“Dacă luăm în considerare faptul că la aproximativ 6000 de lucrări la nivel județean se depun în jur de 800 de contestații, consider că s-ar aglomera practic inutil inspectoratele școlare sau centrele de examen cu sute de persoane în scopul vizualizării lucrărilor”, spune Mariana Ciupu, profesor și director de școală din Suceava, în cadrul dezbaterii online organizată de Ministerul Educației privind cele două proiecte legate de desfășurarea examenelor naționale, puse recent în dezbatere publică. Opinia a fost susținută și de o altă profesoară. Prezent la dezbatere, secretarul de stat Florian Lixandru spune că a fost dublat timpul pentru depunerea contestațiilor și “considerăm că această etapă este una utilă în decizia de a contesta notele”.
- Amintim, Ministerul a anunțat în proiectul calendarului privind desfășurarea examenelor naționale că anul acesta elevii vor putea să-și vadă lucrările înainte de afișarea notei finale și astfel să decidă dacă se justifică să depună contestație, după ce zeci de mii de părinți și absolvenți au cerut acest lucru într-o petiție.
- Edupedu.ro a scris că mai multe măsuri menite să transparentizeze examenele naționale sunt solicitate printr-o scrisoare deschisă publicată de către vicepreședinta Federației Părinților și Aparținătorilior Legali (FEPAL) depusă la Ministerul Educației, adresată ministrei Ligia Deca.
Mariana Ciupu, profesor și director la Școala Gimnazială nr. 4 din Suceava a atras atenția privind aglomerarea centrelor de examen în vară dacă elevii vor avea posibilitatea să își vadă lucrările înainte de a depune contestație. Ea subliniază faptul că în doar 2 zile vor veni sute de părinți pentru a vizualiza lucrările împreună cu copiii, și nu sunt nici suficienți membri în comisii.
“În cazul examenelor de la finalul unui ciclu de învățământ gimnaziu sau liceu Evaluarea Națională și Bacalaureat, etapa de vizualizare a lucrărilor de către candidații minori major și, după caz, de către părinții reprezentanții acestora înainte de depunere a contestațiilor, consider că poate determina prezentarea unui număr foarte mare de candidați însoțiți de părinți la vizualizare, care aduce practic la un flux imposibil de gestionat în 2 zile si jumătate cât prevede calendarul și cel mai probabil va presupune implicarea unei resurse umane și a unei logistici suplimentare. Dacă luăm în considerare faptul că la aproximativ 6000 de lucrări la nivel județean se depun în jur de 800 de contestații, iar la nivel de centru de examen 20 de contestații la 60 de lucrări, eu consider că s-ar aglomera practic inutil inspectoratele școlare sau centrele de examen cu sute de persoane în scopul vizualizării lucrărilor. Și spun asta din experiența mea de responsabil cu vizualizare a lucrărilor la Inspectoratul Școlar Suceava, anul trecut, la Evaluarea Națională. Nici după afișarea rezultatelor finale nu este relevantă vizualizarea lucrărilor din punctul meu de vedere, întrucât nu se poate interveni cu o nouă solicitare de reevaluare pentru actualizarea lor. Deci, practic este doar o luare la cunoștință de către elev și de către părinte sau reprezentant egal cu privire la ceea ce a scris, satisfacere a unei pure curiozități, deci nu are neapărat o finalitate clară această vizualizare. (…) Vizualizarea lucrărilor înainte de afișare consider că ar duce la un flux imens de solicitări pentru că toți cei care depun contestații, din punct de punctul meu de vedere, aproximativ toți vor dori să vizualizeze lucrările. Consider totuși că această etapă de vizualizare ar trebui să rămână rezervată comisiei județene, Comisiei Municipiului București și a Comisiei Naționale în situația unor reevaluări. Deci această etapă să fie rezervată pentru profesioniști și bineînțeles, păstrată în cadrul olimpiadelor școlare. Mi se pare foarte important pentru a realiza o strategie didactică pentru anii școlari următori astfel încât elevii capabili de performanță să știe să discute împreună cu profesorii-îndrumători ce au scris bine, ce au greșit, ce este de remediat”, a spus Mariana Ciupu, profesor și director la Școala Gimnazială nr. 4 din Suceava.
Ideea a fost susținută și de o altă profesoară din Galați. Elena Dinu, profesor de informatică la Colegiul Național Costache Negri din Galați, membră în comisia de organizare a examenelor naționale de mulți ani spune că: “Într-adevăr, este un consum mare de resursă umană și nu prea e resursă. Colegii nu prea vor să mai facă parte din aceste comisii și cred că am îngreuna mult procesul acesta al Evaluării Naționale și al admiterii către liceu. Sunt diriginte la clasa a VIII-a și am văzut an de an și spre liceu, mai departe, cât de greu se face admiterea, dacă nu este resursa umană, și mai ales organizarea examenului de Evaluare Națională. Ar dura mult timp această vizualizare a lucrărilor înainte de rezultate, părinții sunt foarte curioși, vor să știe ce s-a greșit. Copiii când ies de la examen spun am făcut, am făcut, dar de fapt greșelile nu pot fi atunci reperate și ele sunt cu totul altele și sunt reale și se va face puțin haos dacă va fi și această posibilitate de vizualizare a lucrărilor”, a spus profesoara de informatică.
În replică, secretarul de stat, Florian Lixandru, prezent la dezbaterea online a spus doar că din contră, posibilitatea ca elevii să își poate vedea lucrările înainte să depună contestație, ar putea scădea numărul de contestații. Referitor la timpul scurt alocat pentru vizualizarea lucrărilor, 2 zile și jumătate, Lixandru nu a dat un răspuns concret:
“Calendarele au fost concepute de așa natură încât să nu afectăm nici perioada de afișare, nici perioada de desfășurare a admiterii în învățământul liceal, nici perioada de desfășurare a admiterii în învățământul superior. Am luat marjă de timp tocmai că am dublat timpul pentru depunerea contestațiilor și considerăm că această etapă este una utilă în fundamentarea deciziei cu privire la depunerea sau nu a cererilor de contestare a notelor la examenele de evaluare naționale. Putem să avem în vedere și aspectul că în urma acestei vizualizări s-ar putea ca numărul de solicitări să scadă și atunci este tot în beneficiul colegilor noștri profesori, care ar urma să reevalueze lucrările contestate”, a spus Lixandru.
În calendarele de organizare a examenelor elevilor din anul 2025 vor exista zile libere, a anunțat ministra Educației, Ligia Deca, pe 28 august. Mai exact, câte o zi liberă după fiecare probă la Evaluarea Națională și o zi liberă după probele obligatorii de Română și Matematică/Istorie de Bacalaureat.
Iată cum ar urma să arate calendarul probelor scrise de EN VIII 2025 dacă va fi adoptat în forma propusă de Ministerul Educației cu zile libere:
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
Iată cum ar urma să arate calendarul probelor scrise de Bacalaureat 2025 dacă va fi adoptat în forma propusă de Ministerul Educației cu zile libere:
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
Informații de context
Pentru prima oară elevii își vor putea vedea lucrările înainte să depună contestațiile. Mai exact, ar urma să aibă alocate zilele de 2-3 iulie pentru vizualizare, după ce pe 1 iulie se afișează rezultatele inițiale. Dacă depun contestații, absolvenții de gimnaziu își vor afla notele finale pe 9 iulie.
Până acum elevii care susțineau examene naționale decideau dacă depun contestație, “în orb”, pentru că nu li se permitea vizualizarea lucrărilor decât după contestație dar înainte de nota finală. Ceea ce în unele situații nu era în avantajul elevului pentru că nota poate fi și scăzută în urma unei contestații. Edupedu.ro a scris că anul acesta, o instanță a decis în premieră că o contestație de la Bacalaureat nu poate scădea notele obținute inițial la examen.
Ministerul Educației a decis să permită elevilor și părinților să vizualizeze lucrările înainte de a depune contestație, după ce peste 20.000 de absolvenți de liceu au dat Bacalaureatul anul acesta și au semnat o petiție cerând să-și vadă lucrările înainte de contestație.
Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
13 comments
Stau și îmi fac cruci de ce citesc! Nu se pune punctul pe i. Sa se menționeze în lege ca elevii și părinții vor vedea doar aberațiile scrise de elevi , nu și corecturile. Cum își vor da seama daca e corect sau nu? Toți cred ca vor vedea corecturi. Ministerul nu s a prins de asta?
𝐷𝑜𝑎𝑚𝑛𝑒 𝑓𝑒𝑟𝑒𝑠𝑡𝑒, 𝑠𝑖 𝑐𝑖𝑛𝑒 𝑠𝑡𝑎 𝑠𝑎 𝑙𝑒 𝑒𝑥𝑝𝑙𝑖𝑐𝑒 𝑐𝑢𝑚 𝑠𝑖 𝑢𝑛𝑑𝑒 𝑎 𝑑𝑒𝑝𝑢𝑛𝑐𝑡𝑎𝑡 𝑎𝑙𝑡𝑐𝑖𝑛𝑒𝑣𝑎? 𝑝𝑟𝑒𝑎 𝑛𝑢𝑙𝑡𝑒 𝑑𝑟𝑒𝑝𝑡𝑢𝑟𝑖 𝑠𝑖 𝑝𝑟𝑒𝑎 𝑚𝑢𝑙𝑡𝑎 𝑙𝑖𝑝𝑠𝑎 𝑑𝑒 𝑖𝑛𝑐𝑟𝑒𝑑𝑒𝑟𝑒, 𝑎𝑣𝑎𝑛𝑑 𝑖𝑛 𝑣𝑒𝑑𝑒𝑟𝑒 𝑓𝑎𝑝𝑡𝑢𝑙 𝑐𝑎 𝑙𝑎 𝑐𝑙𝑎𝑠𝑎 𝑙𝑢𝑐𝑟𝑒𝑧𝑖 𝑐𝑢 𝑒𝑖 𝑠𝑖 𝑛𝑢 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑎 𝑏𝑎𝑟𝑒𝑚𝑢𝑙! 𝑁𝑈 𝑐𝑟𝑒𝑑 𝑐𝑎 𝑠𝑒 𝑝𝑟𝑖𝑐𝑒𝑝 𝑝𝑎𝑟𝑖𝑛𝑡𝑖𝑖 𝑙𝑎 𝑏𝑎𝑟𝑒𝑚𝑒, 𝑡𝑜𝑡𝑢𝑠𝑖!! 𝑎𝑠𝑎 𝑠𝑖 𝑎𝑢 𝑙𝑖𝑛𝑔𝑖𝑡 𝑡𝑒𝑟𝑚𝑒𝑛𝑢𝑙 𝑝𝑡 𝑐𝑜𝑛𝑡𝑒𝑠𝑡𝑎𝑡𝑖𝑖, 𝑐𝑎 𝑠𝑎 𝑐𝑒, 𝑠𝑎 𝑛𝑒 𝑡𝑖𝑛𝑎 𝑡𝑜𝑎𝑡𝑎 𝑣𝑎𝑟𝑎 𝑝𝑟𝑖𝑛 𝑐𝑒𝑛𝑡𝑟𝑒? 𝑑𝑢𝑝𝑎 𝑐𝑒 𝑐𝑎 𝑐𝑒𝑙𝑒 𝑑𝑖𝑛 𝑖𝑢𝑙𝑖𝑒 𝑠𝑒 𝑝𝑙𝑎𝑡𝑒𝑠𝑐 𝑖𝑛 𝑠𝑒𝑝𝑡𝑒𝑚𝑏𝑟𝑖𝑒, 𝑚𝑎𝑖 𝑏𝑖𝑛𝑒 𝑎𝑟 𝑡𝑎𝑐𝑒𝑎!
Sa se vadă lucrările, astfel nu vor mai fi contestații nefondate
ar fi normal ca după afișarea rezultatelor părinții să primească prin e-mail lucrarile și corectările acestora. Și mai corect ar fi ca toate lucrările să fie acesibile public. (Este un sistem de educație public și este corect să vadă toată lumea criteriile după care sunt ierarhizați elevii)
Vizualizarea se poate face on line la lucrarea scanată.
Tehnic toți o pot vizualiza si asa ar trebui sa fie.
Cu condiția să nu poata fi redistribuita public in format digital.
STS poate face asta fara probleme.
Altfel va fi un bâlci pe rețelele de socializare.
Ca nu se pot face screenshots sau chiar poze la ecran dacă screenshots sunt blocate, nu?
O prosteală. Lasă să se ducă în centrele de evaluare, dacă vor să vadă lucrarea, că după primele lucrări fotografiate și puse pe net vor începe instantaneu comparațiile, da’ de ce Petrică are 5.5 și Marcelică are 5.60, că au scris aproape la fel! etc.
Din momentul in care lucrarea apare pe ecranul elevului / parintilor lui, ea poate sa fie fotografiata. Nu are cum sa previna STS asta.
Păi, nu trebuie să vadă elevii și părinții lor, ce măsluiri fac ele, acolo, în lucrările elevilor și cum favorizează pe unii și pe alții în funcție de ce cadouri primesc. Este dreptul elevilor să își vadă lucrările. Se pare că sistemul de învățământ este la pământ, din cauza unor pupeze din astea care se cred profesoare, când de fapt, nu își văd decât interesele lor și atât.
Pupăza pe pupeze cunoaște, OanaM, nu-i așa? În sfârșit ai unde să-ți arăți experiența!
😅 Cred că ești dintre aceia/acelea care cred că lucrările sunt pline de corecturi cu pixul roșu, așa-i?
Daca se vrea, se poate da acces pentru vizualizarea online a lucrarilor scanate.
Daca se vrea sa se munceasca incat asta sa fie posibil in conditii de securitate adecvata a informatiilor.
Este absolut necesar ca elwvul să-și poată vedea lucrarea de examen!Nu e problema elevului sau a părintelui că nu există personal!Ei fac tot ce pot să aibă cât mai puțin de lucru;cine n-are chef de muncă să-și caute altă profesiune.Odată cu introducerea corectării online se fac foarte multe greșeli!
Vin părinții, care nu știu ce a studiat elevul și ce i s-a cerut în examen sau ce ar fi trebuit să scrie în loc de ce a scris… și ce?!
Cum își dau seama că ar trebui sau nu să depună contestație?
Eu zic să depună toți, dacă-s așa siguri că au scris ce trebuia. Să depună contestație și să-și asume. Dacă au spate bun, se duc în instanță și mai zic cretinii ăia o dată că nu ți se poate scădea nota la recorectare, doar să crească. O țară plină de imbe*ili.