Clubul de robotică de la Liceul Tehnologic Fierbinți a început cu un laptop cu Linux și a continuat cu premii la concursul național de robotică Nextlab.tech. „Când am văzut copiii plecând de la liceu ca grup, râzând și fiind fericiți, mi-am dat seama că robotica i-a adus împreună. Dacă reușim să punem copiii aceștia pe niște traiectorii, atunci ne-am făcut treaba”, spune Iulian Mareș, președintele Asociației Balkan Development Support, într-un interviu pentru Edupedu.ro
„Pentru că nu aveam robotică la Fierbinți, a trebuit să o inventăm”, spune Iulian Mareș. „Ne-a ieșit„, a adăugat Loredana Chivu, profesor de chimie și coordonatoarea echipei de robotică de la Liceul Tehnologic Fierbinți.
Loredana Chivu și Iulian Mareș vorbesc într-un interviu pentru Edupedu.ro despre performanța copiilor din Fierbinti, care au pornit de la zero, la concursul de robotică Nextlab.tech: „Este meritul lor. Noi ne-am făcut partea noastră, dar rezultatele vin din capul lor, din mintea lor.„
Povestea cu Robotica la Liceul Tehnologic Fierbinți a început de la un laptop cu linux
Loredana Chivu: „Pasiunea pentru robotică vine din interior, de mic copil am fost cu degetele prin toate mașinăriile, desfăceam aparatele, îmi plăcea partea de electronică, de tehnologie.
Robotica la Liceul Fierbinți a început datorită lui Iulian care a donat niște laptopuri școlii, iar soțul meu, care se pricepe la calculatoare, a instalat Linux pe ele. De aici, Iulian a înțeles că dacă eu am pus Linux pe calculatoare înseamnă că sunt mare programator, deși nu este așa și m-a întrebat dacă nu aș vrea să fac ceva cu pasiunea mea. Așa a început povestea cu Robotica la Liceul Tehnologic Fierbinți, de la un laptop cu Linux.
Am întrebat la clasele la care predam, a VII-a și a VIII-a, dacă sunt copii interesați de robotică. 10 elevi au fost în prima grupă cu care am avut rezultate foarte bune. Au muncit singuri cu un pic de redirecționare din partea noastra și sfaturi în momentul în care se împotmoleau”.
Iulian Mareș: „Problema fundamentală era că elevii nu aveau cu cine să lucreze la Liceul din Fierbinți și atunci Loredana a salvat situația făcând voluntariat, deși de formare profesională este profesor de chimie”.
Au intrat în competiție cu un kit, după care, pe măsură ce au trecut de la o etapă la alta, au câștigat încă trei kituri
Loredana Chivu: „I-am întrebat Sigur vreți asta? Este de muncă?. Și au venit cu plăcere, sunt entuziasmați să demonteze, să vadă. Când a fost de muncă, au muncit. N-a fost nevoie să-i atrag într-un anume fel pe copii. În general, copiii mă plac și când au auzit de robotică, ei fiind foarte pasionați de tehnologie în general, au zis da, noi vrem. La început au fost mai mulți, dar pe parcurs au renunțat și am rămas cu 10 la faza națională și s-au clasat pe locurile patru, cinci și șase la prima participare”.
Iulian Mareș: „Au obținut rezultate în condițiile în care ei nu au avut kituri de robotică, au intrat în competiție cu un kit pe care l-am luat noi ca asociație din sponsorizări, după care, pe măsură ce au trecut de la o etapă la alta, au câștigat încă trei kituri. Deci, practic, ei și-au completat baza materială prin propriile forțe. În fiecare an, Nextlab distribuie kituri gratuite copiilor, dar am avut punctaj foarte mare și atunci au trimis chiar destule kituri”.
Am avut convingerea că suntem pe drumul cel bun în momentul în care eu i-am văzut pe stradă, plecând de la liceu și mergând împreună, ca grup
Iulian Mareș: „Despre cum sunt copiii și cum au receptat robotica, țin să spun că am avut convingerea că suntem pe drumul cel bun în momentul în care eu i-am văzut pe stradă, plecând de la liceu și mergând împreună, ca grup. I-am văzut râzând și fiind fericiți împreună și nu se cunoșteau neapărat de dinainte, nu erau colegi de clasă. Atunci mi-am dat seama că robotica i-a adus împreună. Contează grupul de afiliere, să nu te simți singur, să nu fii victimă garantată a bullying-ului ș.a.m.d.
Dintr-o dată își construiseră citadela lor, era grupul lor de robotică. Apartenența la un grup îi ajută foarte mult la încrederea de sine și la lucru în echipă, este mare lucru să dobândești această abilitate”.
De ce nu un centru de performanță și la Fierbinți, unde 2 ani de zile ai demonstrat că ai cu cine face robotică?
Iulian Mareș: „Pentru un profesor este foarte greu să adune copiii, să facă rost de materiale, pentru că nu este job-ul lui treaba asta. Un profesor precum Loredana a făcut totul în extra timp. Școala cere de la profesori să performeze în cadrul prestabilit. Dacă faci ceva în plus, nici nu ești plătit, nici nu-ți este recunoscută munca, n-ai decât să faci, treaba ta. Uneori te lovești și de reticență din partea altora.
La Slobozia s-a luat decizia de înființare a unor centre de excelență, mai precis să fie extins centrul de excelență care exista la Slobozia, un fel de filiale la nivelul altor licee din județ și s-au făcut fix în alte părți. De ce nu un centru de performanță și la Fierbinți, unde 2 ani de zile ai demonstrat că ai cu cine face robotică?”
Loredana Chivu: „Fierbinți-Târg este pe locul 13 la Roboșcoli și uitați-vă că nu mai există niciun liceu din Ialomița. Ca să-l susțin pe Iulian cu centrul de excelență, am fi meritat și noi un pic de atenție din partea inspectoratului”.
Pentru că nu aveam robotică la Fierbinți, a trebuit să o inventăm
Iulian Mareș: „Acești copii au pornit de la zero. Este meritul lor. Noi ne-am făcut partea noastră, dar rezultatele vin din capul lor, din mintea lor.
Să ajungă pe locurile trei-patru pe țară de la prima lor participare și în al doilea an să confirme, este ceva. Gândiți-vă că de exemplu, la liceu, la Urziceni, au un profesor foarte bun de robotică, au o bază excepțională și e o mare diferență de unde pornești.
Pentru că nu aveam robotică la Fierbinți, a trebuit să o inventăm. Noi am venit din urmă și dintr-o altă bancă. Acum provocarea este să o ducem mai departe și să găsim alți copii care să ducă ștafeta mai departe. Dacă reușim să punem copiii aceștia pe niște traiectorii, atunci ne-am făcut treaba”.
Loredana Chivu: „Ce i-aș spune unui profesor dacă vrea să facă un club de robotică? Să găsească un Iulian pe lângă ei, neapărat, pentru că altfel este foarte greu. Pașii sunt simpli. Intri pe platforma, te înscrii. Dacă nu ne pricepem sau ne descurcăm în platformă, luăm legătura cu cei de acolo și ne ajută.
Printre cele mai mari provocări sunt: timpul limitat, mi-ar fi plăcut să stau mai mult cu ei, să lucrăm împreună mai mult timp și diversele probleme tehnice de imprimare 3D și specificații.
Încă nu avem și noi un loc al nostru stabil în care să stăm. O să-l amenajăm, sper să reușim. Avem un calculator foarte bun, obținut datorită lui Iulian printr-o sponsorizare, alături de o imprimantă 3D și mai avem câteva laptopuri de la școală.
Anul acesta am aflat că există un opțional de la minister, „Robotica și viața” pentru clasele a VI-a și a VII-a și am luat de clasa a VI-a și asta încerc să fac cu ei, să îi duc poate până la liceu, dacă rămân la noi. De regulă, copiii buni ne cam părăsesc, din păcate, din liceu”.
Despre Nextlab.tech
Compania Cyberrlence Inovație, deținătoare mărcii Nextlab.tech, a fost înființată în 2017 și este deținută de Răzvan Bologa și Andrei Toma, doi ciberneticieni de la Facultatea de Cibernetică, ASE, București. Firma a fost înființată cu scopul de a oferi soluții educaționale moderne, care să pregătească atât copiii cât și adulții pentru o economie bazată pe inteligența artificială și semiconductori.
Nextlab.tech deține o platforma de adaptive learning care folosește inteligența artificială pentru a ușura predarea unor domenii noi precum robotica, inteligența artificială, securitatea cibernetică și altele. Tehnologia Nextlab.tech este folosită în școli, companii, instituții publice și de către clienți individuali pentru a implementa procese educaționale moderne, relevante pentru profesiile viitorului. Conținutul educațional al Nextlab.tech acoperă o plajă largă de tehnologii informatice relevante pe piața muncii.
Sponsorul principal național al competiției Nextlab.tech este Banca Comercială Română. Începând cu 2022 concursul beneficiază de sprijin financiar din partea Ministerului Educației din România. Sprijinul logistic și tehnologic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech. Inițiativa este sponsorizată suplimentar de Dacia Renault și Fundația GlobalWorth. Proiectul funcționează în cadrul programului România Tech Nation. Mediul de business este încurajat să se alăture acțiunii pentru a mări numărul elevilor care vor beneficia de un kit gratuit.
Proiectul de dotare a școlilor cu echipamente de robotică a fost posibil cu sprijinul Băncii Comerciale Române. Începând cu anul 2019 BCR a finanțat un proiect pilot de distribuire gratuită a roboților educaționali și a tehnologiilor adaptive learning în școli în cadrul programului Romania Tech Nation. Proiectul s-a dovedit un succes, iar ulterior tehnologia folosită a fost extinsă cu fonduri europene de către Ministerul Educației Naționale și Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare (AARNIEC) în 5.400 de școli. BCR a oferit și o linie de finanțare către Cyberllence Inovație în procesul de producție a semiconductorilor.