Ministerul Educației propune, printr-un proiect de hotărâre de Guvern publicat în transparență decizională, declasificarea documentelor emise înainte de 2002. Aceste documente au fost emise fie de către Ministerul Educației, fie de instituțiile și structurile aflate în subordinea sau în coordonarea acestuia, precum și de către persoane juridice de drept public sau privat, documente care sunt acum „în fondul arhivistic al ministerului”, conform proiectului de act normativ. Decizia vine după ce mai multe controale ale Serviciului Român de Informații au arătat că Ministerul nu respectă prevederile legale adoptate din anul 2002 de desecretizare a documentelor respective.
Este vorba inclusiv de tezele de doctorat, potrivit documentului, mai puțin cele care privesc domeniul apărării și siguranței naționale – lista completă a informațiilor care urmează să fie declasificate, mai jos în articol.
În nota de fundamentare a proiectului scrie că „în contextul acțiunilor de control, efectuate de către SRI cu privire la modul în care sunt implementate măsurile referitoare la protecția informațiilor clasificate în Ministerul Educației a fost semnalat, sistematic și consemnat în Documentul constatator, faptul că Ministerul Educației nu a implementat prevederile art.18 din Hotărârea Guvernului nr. 585 din 13 iunie 2002 pentru aprobarea standardelor naționale de protecție a informațiilor clasificate în România”.
Astfel, instituția avea obligația, conform prevederilor Standardelor Naționale de protecție a informațiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările și completările ulterioare, „de a evalua periodic necesitatea menținerii în nivelurile de secretizare acordate anterior și apoi să precizeze dacă acestea pot fi declasificate ori trecute la un nivel inferior de secretizare, la o anumită dată sau la producerea unui anumit eveniment”.
După ce a fost făcută o astfel de analiză, se mai arată în document, s-a ajuns la concluzia că „în marea lor majoritate și-au pierdut caracterul clasificat, diseminarea publică a acestora nefiind de natură a afecta securitatea națională, apărarea țării, ordinea publică ori interesele persoanelor de drept public sau privat”.
Ministerul explică de ce nu a respectat prevederile legislative din 2002 până acum:
- „parte din materialele din arhiva sunt extrem de uzate și sunt clasificate conform legislației naționale înainte de 1972;
- modificările succesive privind organizarea administrației publice produse după anul 1989;
- imposibilitatea identificării deținătorilor legali ai fondurilor arhivistice aparținând structurilor desființate, reorganizate sau transformate în persoane fizice de drept privat;
- în cazul identificării deținătorului legal al fondurilor arhivistice, imposibilitatea finalizării
procesului din cauza unor situații de fapt cum ar fi: imposibilitatea identificării registrelor de evidență, documentele în cauză au fost distruse chiar de către emitent, datorită gestionării defectuoase, predări succesive ale patrimoniului deținut fără forme de evidență clare; - volumul mare al fondului arhivistic care numai parțial este inventariat, precum şi insuficiența personalului specializat pentru gestionarea acestuia”.
După aprobarea proiectului de HG și a „scoaterii acestor documente de sub reglementările protective, acestea vor putea fi predate către arhivele naționale şi vor putea fi consultate şi studiate conform legii”, mai precizează Ministerul Educației.
Ce categorii de informații conțin documentele secretizate din arhiva Ministerului Educației, potrivit instituției:
„Organizarea, planificarea si desfășurarea învățământului de toate gradele:
- Planurile anuale și de perspectiva privind învățământul;
- Programe școlare și cifra de școlarizare;
- Planuri si programe de investiții si de aprovizionare in domeniul învățământului;
- Planuri si programe de pregătire a forței de munca pentru economie;
- Organigrame si nomenclatoare de funcții;
- Rapoarte, situații dări de seamă, acte de control si inspecții;
- Repartizarea în producție a absolvenților învățământului de toate gradele;
- Corespondența și alte documente referitoare la organizarea si desfășurarea învățământului;
Selecționarea si încadrarea personalului din aparatul central al ministerului si structurile din subordine:
- Dosare personale sau elemente din acestea (fișe autobiografice, caracterizări, declarații etc.)
- Avize și aprobări de numire/eliberări din funcție;
- Informări, acte de cercetare si raportare privind diverse abateri săvârșite;
- Corespondenta si alte documente referitoare la activitatea de resurse umane, activitatea economico-financiară
Organizarea, planificarea si desfășurarea activității de cercetare științifică:
- Planuri anuale si de perspectivă privind activitatea de cercetare științifică;
- Teme, rapoarte, situații, dări de seama privind activitatea științifică;
- Corespondența și alte documente referitoare la activitatea de cercetare științifică, inclusiv cea de invenții si inovații;
- Teze de doctorat (mai puțin cele care privesc domeniul apărării si siguranție naționale)
Organizarea, planificarea si desfășurarea activității de apărare locală antiaeriană (ALA) la nivelul ministerului și structurilor din subordine;
Organizarea, planificarea și desfășurarea activității de evidență a rezerviștilor la nivelul ministerului și structurilor din subordine;
Organizarea, planificarea și desfășurarea activității de evidență și manipulare a hărților topografice în proiecție Gauss și a altor materiale topo geodezice la nivelul ministerului și structurilor din subordine;
Colaborarea internă și internațională în domeniul educației și în cel cultural-științific:
- Planuri de relații externe;
- Primirea cetățenilor străini la studii în România
- Trimiterea de cetățeni romani la studii sau specializare în străinătate;
- Cerere avizare studii/avizare acceptare studii
- Organizarea, funcționarea și încadrarea lectoratelor de limba și literatura romană din străinătate;
- Organizarea, funcționarea și încadrarea lectoratelor străine în Romania
- Relațiile bi și multilaterale pe linie de învățământ (schimburi de vizite, primiri la Ministerul Învățământului etc.)
- Participarea la activități pe linie de învățământ și cercetare științifică din cadrul CAER;
- Corespondență internă/externă privind transmiterea unor situații referitoare la derularea unor contracte cu parteneri interni/externi; studii, situații și sinteze elaborate în legătură cu anumite secțiuni ale planului de stat anual, cincinal și de perspectivă; planul de măsuri cu privire la organizarea acțiunii de defalcare și prelucrare a sarcinilor de plan in domeniul educației si in cel cultural stiintific.*
- Ordine, decizii, dispoziții, hotărâri, norme metodologice, instrucțiuni;
- Liste cuprinzând informații, date și documente secrete de stat care se elaborau în Ministerul Educației;
- Informări, note, rapoarte, memorii, sinteze, date operative, procese-verbale de predare-primire, procese verbale de distrugere, avize, note, adrese, referate, privind asigurarea securității documentelor, manipularea documentelor secrete de stat, circulare referitoare la arhivarea documentelor clasificate în dosare, eliberarea de legitimații speciale de acces/delegații de control, restituiri delegații, avizarea accesului unor persoane la documente clasificate, registre, condici, borderouri, broșuri, hărți;
Documente clasificate conform legislației naționale existente înainte de aprobarea Hotărârii Consiliului de Miniștri nr. 19/1972;
Indicatorii planului național unic de dezvoltare economico-socială a RSR”.
DOCUMENT Lista completă a informațiilor clasificate:
Proiectul de HG și nota de fundamentare:
Foto: © Zestmarina | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Eu am solicitat cândva școlii informații date de alte persoane, referitoare la mine.
Am primit răspuns, acum c.c.a. trei ani, că aceste informații sunt secretizate.
Acele date au fost folosite de către școală, motivandu-se o anumită alegere a instituției, împotriva intereselor mele profesionale!
Eu sunt convinsă că acele informații trebuiau să fie publice sau măcar de mine cunoscute!
Am fost șocată de răspunsul primit!Probabil asta s-a și dorit!
Nimeni, niciodată, din partea sindicatului, a ministerului nu ne-a instruit cu profesionisti din domeniul legislativ despre drepturile noastre, cum se armonizează ele cele ale sistemului etc.Multe lucruri , chiar din Statutul cadrului didactic, din ROFUIP sunt interpretate nu doar diferit, ci chiar opus, de diferite instituții!
Am cerut de multe ori cursuri de legislația muncii adaptate la problemele din învățământ! Degeaba!
Câtă manipulare ,acum zic securiștii că sunt transparenți.Securisti transparenți in Romania nu exista,exista doar securiști care șantajează in Romania.
Foarte bine! Cu acest prilej sper sa se taie si sporul de confidentialitate pentru cei care lucreaza cu aceste documente! Daca nu mai sunt clasificate, de ce ar mai primi spor?
Unde întra SRI se lasă cu furaciuni mari. În toate hoțiile mari după revoluția lui pește prăjit, securiștii au furat în draci. Când se supăra unul ca Helving o să avem surprize mari cu acești hotomani. Nu mai este mult și vor plăti hoții.