Două profesoare se opun posibilității elevilor de a-și vedea lucrările la examene înainte de contestații pe motiv că nu sunt suficiente cadre didactice la supraveghere și că s-ar aglomera școlile sau inspectoratele cu părinți și elevi / Florian Lixandru, Ministerul Educației: Am dublat timpul pentru depunerea contestațiilor și considerăm că această etapă este una utilă în decizia de a contesta notele

Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com

“Dacă luăm în considerare faptul că la aproximativ 6000 de lucrări la nivel județean se depun în jur de 800 de contestații, consider că s-ar aglomera practic inutil inspectoratele școlare sau centrele de examen cu sute de persoane în scopul vizualizării lucrărilor”, spune Mariana Ciupu, profesor și director de școală din Suceava, în cadrul dezbaterii online organizată de Ministerul Educației privind cele două proiecte legate de desfășurarea examenelor naționale, puse recent în dezbatere publică. Opinia a fost susținută și de o altă profesoară. Prezent la dezbatere, secretarul de stat Florian Lixandru spune că a fost dublat timpul pentru depunerea contestațiilor și “considerăm că această etapă este una utilă în decizia de a contesta notele”.

Mariana Ciupu, profesor și director la Școala Gimnazială nr. 4 din Suceava a atras atenția privind aglomerarea centrelor de examen în vară dacă elevii vor avea posibilitatea să își vadă lucrările înainte de a depune contestație. Ea subliniază faptul că în doar 2 zile vor veni sute de părinți pentru a vizualiza lucrările împreună cu copiii, și nu sunt nici suficienți membri în comisii.

“În cazul examenelor de la finalul unui ciclu de învățământ gimnaziu sau liceu Evaluarea Națională și Bacalaureat, etapa de vizualizare a lucrărilor de către candidații minori major și, după caz, de către părinții reprezentanții acestora înainte de depunere a contestațiilor, consider că poate determina prezentarea unui număr foarte mare de candidați însoțiți de părinți la vizualizare, care aduce practic la un flux imposibil de gestionat în 2 zile si jumătate cât prevede calendarul și cel mai probabil va presupune implicarea unei resurse umane și a unei logistici suplimentare. Dacă luăm în considerare faptul că la aproximativ 6000 de lucrări la nivel județean se depun în jur de 800 de contestații, iar la nivel de centru de examen 20 de contestații la 60 de lucrări, eu consider că s-ar aglomera practic inutil inspectoratele școlare sau centrele de examen cu sute de persoane în scopul vizualizării lucrărilor. Și spun asta din experiența mea de responsabil cu vizualizare a lucrărilor la Inspectoratul Școlar Suceava, anul trecut, la Evaluarea Națională. Nici după afișarea rezultatelor finale nu este relevantă vizualizarea lucrărilor din punctul meu de vedere, întrucât nu se poate interveni cu o nouă solicitare de reevaluare pentru actualizarea lor. Deci, practic este doar o luare la cunoștință de către elev și de către părinte sau reprezentant egal cu privire la ceea ce a scris, satisfacere a unei pure curiozități, deci nu are neapărat o finalitate clară această vizualizare. (…) Vizualizarea lucrărilor înainte de afișare consider că ar duce la un flux imens de solicitări pentru că toți cei care depun contestații, din punct de punctul meu de vedere, aproximativ toți vor dori să vizualizeze lucrările. Consider totuși că această etapă de vizualizare ar trebui să rămână rezervată comisiei județene, Comisiei Municipiului București și a Comisiei Naționale în situația unor reevaluări. Deci această etapă să fie rezervată pentru profesioniști și bineînțeles, păstrată în cadrul olimpiadelor școlare. Mi se pare foarte important pentru a realiza o strategie didactică pentru anii școlari următori astfel încât elevii capabili de performanță să știe să discute împreună cu profesorii-îndrumători ce au scris bine, ce au greșit, ce este de remediat”, a spus Mariana Ciupu, profesor și director la Școala Gimnazială nr. 4 din Suceava.

Ideea a fost susținută și de o altă profesoară din Galați. Elena Dinu, profesor de informatică la Colegiul Național Costache Negri din Galați, membră în comisia de organizare a examenelor naționale de mulți ani spune că: “Într-adevăr, este un consum mare de resursă umană și nu prea e resursă. Colegii nu prea vor să mai facă parte din aceste comisii și cred că am îngreuna mult procesul acesta al Evaluării Naționale și al admiterii către liceu. Sunt diriginte la clasa a VIII-a și am văzut an de an și spre liceu, mai departe, cât de greu se face admiterea, dacă nu este resursa umană, și mai ales organizarea examenului de Evaluare Națională. Ar dura mult timp această vizualizare a lucrărilor înainte de rezultate, părinții sunt foarte curioși, vor să știe ce s-a greșit. Copiii când ies de la examen spun am făcut, am făcut, dar de fapt greșelile nu pot fi atunci reperate și ele sunt cu totul altele și sunt reale și se va face puțin haos dacă va fi și această posibilitate de vizualizare a lucrărilor”, a spus profesoara de informatică.

În replică, secretarul de stat, Florian Lixandru, prezent la dezbaterea online a spus doar că din contră, posibilitatea ca elevii să își poate vedea lucrările înainte să depună contestație, ar putea scădea numărul de contestații. Referitor la timpul scurt alocat pentru vizualizarea lucrărilor, 2 zile și jumătate, Lixandru nu a dat un răspuns concret:

“Calendarele au fost concepute de așa natură încât să nu afectăm nici perioada de afișare, nici perioada de desfășurare a admiterii în învățământul liceal, nici perioada de desfășurare a admiterii în învățământul superior. Am luat marjă de timp tocmai că am dublat timpul pentru depunerea contestațiilor și considerăm că această etapă este una utilă în fundamentarea deciziei cu privire la depunerea sau nu a cererilor de contestare a notelor la examenele de evaluare naționale. Putem să avem în vedere și aspectul că în urma acestei vizualizări s-ar putea ca numărul de solicitări să scadă și atunci este tot în beneficiul colegilor noștri profesori, care ar urma să reevalueze lucrările contestate”, a spus Lixandru.

În calendarele de organizare a examenelor elevilor din anul 2025 vor exista zile libere, a anunțat ministra Educației, Ligia Deca, pe 28 august. Mai exact, câte o zi liberă după fiecare probă la Evaluarea Națională și o zi liberă după probele obligatorii de Română și Matematică/Istorie de Bacalaureat.

Iată cum ar urma să arate calendarul probelor scrise de EN VIII 2025 dacă va fi adoptat în forma propusă de Ministerul Educației cu zile libere:

Iată cum ar urma să arate calendarul probelor scrise de Bacalaureat 2025 dacă va fi adoptat în forma propusă de Ministerul Educației cu zile libere:

Informații de context

Pentru prima oară elevii își vor putea vedea lucrările înainte să depună contestațiile. Mai exact, ar urma să aibă alocate zilele de 2-3 iulie pentru vizualizare, după ce pe 1 iulie se afișează rezultatele inițiale. Dacă depun contestații, absolvenții de gimnaziu își vor afla notele finale pe 9 iulie.

Până acum elevii care susțineau examene naționale decideau dacă depun contestație, “în orb”, pentru că nu li se permitea vizualizarea lucrărilor decât după contestație dar înainte de nota finală. Ceea ce în unele situații nu era în avantajul elevului pentru că nota poate fi și scăzută în urma unei contestații. Edupedu.ro a scris că anul acesta, o instanță a decis în premieră că o contestație de la Bacalaureat nu poate scădea notele obținute inițial la examen.

Ministerul Educației a decis să permită elevilor și părinților să vizualizeze lucrările înainte de a depune contestație, după ce peste 20.000 de absolvenți de liceu au dat Bacalaureatul anul acesta și au semnat o petiție cerând să-și vadă lucrările înainte de contestație.

Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Elevul și părintele să poată vedea lucrarea înainte de contestație, iar notele tuturor profesorilor evaluatori, nu doar cele finale, să fie publicate – petiție pentru mai multă transparență la Evaluarea Națională și Bac
PROIECT Calendar Evaluarea Națională la clasa a VIII-a 2025: probele încep pe 23 iunie. Primele rezultate apar pe 1 iulie. Elevii își pot vedea lucrările pe 2-3 iulie și să decidă dacă depun contestații
BREAKING Modificare majoră la examene: elevii vor putea să vadă lucrările înainte de a contesta notele la Evaluarea Națională 2025 și Bacalaureat 2025, propune Ministerul Educației după valul de cereri depuse de părinți în acest an
Exit mobile version