E foarte greu să fii director într-o școală de top, spune Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București: Birocrația ne omoară, sunt foarte multe activități care nu țin neapărat de actul educațional

Foto: © Stokkete | Dreamstime.com

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „e foarte greu să fii director într-o școală de top”. „Birocrația ne omoară, sunt foarte multe activități care nu țin neapărat de actul educațional: rapoarte, statistici, adrese, comunicări, răspunsuri, petiții”, a precizat aceasta.

Moderatoare: Vreau să plecăm de la ultimul studiu UNESCO, studiu care vorbește despre satisfacția profesională a directorilor de școli din România. Unul din cinci directori nu ar vrea să mai ocupe o asemenea funcție. Haideți să vedem, doamna Bobocea, sunteți în această categorie? Vă mai doriți încă un mandat?

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național „Grigore Moisil” din București: În ziua de astăzi e foarte greu să fii director într-o școală de top, pentru că birocrația ne omoară, sunt foarte multe activități care nu țin neapărat de actul educațional: rapoarte, statistici, adrese, comunicări, răspunsuri, petiții. Și atunci e foarte greu să fii director. Dar ca să spui „nu, nu mai îmi doresc să fiu director de școală”, asta înseamnă că n-ai rezultate, n-ai performanță. Și atunci de ce ți-ai mai dori? Când ai însă performanțe și rezultate, îți dorești să continui.

Edupedu.ro a scris că aproape 20% dintre directorii din România nu ar mai alege cariera de director, dacă ar fi puși în situația de a mai ocupa încă o dată o astfel de funcție, arată cel mai recent raport al UNESCO, Global education monitoring report, 2024/5, Leadership in education: lead for learning.

Datele arată că aproape jumătate dintre directorii de școli din România cred că funcția le aduce mai multe dezavantaje decât avantaje, arată raportul UNESCO, lansat în cadrul Global Education Meeting.

Informații de context

Profesorii cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: În loc să se concentreze pe educarea și sprijinirea elevilor, profesorii sunt nevoiți să se ocupe de formalități birocratice.

Petiția vine după ce Edupedu.ro a lansat un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.

Profesoara Florina Rogalski este de părere că „foarte mulți oameni din inspectorate și din Ministerul Educației creează această birocrație, ca să-și justifice locurile lor acolo”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”.

„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

Foto: © Stokkete | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Satisfacția profesională a directorilor de școli din România / Cel mai recent studiu UNESCO: unul din 5 directori nu ar mai vrea să ocupe o astfel de funcție
Directoarea Dana Bobocea, despre dosarele de burse: Dirigintele la clasă are o oră de dirigenție în care ar cam trebui să facă educație copiilor și nu „adu-ți aminte că trebuie să aduci documentul respectiv, copie după certificatul de naștere, certificatul de tip A5”
Formarea din facultate a celor care vor să devină profesori ar trebui să fie un pic regândită, spune directoarea Dana Bobocea: Practica pe care o fac în școală să nu fie una formală, să fie una reală. Pregătirea inițială a tinerilor trebuie făcută mult mai temeinic
Prestația profesorilor la clasă să dovedească performanța școlară, spune directoarea Dana Bobocea: Dacă eu la un colegiu național îmi fac meseria la cel mai înalt nivel, de ce am același salariu ca cel care este profesor la o școală unde rata de promovare a examenelor naționale este 0%?
Elevul să spună profesorului de la clasă dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată, spune directoarea Dana Bobocea: Ulterior, dacă observă că lucrurile sunt în neregulă, să solicite ajutorul unui alt profesor
Exit mobile version