„Am intrat în echipa de robotică să învățăm ceva mai mult din liceu, pentru că în liceu nu înveți multe lucruri practice. Știm mai multe despre ce poate să urmeze pentru noi după facultate și unde să ne îndreptăm cu studiile, pentru că am învățat unde să mergem mai departe la partea practică”, au declarat Alexia Bulubașa și Bogdan Văduva din echipa de robotică „Soft Hoarders” a Colegiului Național „Frații Buzești”, Craiova, într-un interviu pentru Edupedu.ro, acordat în cadrul evenimentului de lansare a concursurilor naționale de 3D design & printing pentru toți elevii și profesorii pasionați de tehnologie, organizate de 3DUTECH.
- Concursurile se desfășoară în perioada 1 aprilie – 16 iunie 2023 și se pot înscrie elevii și profesorii din învățământul preuniversitar din România, indiferent de specializare, județ sau tipul școlii. Înscrierea este gratuită, iar participanții își pot depune proiectul până la data de 12 mai 2023 pe adresa contact@3dutech.ro.
Pentru a construi un robot ai nevoie de cunoștințe de „informatică, fizică, chiar și matematică, pentru că sunt calcule destul de complexe. Trebuie să știi derivate, integrale, o medie. Anul acesta avem un robot foarte eficient și foarte rapid și mereu a trebuit să putem să scoatem un timp cât mai scurt pe traseu”, spun Alexia și Bogdan.
Pe partea de 3D printing, „orientarea în spațiu este principalul lucru pe care trebuie sa îl aibă cineva care vrea să facă imprimare 3D. Mai departe, se învață, e destul de intuitiv. Nu mai e așa complicat cum era înainte”, suțin aceștia.
Echipa Soft Hoarders și elevii pasionați de imprimare 3D au participat la evenimentul de lansare a concursurilor pentru elevi și profesori 3DUTECH și la o demonstrație de robotică.
Cum te poate ajuta să te dezvolți faptul că ești într-o echipă de robotică și ce planuri de viitor au Alexia Bulubașa și Bogdan Văduva din echipa de robotică “Soft Hoarders” a Colegiului Național „Frații Buzești” din Craiova aflați chiar de la ei, din interviul pe larg:
Cum ați format echipa “Soft Hoarders”?
Alexia și Bogdan: „Avem o sesiune de recrutări unde îi anunțăm pe cei noi veniți în liceul nostru, organizăm mai multe serii de workshopuri. Ei pot să încerce orice departament și la final să-și aleagă poziția unde vor să ajungă și la final noi le oferim teste prin care le vedem abilitățile.
Echipa noastră este formată din mai multe mai multe departamente, asamblare, programare marketing și 3D printing. Împărțim echipa în funcție de ce avem nevoie, la asamblare se construiește robotul, designul 3D ne ajută cu piesele de care avem nevoie, la programare se programează robotul și partea de marketing se ocupă de apariții în presă, cu gestionarea paginilor de social media și cu atragerea sponsorilor.
Elevii care au terminat liceul și au fost în echipa voastră ce fac acum? Mai păstrați legătura?
Majoritatea au rămas în strânsă legătură cu noi. Ne ajută când pot, pentru că sunt la facultăți prin țară sau în afară și trec mai rar prin Craiova sau ca mentori, pentru că de anul acesta foștii membri ai echipei pot fi mentori. Ne ajută cu consultanță, ne mai dau sfaturi din experiența lor anterioară, pentru că au avut patru sezoane, noi avem două-trei. Ne dăm seama ce mai este nevoie.
Ce veți face la acest eveniment?
Acesta este robotul pe care le-am construit noi în acest sezon în cadrul concursului „First Tech Challenge”. Robotul trebuie să ia diferite conuri de pe teren, albastre sau roșii, în funcție de alianța în care jucăm și să le pună pe aceste bețe. Noi am participat la etapa regională unde am luat locul întâi pe roboți și la etapa națională, unde am ajuns până în semifinale. De-a lungul timpului ni s-au deschis tot felul de oportunități și astfel am luat legătura cu domnul Mihai Peca de la ECDL care ne-a invitat la această lansare și am fost încântați pentru că suntem foarte interesați și de 3D printing.
Ce piese ale robotului sunt realizate la imprimanta 3D?
Toate piesele colorate de pe robotul nostru, culoarea verde a echipei noastre, sunt făcute la imprimantele 3D de la liceu, achiziționate cu banii de la sponsori, care ne-au ajutat foarte mult. Folosim mai multe filamente pentru că imprimanta este folosită cu filament, depinde forța la care este supusă piesa, dacă trebuie să fie mai elastică. Noi vedem asta în aplicația în care lucrăm și decidem ce filamente să folosim și cum o să facem designul pieselor 3D.
Vă iese din prima piesa sau la a câta încercare?
Nu din prima, în medie la a doua, a treia, la piesele complicate e mai greu, unele se pot rupe, de exemplu, de aceea avem mereu la noi piese de rezervă. Piesele nu seamănă cu cele din metal pe care le folosim și le avem la dispoziție. Toate sunt făcute diferit pentru a putea să le folosim noi cât mai eficient.
Cum vă ajută pe voi robotica?
Ne ajută foarte mult, ne dezvoltăm pe noi. De aceea am și intrat în echipa de robotică, să vedem, să învățăm ceva mai mult din liceu, pentru că în liceu nu înveți multe lucruri practice. Știm mai multe despre ce poate să urmeze pentru noi după facultate și unde să ne îndreptăm cu studiile, pentru că am învățat și am observat unde să mergem mai departe, la partea practică.
Aveți nevoie de anumite cunoștințe pentru construirea unui robot, din ce domenii?
Informatică, fizică, chiar și matematică, pentru că sunt calcule destul de complexe, derivate, integrale, o medie. Anul acesta avem un robot foarte eficient și foarte rapid și mereu a trebuit să putem să facem un timp cât mai scurt pe trasee.
Orientarea în spațiu este principalul lucru pe care trebuie sa îl aibă cineva care vrea să facă imprimare 3D. Mai departe, se învață, e destul de intuitiv. Nu mai e așa complicat cum era înainte.
Pentru 3D printing, lucrăm într-un program pe care le-am învățat la intrarea în echipă, de exemplu, cei mai mari care acum sunt la facultate m-au învățat acest program și am ajuns să folosesc. Noi facem piesa de la zero sau ne folosim de alte piese de pe internet și la final le punem într-un slicer unde este o simulare a piesei pe imprimanta 3D și acolo putem să dăm dimensiunile și modul de printare.
Folosiți și pentru alte proiecte imprimanta 3D din liceu?
Ne-am gândit și am vrut să facem o expoziție, doar că n-am mai avut timp. Ne dorim să facem o expoziție la muzeul de artă din diferite piese și forme pe care să le facem, să le modeleze și cei mai mici care vor să intre în echipă. Expoziția să fie cu piese gândite de noi și create de noi, dar acesta e un eveniment de gândit pentru viitor“.
Îi puteți găsi pe “Soft Hoarders” pe Instagram și Youtube
Concurs național pentru elevi „3D Printed ROBO4Humanity”
Tema acestei ediții este ”Robot asistent social”. Pot participa echipe formate exclusiv din elevi sau din elevi coordonați de profesori. „Puteți găsi o idee prin care să creați un robot care să ajute persoanele cu nevoi speciale. Nu este impusă o formă sau o dimensiune a robotului. Imaginația voastră este lăsată liberă”, a declarat Mihai Peca. Premiile sunt în valoare de 1.500 euro și consumabile pentru imprimanta voastră sau cea din școală.
Calendarul concursului pentru elevi:
- înscriere proiecte – 01 aprilie – 12 mai 2023;
- preselecție proiecte – 15 – 17 mai 2023;
- prezentare proiecte, jurizare și anunțare câștigători – 26 mai 2023;
- acordare premii – 29 mai – 16 iunie 2023.
Regulamentul concursului destinat elevilor poate fi consultat pe www.3dutech.ro.
Concurs național pentru profesori „Teach for future”
Profesorii își pot elabora propriul design de robot educațional, în realizarea căruia să integreze modelarea și imprimarea 3D, care poate sprijini procesul de predare, învățare sau evaluare. Profesorii pot lucra individual sau în echipă pentru a realiza conceptul. La final se vor acorda două premii în valoare totală de 800 de euro și consumabile 3D Printing.
Calendarul concursului pentru profesori:
- înscriere proiecte – 01 aprilie – 12 mai 2023;
- preselecție proiecte – 15 – 17 mai 2023;
- prezentare proiecte, jurizare și anunțare câștigători – 25 mai 2023;
- acordare premii – 29 mai – 16 iunie 2023.
Regulamentul concursului destinat profesorilor poate fi consultat pe www.3dutech.ro.
Proiectul este realizat cu sprijinul ECDL România și Dedeman, alături de AOAR (Asociația Oamenilor de Afaceri din România) și în acord cu Ministerul Educației. Obiectivul este de a crea o bază solidă de competenţe şi know-how teoretic şi practic pentru tineri, în vederea unei mai bune pregătiri pentru noua piață a muncii. În plus, contribuim și la un proces real de transformare tehnologică în școlile din România și la susținerea meseriilor viitorului.
Află mai multe detalii despre proiect pe www.3dutech.ro și pe pagina de Facebook 3DUTECH sau pe contact@3dutech.ro.