Drama copiilor maghiari fără profesori de limba română: În Harghita, peste 50% dintre elevii de la clase cu predare în limba maghiară au luat sub 5 la proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2023

15.308 vizualizări
Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com
În județul Harghita, doar 49,6% dintre elevii care învață la o clasă cu predare în limba maghiară, au obținut o notă mai mare de 5  la proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2023, arată publicația Maszol, citată de G4Media.

​​Niciun elev din județul Harghita nu a obținut media generală de 10.00, iar 91 de elevi au obținut media între 9-9,99. Cele mai bune rezultate au fost la proba de limbă maghiară, unde 88,27% dintre candidați au obținut o notă mai mare de 5.

Doar în 3 unități de învățământ din județul Harghita toți elevii au obținut o notă mai mare de 5 la proba de Limba și literatura română. Există un singur elev al Școlii generale Nagy Imre din Miercurea Ciuc care a obținut nota 10.00.

Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește articolul integral pe G4Media

12 comments
  1. comentează cei care nici nu trăiesc în zonă.chiar le știți pe toate?mai obiectiv ar fi să-i ascultăm pe cei de acolo.

  2. De ce spuneți că elevii din Harghita sunt fără profesor de limba română? Acest lucru e elementul senzațional din titlu, anunțat ca o “dramă”, dar în articol nu se menționează nimic despre acest lucru, doar se înșiră niște rezultate. Au profesori, dar majorității elevilor îi este foarte greu să asimileze toate noțiunile de gramatică și să învețe să se exprime la nivelul cerut la examen și da, o parte nici nu dorește acest lucru. Așa că nu mai aruncați cu titluri bombastice nefundamentate in spațiul public.

    1. Predarea limbii romane in secuime se face extrem de cretin, neadaptat la necesitatile elevilor. In secuime exista localitati – multe, si grupate – care-s locuite in majoritate de etnici maghiari. Copiii, acolo, nu invata boaba de romana acasa. La scoala, ca sa se prinda romana de ei, ar trebui sa li se predea ca limba straina – metodica difera complet atunci cand predai o limba ca limba materna si cand o predai ca limba straina. Pe langa ca nu exista dascali de romana in secuime, si predarea se face in asa fel incat copiii, cu toata bunavointa, n-au cum sa deprinda romana. Desi multi ar face-o – multi secui sunt si
      ei constienti ca le-ar prinde bine sa vorbeasca si romaneste, macar cat de cat, avand in vedere ca traiesc in Romania. Pe langa dezinteresul si delasarea tipica din orice institutie a statului roman, mai exista insa un motiv pentru care nu se face nimic in privinta asta. Pastrarea unei bariere lingvistice intre secui si romani lasa oricand loc de-o diversiune a politicului, are sa abata atentia intregii populatii, si romanesti si secuiesti, de la problemele reale cu care ne confruntam toti.

  3. Despre drama copiilor romani din Ucraina, Ungaria si alte zone se stie ceva ? Dar despre drama unor copii din Romania ce ne puteti spune ? Democratia e buna, dar costa si presupune responsabilitate !

    1. exact!!! copii romani care sunt batuti de profesori maghiari pt ca indraznesc sa vb in romana!!! de aia ce ziceti, saracii copii

  4. Englezul a rămas mască văzând că vorbim in engleza cu unguri , mă întrebat de ce că suntem din aceiași țară și i-am răspuns scurt si la subiect ,sunt rasiști.

  5. Cred că titlul articolului e ușor deviat! Această populație de naționalitate maghiară nu-și dorește să cunoască limba română…., deci pentru ei nu ar putea fi o dramă!
    Și vă povestesc un caz:acum vreo trei ani am avut o discuție cu primarul din localitatea Sărățeni și ne-a povestit că în instituția pe care o conduce nimeni nu vorbește românește…., ,, ii dau afară pe cei care nu se conformează”, a spus respectivul primar…., dar numai că dumnealui a murit în iarnă într-o canalizare intoxicat încercând să – și salveze fata(care a murit și ea..), iar angajații de la primărie care vorbesc românește sunt acum mai puțin stresați….!
    La marketing în Sovata vânzătoarea m-a întrebat câte produse am, tot în maghiară, însă eu i-am spus în engleză și n-a mai comentat, deoarece nu știa limba …! Sunt obligați cred să vorbească așa….! La Tg. Secuiesc a trebuit să întocmesc niște documente, iar proprietarul a vorbit cu cel de la instituția unde trebuia să finalizăm documentele în maghiară, iar eu i-am apostrofat spunându-le că e normal să vorbească românește…, iar apoi ca o scuză din partea lor a fost întrebarea, dacă doresc o cafea, dar i-am refuzat! Cam asta e cu maghiara!

    1. exact și în comune din Bihor .dar eu daca as trai in Ungaria și aș vorbi doar romana ..sigur as fi linșat ..chiar în ghiula ..majoritar populație romana .

  6. Cred că lipsesc multe informații de aici. Cine sunt profesorii de română de la școlile în limba maghiară? Sunt maghiari ei înșiși sau români ? Pot profesorii români care știu și maghiară să predea acolo? Știu profesorii maghiari și limba română cel puțin la nivel avansat dacă tot trăiesc de la naștere în România? Nu sunt emigranți de ieri, de azi. Politica de autoizolare o plătesc tot ei. Colaborarea cu instituțiile românești este de cultivat cu o toleranță reciprocă. Nu poate fi trasă la răspundere doar o parte.

    1. De cca 8-10 ani s-a luat o hotărâre prin care în școlile cu predare în limba minorităților, profesorii de lb. română să fie de naționalitate română; din diferite motive această hotărâre nu a fost aplicată în totalitate.

    2. profesorii de limba romana sunt absolvenți de studii superioare care una dintre specializări limba romana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Csaba Asztalos, despre propunerea cultelor religioase de a introduce Religia la Bac, ca probă opțională: “În măsura în care s-ar revizui curricula de religie și ar cuprinde mai multe elemente ce țin de istorii ale religiilor, de etică, de filosofie a religiei, care să aducă cunoaștere în gândirea critică din perspectiva științelor, nu văd de ce ar fi o problemă”

Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro că, “în măsura în care s-ar revizui curricula de religie și ar cuprinde mai…
Vezi articolul