibă și catalog electronic
Ministerul Educației renunță la proiectul european Catalog electronic (SIMS), cu o finanțare nerambursabilă aprobată încă din 2019, de peste 40 de milioane de euro – document / Între timp peste 740 de școli au cumpărat cataloage electronice de la companii private
INTERVIU Avantajele catalogului electronic, explicate de directorul unei școli dintr-o comună din județul Călărași: În afară de note și absențe, părintele vede dacă a fost activ la oră, dacă a venit fără manual
Catalogul electronic se folosește în școli din cel puțin 24 de județe și este plătit fie de asociațiile de părinți, fie din fondurile locale sau ale școlilor, arată un raport SAR privind digitalizarea în educație
DOCUMENT Cele 742 de școli care pilotează cataloage electronice private sunt responsabile de protecția datelor elevilor / Catalogul electronic al Ministerului Educației, un proiect abandonat
De trei ori mai multe școli au fost selectate să folosească catalogul electronic, față de anul școlar trecut / Lista celor 742 de școli care pot renunța la catalogul clasic
5 iulie 2022 – Catalogul electronic va putea fi folosit în școlile pilot, dar trebuie tipărit obligatoriu și arhivat – ROFUIP 2022

1 comment
  1. Si dirigintele pentru ce ia banii? Ca sa motivez eu, profesorul, absente? Am pus absenta? La revedere! Sa se ocupe dirigintele de stransul hartiilor, de centralizat absente, de motivat etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Școlile și grădinițele vor fi închise încă 2 săptămâni în București. Incidența cazurilor de coronavirus este 3,91. Prefectul Capitalei: Singura decizie normală și firească în Comitet era ca activitățile școlilor să continue în sistem online

Toate școlile și grădinițele de stat sau private rămân închise încă 2 săptămâni în București, cu activitate exclusiv online. Decizia a fost luată în cadrul ședinței Comitetului Municipal pentru Situații…
Vezi articolul

Profesorul anonim: Ne întoarcem cu capul sus, pentru că noi nu am renunțat. Elevii noștri trebuie să înțeleagă că poți fi învingător și dacă ai coloană vertebrală, respecți regulile jocului și legile

În rândul profesorilor există un grad mare de nemulțumire legat de rezultatele grevei. Dezamăgirea este direct proporțională cu acele procente pe care probabil nu le vom afla niciodată, care arată…
Vezi articolul

Costul standard per elev, pentru anul 2021, aprobat de Guvern. Nicio creștere pentru salarii, dar o majorare până la 36% în mediul rural pentru componenta cheltuielile cu pregătirea profesională, evaluarea periodică a elevilor, bunuri și servicii

Costul standard per elev, pentru anul 2021, a fost aprobat de Guvern prin hotărâre joi, 25 martie, potrivit anunțului făcut de ministrul Educației la finalul ședinței Executivului. Cîmpeanu a spus…
Vezi articolul

O școală din Botoșani a fost condamnată în prima instanță să-i acorde unui elev daune de 45.000 de lei / Peste copil a căzut o poartă de fier, fiind internat 16 zile în spital / Părinții au cerut daune de 100.000 de lei

Școala gimnazială „Tiberiu Crudu” din Tudora, județul Botoșani, a fost condamnată în primă instanță la daune în cazul unui elev rănit în timpul programului de școală, relatează Monitorul de Botoșani, potrivit…
Vezi articolul