Conferință organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro

Domnica Petrovai: Școala are nevoie să devină un spațiu de siguranță psihologică. Înseamnă un sentiment de apartenență, opusul izolării și singurătății pe care mulți profesori îl resimt în școală

0 vizualizări
Domnica Petrovai la Conferința Școala din Viitor, organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro / Foto: Edupedu.ro
„Școala are nevoie să devină un spațiu de siguranță psihologică”, atrage atenția psihologul clinician și psihoterapeutul Domnica Petrovai. „Sănătatea emoțională a copiilor depinde foarte mult de sănătatea emoțională a adulților, părinți și profesori”, a spus Petrovai, în cadrul conferinței „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”, care a fost organizată de Fundația Vodafone și de Edupedu.ro.
  • Declarațiile au fost făcute la Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”. Aceasta s-a desfășurat pe 15 octombrie 2024, la centrul cultural ARCUB Gabroveni din București, cu participarea a peste 160 de profesori.

Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut, cu o experiență de peste 26 de ani în domeniu, coautorul primului curriculum de consiliere educațională din România, precum și al primului manual de consiliere școlară, a subliniat în cadrul conferinței importanța sănătății emoționale atât pentru elevi, cât și pentru profesori.

Petrovai atrage atenția asupra problemelor care afectează atât copiii, cât și profesorii. Burnout-ul este frecvent în rândul cadrelor didactice, două treimi dintre acestea experimentând stări de epuizare, anxietate și depresie, care influențează relaționarea cu elevii și procesul de învățare.

VIDEO Discursul susținut de Domnica Petrovai la conferința „Școala din viitor – resurse și conținut transdisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”:
Vdeo: Youtube.com/ Edupedu.ro

În acest context, Domnica Petrovai propune transformarea școlii într-un mediu de „siguranță psihologică”, unde elevii și profesorii să simtă apartenență și susținere.

Astfel, dacă profesorii sunt susținuți, aceștia îi pot ajuta pe elevi să își dezvolte competențele emoționale și relaționale, esențiale în lumea complexă de astăzi, mai subliniază Petrovai.

„Aș vrea să încep un pic cu un context, apropo de cum îi pregătim pe copii pentru viitor. Cu siguranță aveți acces la toate aceste date: 40% dintre adolescenții din școlile din România au un grad moderat de anxietate, 20% depresie și unul din doi copii au dificultăți emoționale de intensitate medie-superioară, în situații de examinare. Ce înseamnă asta? Sunt foarte mulți profesori care ne și împărtășesc faptul că cel puțin în ultimii ani sunt mulți copii care au reacții intense de anxietate, disproporționate cu examinarea sau cu sarcina de învățare. Da, copii care au atacuri de panică pentru că nu au știut la un test.

E important să țineți cont de toate aceste date, apropo de cum îi putem pregăti pentru viitor. E și factorul ce ține de rolul părinților, foarte mulți părinți au devenit extrem de protectori. Ce înseamnă asta? Copiii au din ce în ce mai puțin confort cu disconfortul lor și dificultăți în a depune un efort în procesul de învățare. Deci cumva acesta este contextul în prezent și e important să ținem cont.

Și acum să ne uităm un pic și la datele pe care le avem din experiența directă cu profesorii, pentru că sănătatea emoțională a copiilor depinde foarte mult de sănătatea emoțională a adulților: părinți în primul rând, dar și profesori. Și datele pe care le avem apropo de școală ne arată că, din păcate, două treimi dintre profesori au mai degrabă stări de epuizare, așa-numitul burnout, de anxietate, depresie, care sigur că face dificil procesul de învățare și relaționarea cu copiii. Da, ce înseamnă cele două zone de date? Deci, pe de o parte dificultățile copiilor în prezent și pe de altă parte dificultățile profesorilor.

Asta ne arată că e nevoie să ne gândim la școală și dintr-un alt punct de vedere și să regândim școala. Pentru ca învățarea să fie eficientă și să copii să aibă performanțe, școala are nevoie să devină un spațiu de siguranță psihologică. Ce înseamnă siguranță psihologică, mai ales pentru adulți? Înseamnă un sentiment de apartenență. Este opusul izolării și singurătății pe care mulți profesori îl resimt în școală.

Înseamnă un sentiment de colaborare și știu că într-o mică măsură în școală există colaborarea de care au nevoie profesorii, acesta e al doilea punct foarte important.

Siguranța psihologică mai e dată de încredere și încredere înseamnă mai degrabă deschiderea către conversații dificile, incomode, pe care profesorii să le rezolve într-un alt mod. Pentru că apropo de abilitățile de care au nevoie copiii în prezent, dar și în viitor, sunt tocmai aceste abilități de a colabora.

Iar colaborarea se învață observându-i pe adulți. Adică așa cum, de exemplu, nu putem preda empatia într-o oră despre empatie, nu putem preda încrederea sau colaborarea, fără ca acești copii să experimenteze alături de profesori și părinți ce înseamnă colaborarea sau rezolvarea de probleme. Deci, practic, pentru că viitorul e incert, impredictibil, să ne putem adapta mai ușor este nevoie, pe de-o parte, copiii să își dezvolte aceste resurse emoționale și relaționale, dar datele ne arată că, din păcate, au o fragilitate emoțională crescută și e nevoie de mult mai multă muncă cu părinții, din punctul meu de vedere, dar și cu profesorii, de a-i susține mai mult în efort și a crește confortul cu disconfortul, pe de o parte, și pe de altă parte școala să devină acel spațiu de siguranță, în primul rând pentru profesor. Pentru ca ei să poată oferi copiilor, tinerilor, acele contexte care să-și dezvolte resursele emoționale și relaționale de care au nevoie”, a afirmat Domnica Petrovai.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Găselnița aceasta – să îi admitem fără Bacalaureat și după aceea mai vedem dacă iau BAC-ul – nu mi se pare în regulă” – avertizează rectorul Universității din București. Marian Preda: Nu am raportul integral “România Educată”, nu știu unde este

Colegiile non-universitare care să introducă în universități absolvenți de liceu fără Bacalaureat, pentru a primi o diplomă postliceală, sunt o “găselniță”, spune rectorul Marian Preda, după consultările de la Cotroceni…
Vezi articolul

RAPORT ANOSR Politizare răspândită, servicii de consiliere „care nu-și îndeplinesc misiunea”. Locuri insuficiente de cazare, burse sociale care nu acoperă cheltuieli de bază – situația studenților din România după ani de fluctuații în eforturile universităților de a le asigura drepturile

Universitățile respectă unele dintre drepturile studenților și le oferă acces la servicii într-o manieră similară cu ultima jumătate a deceniului – de la burse la cazare sau consiliere, după o…
Vezi articolul

EXCLUSIV Mircea Miclea, despre proiectul legii educației din preuniversitar: Evaluarea Națională trebuie să rămână obligatorie. Cum nimic din notele obținute în gimnaziu nu mai contează, ci doar examenele de la admiterea la colegii, elevii se vor concentra să ia meditații de la cei care sunt acolo / Desființarea inspectoratelor școlare mi se pare o greșeală. Clientela politică este hrănită mai bine prin transformarea lor în deconcentrate

Proiectul noii legi a educației din preuniversitar lansat în urmă cu o zi de ministrul liberal Sorin Cîmpeanu a fost analizat în detaliu de profesorul Mircea Miclea, fost ministru al…
Vezi articolul

Profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu: Am dat la o parte școli de top și am ales un liceu tehnologic. De ce? Pentru că the hard way is the way / Raportat la vârstă și câștiguri, elevii aceștia sunt cei mai realizați dintre tinerii de azi

Mă amuz și zâmbesc când vine vorba de alegerile personale. Niciodată nu am fost adepta căii ușoare, în mare parte pentru că în puținele ocazii în care am ales the…
Vezi articolul

Financial Times: Femei sfidătoare luptă cu autocrați îmbătrâniți și politicieni de camarilă: Maia Sandu în Moldova, Svetlana Tihanovskaia în Belarus, Zuzana Caputova în Slovacia, protestele femeilor în Polonia

Faptul că Maia Sandu a devenit duminică prima femeie aleasă în funcția de președinte al Moldovei ilustrează o tendință care se extinde și dincolo de granițele acestei foste republici sovietice…
Vezi articolul