“Poate că e momentul ca România să măsoare pierderile de învățare pe care le-au acumulat elevii în timpul pandemiei și să asigure o recuperare a învățării într-un ritm mai accelerat. Granturile sunt suficiente pentru a acoperi acțiunile de la nivelul școlilor, respectiv universităților, dar trebuie cuplate cu activități la nivel sistemic”, scrie, într-un comentariu publicat pe site-ul proiectului ROSE, Alina Sava, senior education specialist în cadrul Băncii Mondiale, care atrage atenția asupra efectelor negative majore ale crizei Covid-19 asupra unui sistem de educație afectat deja de crize multiple.
“Aceste acțiuni trebuie integrate și trebuie în primul rând să fie în sprijinul profesorilor”, scrie ea în materialul citat. Și continuă: “Pentru a veni în sprijinul profesorilor se impune o reforma curriculară, o instruire consistentă a profesorilor inclusiv prin mentorat și coaching, un sprijin mai mare prin mai mult personal administrativ care să preia din sarcini, o regândire a evaluării astfel încât examenul de bacalaureat să devină o evaluare standardizată și comparabilă de la un an la altul”.
Comentariul său – integral aici – face parte dintr-o serie de articole pe tema școlii în pandemie, serie găzduită pe site-ul ROSE – proiectul finanțat de Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare, ce vizează reducerea abandonului școlar și creșterea ratei de promovare la Bacalaureat.
Alina Sava reia punctele de vedere transmise de Banca Mondială pe parcursul lui 2021, pe baza propriilor evaluări ale instituției cu privire la efectele pandemiei Covid-19 în educație. Ea arată, între altele:
- “Pandemia nu a generat provocări noi în sistemul educațional românesc ci le-a amplificat, în sensul în care inegalitățile din educație s-au adâncit, numărul copiilor și tinerilor din afara școlii a crescut, relevanța față de o piață a muncii în permanentă schimbare a scăzut, ca și bugetul alocat educației.”
- “Închiderea școlilor cauzată de criza COVID-19 a pus presiune pe sistemul de educație și estimăm un regres al învățării, o creștere a abandonului și părăsirii timpurii a școlii, mai ales în rândul celor mai vulnerabili dintre elevi, dar și o rată a analfabetismului funcțional mai mare cu zece la sută.”
- “Banca Mondială estimează că în absența unor politici eficiente în educație, ne așteptăm ca absolvenții de liceu din România să câștige cu 9.000 de dolari mai puțin din munca pe care o vor depune pe parcursul vieții, din cauza pierderilor de învățare generate de pandemia COVID-19. Această valoare este mult mai mare pentru cei săraci și vulnerabili, care au suferit o pierdere de învățare mai mare și, prin urmare, vor resimți o reducere mai mare a veniturilor lor viitoare.”
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.