După 4 luni de la anunțarea Planului de acțiune pentru violență școlară, Ministerele de Interne și Educației selectează 5 școli din fiecare județ pentru o campanie de conștientizare și un concurs pentru elevi

5.520 de vizualizări
Foto: © Stokkete | Dreamstime.com
Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Educației selectează 5 școli din fiecare județ pentru o campanie de conștientizare și un concurs pentru elevii din acele școli, după 4 luni de la anunțarea Planului de acțiune pentru violență școlară, conform unei adrese comune, publicate de ISJ Buzău.

Activitățile se vor desfășura și implementa la nivel național în perioada 22 ianuarie – 21 iunie 2024, potrivit documentului.

  • Planul naţional privind siguranţa şcolară, combaterea traficului şi consumului de droguri și prevenirea cazurilor de bullying a fost semnat de opt miniștri, pe 5 septembrie 2023. O noutate sunt grupurile mixte de acțiune formate din autorități, profesori, părinți și elevi, conform G4Media.ro.
  • Campanii de informare pentru profesori pe toată perioada toamnei, ca să poată identifica un elev care a consumat droguri au fost anunțate de Ligia Deca, în cadrul Planului de acțiune, pe 8 septembrie 2023. Edupedu.ro a solicitat ministerului Educatiei mai multe informații însă nu le-a primit până în prezent.
  • În Noiembrie 2023, ​secretarul de stat Florian Lixandru a anunțat un nou program de formare pentru profesori și consilieri școlari, axat pe combaterea și prevenirea violenței în școli, însă nu au fost oferite detalii.

Campania pentru conștientizarea consecințelor asociate faptelor de violență școlară în unitățile de învățământ preuniversitar are sloganul „Tu ştii ce consecințe pot avea faptele tale? Fii informat, alege inspirat”.

Datele despre violența în școli, raportate diferit de Ministerul de Interne și cel al Educației

În anul școlar 2022-2023, în unitățile de învățământ preuniversitar au fost sesizate 3.392 de infracțiuni, ponderea cea mai importantă fiind deținută de infracțiunile contra integrității corporale și sănătății (63,80% din total), respectiv Lovirea sau alte violențe (2.006 fapte), Vătămarea corporală din culpă (150 fapte), rele tratamente aplicate minorului (6 fapte) și Vătămarea corporală (2 fapte), constatându-se o creștere cu 316 fapte față de anul școlar precedent (1.848 fapte în anul școlar 2021-2022, față de 2.164 fapte în anul școlar 2022-2023).

Potrivit datelor Ministerului Educației, în anul şcolar 2021 – 2022, s-au înregistrat 9.741 de acte de violență în școlile din România, cu două mii de cazuri mai multe decât în anul școlar 2019 – 2020 când au fost înregistrate 7.715 cazuri. 

În vederea implementării măsurilor prevăzute la punctele B15 si B19 din Planul Național Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară privind „elaborarea și derularea de programe/proiecte/campanii de prevenire a traficului de persoane și a violenței în mediul școlar preuniversitar”, respectiv „abordarea, în cadrul orelor de curs, a unor tematici de natură juridică, adaptate mediului școlar preuniversitar, prin care elevii să conștientizeze drepturile, obligațiile și consecințele faptelor ilegale”, propunem demararea unei campanii pentru conștientizarea consecințelor asociate faptelor de violență școlară în incinta unităților de învățământ preuniversitar, se precizează în document. 

Acțiunile din cadrul campaniei:

  • informarea elevilor pentru conștientizarea consecințelor juridice ale faptelor circumscrise violenței școlare,
  • informarea părinților pe tema prevenirii victimizării elevilor,
  • consolidarea parteneriatului dintre autoritățile locale cu responsabilități în domeniu și reprezentanții părinților şi elevilor şi identificarea unor posibili parteneri cu atribuții pe linia siguranței școlare,
  • realizarea unui concurs în rândul elevilor de gimnaziu pe tema „Siguranţa școlară” constând în elaborarea unei lucrări ce va conține un logo și un slogan.

Activităţile prevăzute în document se vor desfășura și implementa la nivel național în perioada 22.01- 21.06.2024. 

Elevii din clasele VI-VIII din toate județele țării (5 școli din fiecare județ: 2 din mediul rural și 3 din urban) și 5 din municipiul București vor participa. 

Criteriile de selecție a școlilor: 

  • numărul de infracțiuni de Lovirea sau alte violențe înregistrate în anul şcolar 2022-2023;
  • în anul școlar 2022-2023 să nu mai fi fost beneficiare ale altor programe sau proiecte pe tema reducerii violenței școlare,
  • conducerea unității de învățământ să-și exprime disponibilitatea de participa la concurs. 

Se va aplica un chestionar de feedback în rândul elevilor care își propune să măsoare gradul de siguranță resimțit de elevi în unitățile de învățământ preuniversitar, să aprecieze dacă cete prezentate au fost înțelese de elevi și să evalueze activitatea derulată de polițiști în unitățile de învățământ. 

Concursul de creație cu tema Siguranța Școlară” pentru elevi va fi lansat pe 30 ianuarie — Ziua Internațională pentru nonviolență în școală. Regulamentul Concursului și Calendarul de desfășurare se regăsesc în Anexa nr. 1.

La finalul Companiei, în baza datelor centralizate referitoare la activitățile desfăşurate și rezultatele obținute, Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General al Poliţiei Romane – Direcția Siguranță Școlară și Ministerul Educației vor elabora materialul de evaluare până la data de 05.07.2024, cu menționarea aspectelor relevante, care va fi mediatizat, ulterior, de către fiecare instituție în parte, conform documentului. 

DOCUMENT Campanie si concurs Siguranța Școlară

Foto: © Stokkete | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Campanii de informare pentru profesori pe toată perioada toamnei, ca să poată identifica un elev care a consumat droguri, anunțate de Ligia Deca
Un nou program de formare pentru profesori și consilieri școlari, anunțat de secretarul de stat Florian Lixandru. Cursurile vor fi axate pe combaterea și prevenirea violenței în școli
Primele măsuri decise în CSAT privind traficul și consumul de droguri: implementarea planului pentru siguranța școlară, eliminarea lacunelor legislative, extinderea accesului la tratament și recuperare / Grup de lucru pentru elaborarea unui plan de acțiune oct 2023

2 comments
  1. De ce sunt lasate sa intre drogurile in tara, la vami?????
    Ca sa existe rezultat pozitiv trebuie prima data sa nu intre nici un drog in tara pe la granite, noi poporul vrem sa stim de ce conducerea tarii nu astupa gaurile de la granita prin care intra drogurile in tara??? Sa doteze cu echipamente si dispozitive, cu caini dresati special, din plin , acolo este gaura care trebuie astupata la granite.
    Fiecare persoana si masina care intra la granite sa intre la control antidrog, sa stea in vama pana i se face controlul antidrog, asta trebuie primul pas facut, asa vedem noi populatia tarii.
    Vedem la televizor ca au ajuns la copii si in scoli, pai conducerea tarii ce face? De ce nu astupa gaurile prin care intra drogurile in tara pe la granite? Dotati cu bani europeni, cu proiecte, din plin , sa nu intre in tara nici un drog, ce asteptati??

  2. Decât să se cheltuie bani aiurea pe astfel de planuri activități care nu vor duce nicăieri,mai bine s-ar deschide in fiecare județ, câte un centru,care sa țină loc de școală de corecție,acolo unde sa fie institutionalizati chiar și elevii care refuză învățământul obligatoriu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Întrebare pentru profesori, în dezbaterea pe legile educației: În ce măsură sunteți de acord ca examenele de admitere să fie organizate separat de către colegiile naționale? – organizația Salvați Copiii

Proiectul Legii învățământului preuniversitar nu contribuie la combaterea inegalităților sociale și teritoriale, arată organizația Salvați Copiii România într-o luare de poziție în care semnalează drept „necesară desființarea actualelor inspectorate școlare,…
Vezi articolul

Scrisoare deschisă. 3 cereri ale copiilor “pentru a putea recupera o parte din ce am pierdut”: Să fie protejați, să aibă acces garantat la educație, să participe la deciziile care-i privesc

Protejarea copiilor, inclusiv prin comisii anti-bullying în școli, garantarea accesului la educație, inclusiv prin educație remedială, programe personalizate și digitalizare, respectiv cooptarea copiilor în deciziile care îi privesc sunt cele…
Vezi articolul

Ligia Deca recunoaște lipsa de personal suport din școli: Ca profesorii să poată să facă ce știu ei mai bine, educație, avem nevoie de specialiști care să ne ajute pe zonele conexe, prevenire abandon, elevi cu CES, aplicare la proiecte europene

„Ca profesorii să poată să facă ce știu ei mai bine, educație, avem nevoie de specialiști care să ne ajute pe zonele conexe, prevenire abandon, elevi cu CES, aplicare la…
Vezi articolul