Ministerul Educației și Formării Profesionale de la Madrid a lansat ”Școala de Gândire Computațională” în acest an școlar (2018-2019), potivit site-ului oficial. Este un program destinat ciclurilor primare, gimnaziale, liceului și facultății. Programul este coordonat de la Madrid, dar e aplicat la nivel regional și local de fiecare comunitate, iar acesta va include programarea, software-ul și hardware-ul, drone sau roboți.
Obiectivul declarat al spaniolilor este ca prin oferirea de resurse educaționale deschise, prin instruire și prin acces la tehnlogie, profesorii să fie susținuți să aplice și să integreze aptitudinile IT&C în clasă. Formarea profesorilor va fi făcută în cea mai mare parte prin cursuri pe internet, interactive.
Comisia Europeană consideră că gândirea computațională, adică pe calculator, este o abilitate fundamentală în secolul XXI, pentru că oferă foarte multe oportunități de angajare pe viitor, dar și pentru că dezvoltă participarea cetățenilor într-o societate dince în ce mai digitalizată, scrie sursa citată. Spaniolii susțin că Școala lor de Gândire Computațională va aduce în final mai multe beneficii: în primul rând o educație de calitate, apoi va atenua diferențele dintre sexe, va oferi aptitudinile necesare pentru o muncă decentă și implicit va aduce creștere economică.
Există cercetări recente, spune Ministerul Educației de la Madrid, care arată că integrarea experiențelor de programare și robotică în primii ani de învățământ motivează mai ales fetele își dezvolte priceperea și să se orienteze spre domeniile STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică). Alte studii au arătat că elevii din mediile defavorizate beneficiază cel mai mult atunci când programele și robotica sunt integrate în școala primară.
Limbajul de programare Scratch 3.0, în școala primară
Școala de Gândire Computațională propune ca încă din clasele primare să fie inclusă programarea pe calculator ca aplicație pentru orele de matematică. Cu limbajul de programare Scratch 3.0, elevii vor lucra pe diferite concepte matematice care altfel ar putea fi mai abstracte.
Tehnologii creative la gimnaziu
Din clasa a V-a va fi lansată ora de Creative Technologies (tehnologii creative) – proiectul folosește doar software și hardware open source (din și cu sursă deschisă) și practic ștudenții sunt încurajați să exploreze elementele electronice prin experimente teoretice și practice, ca să înțeleagă principiile de programare, electronică și mecanică.
Robotică în liceu
Pe lângă faptul că elevii din liceu vor fi deja inițiați în ale programării, noutatea din acest ciclu educațional ar fi roboții. Adică explicarea și practicarea unor materii complicate altfel, cum ar fi mecanică și electronică. Pentru asta vor folosi un simulator de robotică, prin care copiii vor putea să programeze folosind limbajul de programare Python, chiar şi drone, mașini de Formula 1 sau roboți cum este PiBot – folosiți în domeniul educațional.
Deja profesorii de matematică şi informatică au fost selectaţi, iar de acum şi până în februarie vor fi instruiţi, iar în marttie vor începe predarea, mai spune sursa citată.
În România, de anul acesta informatica (TIC) a fost introdusă la clasa a V-a.
Photo by Spencer _ on Unsplash