Decizie anunțată de ministrul Educației și Cercetării, după o întâlnire pe care a avut-o miercuri cu conducerea companiei Microsoft România. Într-un comunicat publicat miercuri seara, ministrul Daniel David anunță că „a decis să implementeze un proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în unități educaționale”.
Scopul acestui proiect este acela de „a optimiza activitatea cadrelor didactice, procesul de învățare al elevilor/studenților și procesul educațional, în general”.
Conform informațiilor din comunicat, „ministerul va stabili unitatea-pilot inițială, iar Microsoft România și conducerea unității de învățământ își vor asuma implementarea proiectului”.
Într-un mesaj citat în comunicat, ministrul Daniel David sucține că „Inteligența Artificială este o dezvoltare tehnologică care, în sine, nu este bună sau rea, dar care poate deveni astfel, în funcție de cum o utilizăm. Pentru a o putea utiliza bine, în avantajul sistemului educațional, vom pilota un astfel de demers, iar apoi, în funcție de rezultate, vom extinde procesul”.
Oficialul face referire la Estonia, țară care a anunțat în luna februarie programul AI Leap 2025, care din septembrie 2025 va introduce la clasele de liceu instrumente de Inteligență Artificială.
„Noi avem deja angajat un proces masiv de digitalizare în unitățile educaționale din țară, iar planurile-cadru includ discipline obligatorii (asociate tehnologiei informației) și opționale (inclusiv de inteligență artificială) asociate revoluției tehnologice prin care trecem, aspecte care creează premisele pentru utilizarea mai complexă a inteligenței artificiale în mediul educațional. Atenție însă, în viziunea mea, inteligența artificială este un instrument al cadrului didactic și al elevului/studentului, nu o alternativă la cadrul didactic sau un instrument care «lenevește» elevul/studentul, și, foarte important de înțeles, este un instrument care trebuie să fie mereu monitorizat etic-moral. Diverse țări au demarat deja astfel de proiecte, probabil cel mai recent exemplu fiind Estonia, care îl dorește chiar deja generalizat la nivelul întregului sistem de învățământ, așa că nu vreau ca România și sistemul nostru educațional să rămână în urmă,” mai declara ministrul.
Guvernul Estoniei a anunțat pe 27 februarie 2026 că OpenAI va oferi școlilor acces la ChatGPT Edu, o versiune personalizată a ChatGPT, creată special pentru sistemele de educație, precum și servicii API. Colaborarea va include, de asemenea, suport tehnic și schimb de cunoștințe pentru utilizări dedicate, cum ar fi dezvoltarea unor modele GPT personalizate pentru predare și învățare. „Acestea vor ajuta profesorii să economisească timp prin eliminarea sarcinilor administrative din programul lor zilnic și vor sprijini elevii în dezvoltarea creativității și a gândirii critice. Printre utilizările posibile se numără asistența pentru feedback, sprijinul acordat elevilor, suport pentru studiu și planificarea lecțiilor. Planul este ca până în toamnă să fie lansat programul de inteligență artificială pentru clasele a X-a și a 1XI-a, asta va implica 20.000 de elevi și 3.000 de profesori. Până în septembrie 2026 urmează extindere către școlile vocaționale și alți elevi de clasa a X-a (încă 38.000 de elevi și 2.000 de profesori). Estonia se află deja în top 15 la nivel global în ceea ce privește utilizarea ChatGPT, cu un cont activ de ChatGPT la fiecare patru cetățeni. Datele agregate arată că estonienii folosesc ChatGPT în principal pentru tutoriat și predare, programare informatică și redactare, potrivit Estonian World Review.
Microsoft este companie parteneră cu Open AI încă din 2019 și un investitor major în aceasta. În schimbul investițiilor, Open AI se bazează exclusiv pe coudul Azure și a integrat modelele avansate de limbaj ale OpenAI, precum GPT-4, în serviciile sale Azure OpenAI. Recent, în ianuarie 2025, Microsoft și OpenAI au anunțat că merg împreună pentru următoarea fază a dezvoltării AI și că împart veniturile din cresterea folosirii inteligenței artificiale.
În urmă cu doi ani, rector al UBB la acel moment, Daniel David semna un parteneriat strategic cu reprezentantul Microsoft România, Bogdan Putinică, la Cluj-Napoca, pentru dezvoltarea digitalizării și utilizarea inteligenței artificiale la UBB.
4 comments
deci așa se face biznisul. te duci frumos , vb cu ci e trebuie și vinzi marfa liniștit .
pe urma împărți venitul cu asociatul tau.
deci pt salarii nu sunt bani , pt naveta nu sunt , dar pentru ai ul care răspunde la întrebări în locul copiilor se vor găsi. cum care bani ??? ,
ăștia :
“Microsoft și OpenAI au anunțat că merg împreună pentru următoarea fază a dezvoltării AI și că împart veniturile din cresterea folosirii inteligenței artificiale.doar nu credeați că e gratis.
Vor avea elevii licență (pentru chatgpt și servicii API)? Sau licență e a scoalii-pilot?
Vă dați seama ce coloană vertebrala trebuie sa aibă profesorul care supervizează etic-moral utilizarea? Cum faci asta când majoritatea titularizabililor iau sub 7 la testul national la Info/TIC? Aveți habar câți au trecut de nota 7 anii trecuți într-un județ oarecare și care e proporția de profi de Info (teoretic niste vizionari in școala lor) care intră la predare fără vreun examen preliminar?
Dar ideea de supervizare etică a modelelor produse e bună, justă.
Foarte bun acest parteneriat, va aduce schimbare.
Recent, în ianuarie 2025, Microsoft și OpenAI au anunțat că merg împreună pentru următoarea fază a dezvoltării AI și că IMPART VENITURILE din cresterea folosirii inteligenței artificiale.
asta spune tot
așa , asta este cu introducerea Ai ului in școli în educație
e musai ai , in spate e bisnis.
mai țineți minte dosarul microsoft ?!
la momentul actual , singura utilitate a ai ului in școli e utilizarea lui în mod obsesiv pt obținerea de teme , răspunsuri la teste , tot ce nu știu studenții , “știe” chatgpt ul , mai mai puțin exact.
restul e cancan