O singură companie din 1.000, adică 0,1% dintre start-up-urile românești, în perioada 2000-2010, a ajuns după un deceniu de activitate la un nivel relevant, adică măcar la 1 milion de euro venituri, spune analistul financiar Iancu Guda. Acesta a realizat recent un curs pentru antreprenori, dedicat start-up-urilor și microîntreprinderilor, care vor să dezvolte o afacere longevivă încă de la început. Cursul „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes” este gratuit și poate fi urmat de oricine pe platforma BCR Școala de Business.
Trebuie să învățăm din eșecul companiilor care s-au blocat și să ne inspirăm din succesul celor care au reușit – spune autorul cursului, care are la finalul fiecărui capitol și un scurt set de întrebări cu rolul de a fundamenta cunoștințele acumulate.
Să fii foarte competitiv, să investești în tine, să înveți din bunele practici sau din eșecul altora, ca să nu le repeți sau să crești câte un pic și sănătos, acestea sunt elemente foarte importante pentru orice antreprenor, în opinia lui Iancu Guda.
Ce înveți la curs:
- Care sunt elementele esențiale pentru crearea identității firmei
- Cum să recrutezi cei mai buni oameni în echipa ta
- Modele de business și framework-uri consacrate
- Cum să planifici scalarea afacerii și să te promovezi online
- Cum să diversifici sursele de finanțare, pentru a fi pregătit și în situații dificile
- Cum să investești strategic
Iancu Guda este vicepreședintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România și autorul unora dintre cele mai citite cărți de economie de la noi. În cele 10 module acesta analizează și demonstrează, prin exemple practice, cele mai importante elemente pe care le au în comun start-up-urile de succes, de la crearea unei identități a afacerii până la diversificarea surselor de finanțare.
Într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro, Iancu Guda a făcut un rezumat al conținutului cursurilor, ne-a spus cum i-a venit ideea acestor sfaturi și de ce a ales această formă de prezentare – clipuri de 2-3 minute.
De ce au antreprenorii nevoie de un astfel de curs?
Iancu Guda: Tot vedem în timp foarte multe companii care eșuează sau altele care reușesc, și parcă lucrurile nu sunt captate. Experiența companiilor care au eșuat sau a celor care reușesc nu se vede în maturizarea companiilor active. Spre exemplu, dacă ne uităm la componenta de succes care reflectă și partea de eșec, pentru că diferența sunt cele care nu au reușit, avem o istorie foarte relevantă în România, din păcate sau din fericire, depinde cum privim. Spre exemplu, avem undeva la 1 milion de companii care s-au înființat în perioada 2000-2010 și dacă ne uităm după un deceniu de activitate, doar 220.000 mai sunt în funcțiune astăzi. Deci, din 500.000 de companii care sunt în funcțiune, undeva la 220.000 au fost înființate între 2000-2010, dar în acel deceniu s-au înființat cam 1 milion de companii. Din aceste 220, cam 11.000 au venituri peste pragul de 1 milion de euro și doar 5.000 au o situație financiară solidă. Dacă ne uităm la câte sunt românești, undeva la 1.000 sunt afaceri antreprenoriale românești.
În concluzie, o singură companie din 1.000, adică 0,1% dintre start-up-urile românești, în perioada 2000-2010, au ajuns după un deceniu de activitate la un nivel relevant, adică măcar 1 milion de euro venituri, o situație financiară solidă și companii românești, ori aceasta înseamnă că 99,9 nu sunt acolo, unele chiar peste jumătate nu mai sunt deloc, am intrat în insolvență, faliment, și cred că, având în vedere cifrele acestea și revenind punctual la întrebarea ta, după ce am dat un context general, după trei decenii de capitalism, de economie deschisă, în continuare, mediul de afaceri activ în România este subdezvoltat și asta înseamnă că trebuie, pe de o parte, să învățăm din eșecul companiilor care s-au blocat și să ne inspirăm din succesul celor care au reușit și, de aici, din cele două nevoi, au venit ideile celor două cursuri: „Gestiune financiară” și „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes”, care sunt realizate împreună cu echipa BCR și disponibile gratuit în BCR Școala de Business, platforma online, acces rapid, gratuit la click, simplu pentru toți. Aici mi-a plăcut foarte mult ideea, că nu au condiționat să fii client BCR sau viitor client. Indiferent că ești persoană fizică, juridică, Educația e pentru toți.
Vorbești de baza pe care trebuie să o aibă toată lumea, să se uite un pic la experiența altora, dar cum ar putea să aibă acces la datele acestea?
Iancu Guda: Într-adevăr, aici nu sunt informații disponibile sau în niciun caz gratuite. Eu am avut un context de oportunitate, pentru că fiind mereu, din 2005 mai exact, la Coface, unde am început ca internship și am tot progresat până la director general și am continuat în companie, inclusiv astăzi ca director general pe compania de servicii, cu asta ne ocupăm, avem toate datele financiare ale tuturor companiilor din România. Deci, pentru o astfel de analiză statistică, să vezi toate bilanțurile – contul de profit și pierderile – dar toate situațiile financiare pentru care companiile active în România în ultimele, în cazul nostru, chiar două decenii le avem, cred că nimeni, dacă nu foarte puțini au (…). Aproape nimeni nu cred că are toate aceste situații financiare ca să poată să facă analize, evaluări, statistici, să tragă concluzii, dar pentru că am vrut să transfer mai departe oportunitatea mea de a avea acces la aceste date și de a le împărtăși, cel puțin concluziile, că bazele de date n-am cum să le trimit, concluziile pentru dezvoltarea antreprenorilor și afacerilor lor, de aici a venit și ideea cărții „De ce eșuează companiile? 10 greșeli și 100 de soluții”, care este la baza primului curs de gestiune financiară din platforma BCR, și a doua idee cu acest curs de „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes”, unde am încercat să surprind esența concluziilor după analizele companiilor care au eșuat, fie au reușit, și m-am uitat la ele, o bună parte, mai ales companiile de succes întâlnite în experiența practică, fiind director de risc de aproape 10 ani la Coface, discutând cu ei, văzând din experiența lor, sintetizând și punând la dispoziție informații livrabile structurat, sistetizat, ca antreprenorii să aibă un ghid.
Deci asta găsesc oamenii, practic, un ghid?
Iancu Guda: Da, un ghid cu partea de eșec foarte tehnic explicată, detaliată și cartea aferentă are 500 de pagini și cursul din platforma BCR, gestiunea financiară, are acolo 10 capitole, dar la fiecare capitol sunt două episoade a câte 10 minute fiecare, deci durata totală se duce la 200 de minute, pe când la cursul cu „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes” sunt 10 episoade a câte 2-3 minute fiecare. E mult mai sintetizat, simplu.
Scopul a fost acela de a ajuta antreprenorii cu un ghid de bune practici, pentru a evita greșelile care au dus la blocajul unor companii, sau dacă te oprești aici, doar supraviețuiești. Ideea este să te dezvolți, să fii numărul unu și am completat cu un alt ghid cu principii generale, „Bune practici. Ce să faci ca să te dezvolți sustenabil”, mai ales un ghid specific, de data aceasta, dedicat start-up-urilor la început de drum. Mai degrabă acest curs vine să dea principiile de bunele practici, un ghid care să ridice întrebări la care tu, ca antreprenor, trebuie să ai mereu în vedere să găsește răspunsul și să vii cu o soluție personală proprie, autentică, bună, greu de replicat, astfel încât bifând cele 10 bune practici, este aproape imposibil să te blochezi sau să nu duci un business la un nivel suficient de bun.
Sigur că în România sunt foarte multe incertitudini, câteodată chiar statul poate să vină „să te omoare” prin lipsa de acțiune sau vezi concurența neloială care tot rămâne la un nivel ridicat, se colectează foarte puțin veniturile din PIB România, ceea ce reflectă o economie subterană și o concurență neloială, ceea ce descurajează afacerile corecte și antreprenorii. De alte dăți, din păcate, statul român intervine prea brusc, greșind, din scurt, fără să ai timp să te adaptezi. Într-un asemenea context foarte incert, mai spun cadrul general cu o pandemie, invazia Rusiei în Ucraina, inflație, dobânzi, fluxul logistic complet. E o furtună perfectă care se întâmplă acum și, în toate aceste incertitudini, cred că acum, mai mult ca niciodată, nu mai merge pe intuiție să dezvolți o afacere la nimereală.
Ai observat că acolo se opreau foarte multe afaceri, în zona aceasta de intuiție?
Iancu Guda: Exact, mai ales dacă ți se confirmau câteva percepții, câteva idei și făceai un profit generos în primii ani, îți alimenta atribuirea sinelui și un ego puternic, care pe mulți antreprenori, din păcate, îi face să creadă că știu totul, stăpânesc toate elementele și asta îi blochează și mai mult deschiderea către dezvoltare, nou, învățare, curiozitate, într-o țară în care 82% dintre afaceri au maximum 3 angajați și antreprenorii sau patronii, cum se cheamă în România, centrează, dau cu capul, le fac pe toate. Companiile se sufocă, n-au cum să se dezvolte, să se scaleze și într-un asemenea context e chiar o sinucidere pentru mulți antreprenori, pentru că, repet, spațiul de eroare e atât de mic, incertitudinile sunt atât de mari, încât pur și simplu trebuie să faci business cu echipă bună, cu bune practici, nu mai merge la nimereala, la intuiție, marjele sunt din ce în ce mai atacabile, concurența a crescut, incertitudinea este fără precedent, chiar aș spune de o manieră și mai complexă decât în anii 90, pentru că acolo aveam și foarte multe oportunitate deodată, imensă, în acel context extrem de incert, dar de data aceasta cred că lucrurile sunt chiar mai complexe.
Nu e vorba doar de România și de tranziția către o economie deschisă, este vorba de o reașezare a business-urilor în foarte multe industrii și concurența e mult mai dură, adică în anii 90 dacă ieșeai puțin în afară, citeai câteva cărți, erai foarte muncitor și spirit antreprenorial, era foarte ușor să-ți faci loc cu coatele, pentru că era foarte mult spațiu, nu era concurență. Acum deja concurența nu mai este pe stradă, în cartier, în oraș, e globală, lucrurile sunt foarte complexe, accesul la informații este în buzunar, cu un telefon conectat la internet și trebuie să fii foarte competitiv, să investești în tine, să înveți din bunele practici sau din eșecul altora, ca să nu le repeți sau să crești un pic și sănătos. Și asta este la îndemână numai prinå cursuri, prin cărți, traininguri, de acolo și ideea acestor cursuri în platforma BCR Școala de Business, și consultanță pentru anumite chestii mai specifice, mai detaliate, mai concrete. E nevoie de ajutor specializat.
Iancu Guda are o experiență de peste 15 ani în domeniul managementului riscului de credit. Din anul 2013 este lector asociat la Institutul Bancar Român, unde predă cursuri de analiză financiară avansată și finanțe corporative în cadrul programului CEFA. Este autorul unora dintre cele mai citite cărți de economie din România “De ce eșuează companiile? 10 greșeli și 100 soluții” (2016-2017), cartea care a inspirat cursul de Management Financiar de pe platforma BCR Școala de Business, “Economia în vremea coronavirusului. Ghid de bune practici pentru antreprenori și politicile publice” (2020) și “Banii în mișcare” (2021).
Cursul poate fi accesat aici, înregistrarea și modulele fiind gratuite.
Platforma BCR Școala de Business a ajuns la peste 18.000 de utilizatori, antreprenori, manageri, liber profesioniști, profesori și studenți care doresc să se pregătească pentru o aventură în lumea businessului.
BCR Școala de Business este o platformă online cu lecții și sfaturi practice de business pentru antreprenorii aflați la început de drum, dar și pentru cei experimentați, unde aceștia pot învăța cum să își completeze abilitățile native și simțul afacerilor cu cunoștințele necesare pentru a avea un business inteligent. Platforma cuprinde în prezent 8 cursuri, ce au în total 73 de module, peste 100 de materiale video și 95 de teste.