Dreptul elevilor la planuri individualizate de învățare, realizate de profesorii de la clasă, printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului

9.117 vizualizări
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com
Dreptul elevilor de a beneficia de planuri individualizate de învățare se află printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului. Planurile individualizate de învățare sunt realizate de profesorii de la clasă. Propunerile au fost concepute ca urmare a schimbărilor produse de noua Lege a învățământului preuniversitar și au fost înaintate Ministerului Educației.

Articolul 7 – „m) dreptul de a beneficia de planuri individualizate de învățare, elaborate de către cadrele didactice de clasă, reprezentând un instrument de planificare și de monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităților de învățare pe care le oferă școala”, potrivit proiectului de Statut al elevului.

În actualul Statut nu apare dreptul elevilor la planuri individualizate de învățare. Prevederea ca profesorii să realizeze planuri planuri individualizate de învățare se află în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP) stabilește că elevii vor avea pe parcursul unui an școlar cel puțin un plan individualizat de învățare:

Articolul 106 – „(5) Elevii vor beneficia pe parcursul unui an școlar de cel puțin un plan individualizat de învățare, elaborat în urma evaluărilor susținute și după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoștințelor, pentru întreprinderea unor acțiuni de învățare remedială și pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare.”

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Articolul 85 – „(3) În vederea atingerii competențelor vizate, cadrele didactice realizează planuri individualizate de învățare. Acestea reprezintă un instrument de planificare și monitorizare a învățării la nivelul fiecărui elev, care stă la baza individualizării oportunităților de învățare pe care le oferă școala.”

Planul individual de învățare pornește de la rezultatele evaluărilor cu caracter formativ și sumativ. Sunt luate în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev. O altă caracteristică a acestor planuri se referă la faptul că sunt dezvoltate în urma interacțiunii dintre profesor și elev, părinte.

Articolul 85 – „(4) Planul individual de învățare are următoarele caracteristici:

a) pornește de la rezultatele evaluărilor elevului cu caracter formativ și sumativ;

b) ia în considerare nevoile de învățare ale fiecărui elev, care sunt diferite și, prin urmare, trebuie abordate diferit;

c) valorifică experiențele de învățare anterioare ale elevului;

d) stabilește obiectivele pe termen imediat și pe termen lung ale elevului;

e) proiectează noile experiențe de învățare în funcție de nevoile, interesele și ritmul elevului;

f) este dezvoltat în urma interacțiunii dintre profesor, elev și părinte.

(5) Planul individualizat de învățare este parte componentă a portofoliului educațional al elevului.”

Informații de context

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

Ministerul Educației urmează să vină cu propriu proiect de Statul al Elevului.

Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.

După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.

Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.

O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. 

Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor

Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați – printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul Elevului
Elevii vor avea pe parcursul unui an școlar cel puțin un plan individualizat de învățare, prevede ROFUIP 2022 / Dirigintele sau învățătorul va decide dacă elevul are nevoie de ore remediale
Profesorii ar putea realiza planuri de învățare pentru fiecare elev, în funcție de rezultatele evaluărilor și de interacțiunea cu elevii și părinții, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar / Planurile individualizate fac parte din portofoliul educațional obligatoriu

10 comments
  1. știm cu toții că elevii au acest drept,dar majoritatea dintre ei zic pasa,atunci când proful ar veni cu un astfel de plan.De obicei replica lor este:,,mă lăsați?nu mă interesează “…

  2. Vă văd pe cei ce comentați pe aici,și-mi dau seama că sunt majoritatea profesori!Cât de subiectivi sunteți domnilor!A sosit timpul să vă mai gândiți și la copii!pt că mai sunt și elevi care învață și nu e normal să le împuiați capul cu 18materii,da mi se pare normal un plan individual de învățare pt.fiecare elev în parte,pt.a excela la materiile care îi vor marca viitorul pe care el însuși vrea să și-l construiască.

    1. Evident, dumneavoastră nu sunteți profesor, de aceea nu înțelegeți ce înseamnă acest plan. Nu este UN plan individualizat de învățare pentru fiecare elev, care să cuprindă toate materiile, toate conținuturile și competențele pe care să le dobândească un anumit elev. Așa ceva r fi foarte greu spre imposibil de realizat, ar trebui ca toți profesorii care predau la o clasă să stea în ședință împreună măcar vreo două ore la fiecare elev – și un profesor poate avea între 100 și 450-500 de elevi. Oricum demersul ar fi inutil din perspectiva a ceea ce presupuneți dvs., pentru că profesorii nu au competența de a stabili disciplinele pe care le studiază fiecare elev în parte, acestea sunt stabilite prin curriculumul școlii, care este în proporție de 80% obligatoriu și doar aproximativ 20%, adică 2-3 ore pe săptămână, discipline opționale. Nici cât de mult și ce învață un elev nu se stabilește prin aceste planuri, pentru asta există programele școlare, de asemenea obligatorii.
      În realitate, se cere ca fiecare profesor să întocmească câte un plan individualizat de învățare pentru fiecare elev al său, la disciplina pe care o predă. Deci elevul nu ar avea un plan ci 12-15 planuri, la fiecare disciplină câte unul. Nu ar avea mai puțin de învățat, sunt aceleași discipline și aceeași materie, doar că profesorul trebuie să îi spună, din materia respectivă, ce anume trebuie să învețe în fiecare moment, fiecăruia personal, ce nu știe și trebuie să repete etc. Cu alte cuvinte, răspunderea și contribuția elevului la propria formare tinde la 0. I se dă mură în gură tot ce ar trebui să facă, și nu în sensul normal că i se predă lecția și i se dau teme, ci în sensul că mai rămâne doar ca profesorul să facă el însuși temele, ca să fie bine făcute. Rezultatele asupra nivelului elevilor vor fi negative, pentru că în loc să muncească să învețe vor avea noi drepturi, noi argumente de a da vina pe profesori pentru lipsurile lor și, vă asigur, vor profita din plin, de la cel de nota 10 care a luat un 9, la cel care nu promovează. Iar profesorii, care ar putea folosi timpul pentru a ajuta concret elevii prin pregătiri suplimentare sau consultații, vor sta în schimb să facă planuri. Complet inutile de altfel, pentru că elevul nu poate fi nicicum obligat să și respecte planul pe care profesorul îl întocmește pentru el.
      Așadar, credeți vă rog profesorii că la copii se gândesc în primul rând, la efectele acestor măsuri asupra lor. Desigur, ne gândim și la munca noastră, la rolul pe care ni l-am asumat când am îmbrățișat profesia aceasta, de a lucra cu copiii, de a lăsa în urma noastră ceva în caracterele, capacitățile și inimile viitorilor oameni mari pe care vrem să îi formăm, nu de a lăsa în urma noastră dulapuri pline cu planuri și alte hârtii.

  3. ,,Consiliul național al elevilor”..da.. cel mai probabil, despre care mai bine de 95 % din elevi nici n’au auzit/ sau în care nici nu și-au spus părerea.. Dar ,,elevii din România” și’au exprimat părerea și se ,,cunosc doleanțele” lor, normal…

  4. Consiliul ăsta al elevilor ar trebui sa aiba decenta si sa treaca in lista lor de propuneri macar in ultimul articol : Si, noi, elevii, promitem sa ne respectam profesorii.

  5. Sigur, dar mai scrie ca trebuie realizate impreuna cu parintii si elevii. Zic sa vina toti parintii la scoala, saptamanal. sa stabileasca planurile pt cele 13-18 materii ale copiilor lor. Este discriminare daca ii intereseaza doar materiile de examen

  6. Astia-s tari d-le! Au ajuns ca nu mai sti cine pe cine mai ,,educa” pe aceste meleaguri. Daca i-ai intreba ce inteleg ei prin ,,planuri individualizate de învățare” ar behai in cor ,,axate pe fiecare elev, avident”. Da’ daca i-ai intreba si cum ar vedea bazaconia asta pusa in practica, abia atunci s-ar prinde ca ei doar propun iar solutiile sa le gaseasca altii. De cand cu popularizarea excesiva a meditatiilor ,,mintea picilor de febe” ajunsi ..handralai de 10” s-a schimbat, imaginatia zburdand itnr-o veselie. Se si vad intr-o clasa de 28 de insi si-n jurul lor minim 20 de profesori care sa-i ajute sa inteleaga ,,individualizat” ,,meandrele concretului”.

  7. Nu mai bine învață profesorii pentru ei, merg tot ei la școală, le fac și temele și la final le acorda și notele maxime? Așa se rezolva toate doleantele Sfintiei sale Consiliul elevilor, nu mai contesta nimeni și nimic și toată lumea e fericit “educata”. Oare nu înțelege nimeni că școala nu e utila, ci mai mult încurcă, strica planurile de vacanta ale părinților “îngrijorați” și mai ales “stresează ” personalitatea firava a elevului beta, zeta, teta….noul cocon de aur și viitor alegător….

  8. nu se schimbă nimic, elevii nu vor învăța nici mai mult, nici mai puțin. când ai de lucru cu 200 de elevi, asta mai lipsește plan individualizat…Ba, voi ăștia din minister, sunteți nebuni?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sunt 237 de mii de elevi care nu au internet și 287 de mii de elevi care nu au echipamente IT, anunță ministrul Educației / Sunt mai mulți elevi fără acces la educație online decât arăta recensământul oficial primăvara trecută. Datele vin după ce Guvernul a distribuit aproape 250 de mii de tablete și primăriile peste 100 de mii

În momentul de față, după centralizările de până acum, sunt 237 de mii de elevi care nu au avut internet și 287 de mii de elevi care nu au avut…
Vezi articolul