Două noi specializări, „Pedagogia învățământului primar” și „Educația timpurie” – introduse în Nomenclatorul domeniilor și programelor de studii universitare pentru 2024-2025 / 15 programe de licență, la 8 universități, vor intra în lichidare / Schimbările la nivel de master în anul universitar următor

24.489 de vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
„Pedagogia învățământului primar” și „Educație timpurie” sunt două noi specializări înființate și introduse în Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare pentru anul universitar 2024-2025, adoptat săptămâna aceasta de guvern. Cele două programe, introduse ca urmare a Legii învățământului preuniversitar din 2023, vin în completarea celor existente deja în cadrul domeniului Științe ale educației, ce cuprinde și „Pedagogia învățământului primar și preșcolar”.

Tot marți a fost adoptată și o hotărâre de guvern privind Domeniile și programele de studii de master acreditate și numărul de studenți ce pot fi școlarizați în anul 2024-2025 – detalii mai jos.

  • În cadrul Nomenclatorului actualizat, alte două domenii  de studii au fost reîncadrate.
  • Iar 15 programe universitare de licență oferite de 8 instituții intră în lichidare începând din anul universitar următor, însemnând că pentru acestea nu se mai organizează admitere – Detalii mai jos.

Potrivit Legii 198/2023 (Art. 176), pentru funcția didactică de profesor în educație timpurie va fi nevoie de diplomă de licență în specializarea „Educație timpurie”, iar pentru a fi profesor în învățământul primar, una dintre rute este diploma de licență în specializarea „Pedagogia învățământului primar” și un program de master didactic cu durata de un an.

Drept urmare, se înființează, conform noului Nomenclator, specializările „Pedagogia învățământului primar” și ”Educație timpurie”, în cadrul domeniului de studii „Științe ale educației”. Acestea completează specializările existente – „Pagogie”, „Psihopedagogie specială”, „Pedagogia învățământului primar și preșcolar”, „Pedagogie socială”.

O altă schimbare la nivel de nomenclator, survenită la cererea unor instituții de învățământ:

  • Domeniul de studii universitare de doctorat/masterat „Inginerie navalăși navigație” și domeniul de licență „Inginerie marină și navigație”, cu specializările „Navigație şi transport maritim şi fluvial”, „Navigație, hidrografie și echipamente navale” și „Electromecanică navală”, se reîncadrează în ramura de științe „Ingineria transporturilor”. Cele două domenii sunt astfel eliminate de la ramura de științe ”Inginerie mecanică, mecatronică, inginerie industrialăși management”.

Potrivit Hotărârii de Guvern, pentru anul universitar 2024-2025 vor exista 2209 specializări/programe de studii de licență, oferite de 52 de universități de stat. În cazul universităților particulare, 34 de astfel de instituții acreditate oferă 338 de specializări.

Aceeași HG prevede și programele care intră în lichidare, deci pentru care nu se mai organizează admitere, după cum urmează:

  • UNST Politehnica București – 2 (Inginerie economică în domeniul electric, electronic și energetic, Sisteme de transport operațional)
  • Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca – 1 (Inginerie economică industrială – limba engleză)
  • Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – 1 (Inginerie industrială – limba engleză)
  • Universitatea de Vest din Timișoara – 2 (Cartografie, Informatică aplicată)
  • Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad – 2
  • Universitatea Hyperion din București – 1
  • Școala Normală Superioară București – 4
  • Fundația „Ștefan Lupașcu” – ISE din Iași – 2
Schimbări la nivelul studiilor de master – anul 2024-2025

O serie de programe de master didactic și alte masterate în domeniul Științelor educației, propuse de universitățile publice, pot fi consultate detaliat aici.

Alte modificări prevăzute în HG adoptată săptămâna aceasta:

  • Diminuarea capacității de școlarizare a domeniilor evaluate cu 1.450 de locuri (de la 11.365 la 9915), în urma validării ARACIS
  • Încadrarea în categoria master profesional a 143 de programe de master, în cadrul a 41 domenii de studii de master (124 programe la 14 universități de stat, 19 programe la 6 universități particulare)
  • Intrarea în lichidare, în urma validării ARACIS, a 18 programe de studii din cadrul a 7 domenii de studii (16 programe la 3 universități de stat, 2 programe la o universitate particulară)
  • Intrarea în lichidare, la solicitarea universităților, a 95 de programe de master (86 la 12 universități de stat, 9 la 3 universități particulare acreditate)
  • Intrarea în lichidare, la solicitarea universităților, a 10 domenii de studii de master (3 de la două universități de stat, 7 la două universități particulare acreditate)
  • 38 de programe de studii de master, în structura a două universități de stat, își schimbă statutul de masterat de cercetare/masterat profesional.

Nomenclatorul complet pentru studii de licență poate fi consultat aici.

Lista completă a programelor de master, cu număr maxim de studenți, la universități de stat în anul 2024-2025 poate fi consultată aici.

Programele de licență care intră în lichidare:

Citește și:
LISTĂ Programele de master didactic și alte masterate în domeniul Științele educației propuse de universitățile publice românești în anul universitar 2024-2025
Managementul mai multor sisteme tehnice militare, securitatea cibernetică, inteligența artificială – noi specializări universitare / Nomenclatorul domeniilor și specializărilor universitare, actualizat printr-un proiect de hotărâre a guvernului
Guvernul a aprobat desființarea specializării „Psihologie” de la Academia SRI. Din toamnă va fi înlocuită cu licența în „Operațiuni de intelligence”, ai cărei absolvenți vor fi „angajați ca agenți operativi” ai serviciului secret / Alte 51 de specializări de la 20 de universități intră în lichidare – LISTA

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Elevilor condamnă “cel mai mic buget din ultimii ani” alocat Ministerului Educației în 2023 și cere Parlamentului să amendeze Legea bugetului de stat, pentru a asigura finanțarea necesară învățământului / Președintele CNE: “Luăm în calcul inclusiv pichetarea Parlamentului”

Consiliul Național al Elevilor condamnă proiectul bugetului de stat pe 2023, despre care “constată cu stupoare” că alocă Ministerului Educației “cel mai mic buget din ultimii ani”, potrivit unui comunicat…
Vezi articolul

Studenții plătesc integral abonamentele la transportul local în comun și primesc reducerea de 90% prevăzută de lege prin decontare de la universități, transmite Ministerul Educației într-o adresă către rectori

Reducerea de 90% la transportul local în comun pentru studenți, prevăzută de legea educației în vigoare de peste o lună, va fi acordată prin decontare de către universități, după ce…
Vezi articolul

Istoricul Oliver Jens Schmitt: AUR amestecă antisemitismul cu elemente ale naționalismului ceaușist / Naționalismul și suveranismul AUR pun în pericol securitatea României într-o perioadă de agresiune rusească

Istoricul elvețian Oliver Jens Schmitt, specializat în fascismul din Europa de Est, arată într-un interviu pentru G4Media că AUR utilizează discursul antisemit și negaționist cu elemente ale naționalismului ceaușist pentru…
Vezi articolul

Mai multe asociații de elevi contestă legitimitatea premierului Ciucă de a stabili nivelul burselor de merit: Considerăm ipocrit faptul că o persoană care și-a copiat teza de doctorat comentează asupra meritului notelor elevilor

„Meritul elevilor ar trebui să fie stabilit de către specialiști în domeniul educației. Considerăm ipocrit faptul că o persoană care și-a copiat teza de doctorat comentează asupra meritului notelor elevilor,…
Vezi articolul