Liceul de Arte “Corneliu Baba” și Liceul de Muzică “Tudor Jarda” au protestat, la sfârșitul săptămânii trecute, după o decizie a Inspectoratului Școlar Județean de a desființa două clase pe care le declară “unice” la nivel local – de arhitectură în cazul primului, de muzică în cazul celui de-al doilea, după cum relatează Bistrițeanul. Publicația locală îl citează și pe șeful ISJ Bistrița-Năsăud, care spune că e necesară reducerea claselor în toate liceele, în oferta școlară 2020-2021, dar că, între altele, instituțiile de învățământ menționate, au refuzat să facă ele însele alegerea.
Liceul de Arte “Corneliu Baba” a publicat sâmbătă, pe Facebook, un mesaj în care afirmă:
- “(…) Decizia de a nu aproba, pentru anul școlar 2021-2022, realizarea clasei a IX-a, filieră vocațională, profil artistic, specializarea Arhitectură, arte ambientale și design din cadrul Liceului de Arte Corneliu Baba este o mare nedreptate și un abuz. Acest liceu este UNIC în județ – e singurul liceu cu profil artistic, astfel că specializările liceului (Arhitectură, arte ambientale și design, respectiv Arte plastice și decorative) sunt și ele unice. Nu e, astfel, întâmplător faptul că liceul atrage elevi atât din tot județul, cât și din alte județe! (…)”
Liceul Tudor Jarda scrie, la rândul său, într-un mesaj pe Facebook:
- “(…) începând din septembrie, Inspectoratul Școlar Județean intenționează să desființeze singura clasă de muzică de a IX-a din cadrul Liceulului de Muzică Tudor Jarda din Bistrița. Asta înseamnă că elevilor care urmează acum cursurile clasei a VIII-a li se va lua șansa de a urma un profil muzical la ei acasă. Nu vor mai putea astfel continua studiul pianului, al viorii, al clarinetului, studiul chitării, și al teoriei muzicale pentru care se pregătesc de opt ani. Nu vor mai avea unde să studieze canto clasic sau canto popular. Practic, elevilor Liceului de Muzică li se va răpi din pix lansa de a reprezenta cu succes județul la olimpiade și concursuri naționale și internaționale.”
Potrivit Bistrițeanul, profesorii de la Liceul “Tudor Jarda” intenționau să depună, luni, o contestație la ISJ și un memoriu la Ministerul Educației.
Publicația îl citează pe Mihai Mureșan, șeful ISJ Bistrița-Năsăud, care spune că, în condițiile scăderii numărului de elevi și ținând cont de nevoia de a respecta normele privind învățământul liceal și vocațional., a avut ședinte repetate cu directorii și a cerut tuturor liceelor să reducă numărul de clase. Dar, afirmă el, “când am primit din școli propunerile, în bătaie de joc sau în dezinteres total, directorii mi-au trimis exact propunerile din anul școlar 2019-2020, adică 76 de clase de liceu. Lucru care ar fi fost din start o imposibilitate.”
Șeful ISJ, citat de Bistrițeanul:
“De la care să tăiem? Că fiecare școală ne întreabă de ce să tăiați de la mine mai mult? Dacă tăiem de la școlile mai slabe, reducem dreptul la educație al elevilor cu rezultate modeste… Nici unui director nu i-a plăcut, dar alții măcar au înțeles că nu au de ales (…).”
“Acest efect al lipsei de copii nu mi se pare moral să fie suportat numai de un anumit gen de școli, și nu de toate… De ce să-i pun în spate unei școli cât nu poate duce dacă se poate distribui această povară pe spatele mai multor școli…? Acest fenomen social trebuie distribuit ca povară pe umerii tuturor. “
3 comments
Precum artele vizuale și arhitectura (arte spațiale) și muzica, la rândul ei, tot artă este (artă temporală). Deci, în județul Bistrița-Năsăud sunt 2 (două) licee vocaționale (sau, de profil artistic), unice în acest sens: ,,Tudor Jarda”, respectiv, ,,Corneliu Baba”.
D-l inspector general este limitat in argumente de propria lui gindire. Precum prea multi dintre “dascalii” ce devin inspectori si chiar sefi, este lipsit complet de viziune, aservit mai marilor politici (probabil indiferent de culoare) si dornic sa promoveze ori in cazul domniei sale macar sa ramina in functie. Scolile, formarea copiiilor si chiar copiii sunt doar cifre, rubrici si procente in tabele inodore pentru astfel de persoane carora le lipsesc, macar partial, anumite simturi.
D-l inspector sef nu e capabil sa inteleaga ca a inchide total anumite filiere educationale doar pe considerente de uniformitate e o prostie fara margini. E ca si cum fiindca e prea cald in cladirile ISJ din tara, ministrul ar decide sa inchida complet caldura in birourile inspectorilor sefi (in timp ce restul incaperilor ar suferi mai departe de exces de caldura). O analiza a impactului exact asta ar presupune: care filiere/specializari sunt supradimensionate si care nu ar putea fi desfintate din diverse motive.
(Trebuie in egala masura sa precizez ca sistemul educativ vocational este ineficient structuract azi, existind clase de liceu in fiecare capitala de judet, cu rezultate care obiectiv pot fi catalogate doar drept dezastruoase in majoritatea cazurilor, cu citeva notabile exceptii reprezentate de liceele de traditie – vre-o 5-6 la numar in toata tara. Aceasta situatie, care ar reprezenta o redirectionare a resurselor si nicidecum o diminuare, ar trebui insa facuta la nivel de minister, o zona populata in egala masura de oameni incompetenti ori lipsiti de viziune, lachei lasi, fara dorinta de a construi ceva durabil si viabil)
Intrebarea e cum a ajuns Inspector șef un individ cu o asemenea mentalitate comunistă. Cel mai probabil, apartenența politică…iată urmările, din nou.
Păstrăm “la grămadă” clase de unde vor ieși viitorii “sparAngheli” si le eliminam pe cele de arhitectura si muzică.
Schimbați-l IMEDIAT !