Doi elevi de liceu, către colegii lor din clasa a VIII-a: Evaluarea Națională e doar un pas, sunt doar 2 ore din viața ta / Indiferent de unde ești, dacă tu îți dorești și dacă muncești, poți ajunge, indiferent de profil, în locul pe care ți-l dorești

19.389 de vizualizări
Sursa: Captură video
Ana și Victor, doi elevi de clasa a X-a, respectiv a XI-a, au povestit din experiența lor despre Evaluarea Națională, cum și-au ales liceele în etapa de Admitere și cum s-au adaptat de la școlile private unde au făcut clasele P-VIII, la cele de stat. Cei doi au fost invitații unui podcast pentru adolescenți.

Ana și Victor, au terminat ciclurile primar și gimnazial la o școală privată și au povestit despre cum și-au ales liceul, despre adaptarea de la privat la stat, care spun ei, a fost mai ușoară decât se așteptau și au dat câteva sfaturi elevilor de clasa a VIII-a care se pregătesc de Evaluarea Națională.

“Mi-am dorit să merg la Științele Naturii sau la Mate-Info. N-am ajuns la profilul Real, căci n-am avut medie de intrare pentru profilul respectiv, însă am prioritizat liceul și nu profilul, pentru că am zis „ok, am intrat în liceul respectiv, mă pot muta de la anul”. N-a fost atât de ușor, însă nu pot să spun deloc că regret că am ajuns acolo”, spune Ana, elevă în clasa a X-a.

Evaluarea Națională este doar un pas, nici nu e atât de important, sunt doar două ore din viața ta în care stai pe scaun, patru ore, pardon.. Adică, pur și simplu, ți-ai cumpărat un liceu bun. Ce faci tu cu liceul bun este partea a doua“, spune Victor, elev în clasa a XI-a.

Declarații ale elevilor din podcastul High5 Adolescenți

Victor, elev în clasa a XI-a: M-am pregătit de la început să mă duc pe Matematică- Informatică, pentru că mi se pare că este drumul care îți deschide cele mai multe oportunități în viitor. Adică de la Mate-Info te poți transfera foarte ușor, oriunde, dacă decizi că vrei să faci altceva și le combină într-un fel pe toate. Adică este foarte echilibrat. E echilibrată cantitatea de informații din română, din matematică și din științe.

Ana, elevă în clasa a X-a: Eu mi-am dorit să merg la științele naturii sau la Mate-Info. N-am ajuns la profilul Real, căci n-am avut medie de intrare pentru profilul respectiv, însă am prioritizat liceul și nu profilul, pentru că am zis ok, am intrat în liceul respectiv, mă pot muta de la anul. N-a fost atât de ușor, însă nu pot să spun deloc că regret că am ajuns acolo. Am ajuns la Spiru Haret, la Socio-Științe Sociale, unde am avut foarte multe de învățat, în primul rând de la oameni. Și deși la început am privit-o ca pe o limitare, cum a spus și Victor că intrând la real parcă ai mai multe uși deschise. Poate fi adevărat. Dar consider că indiferent de unde ești, dacă tu îți dorești și dacă muncești, poți ajunge, indiferent de profil, în locul pe care ți-l dorești mai departe.

Victor, elev clasa a XI-a: Asta cu siguranță da. Adică, după părerea mea, liceul mai mult decât informațiile pe care le primești, este colectivă. Și cum a zis și ea, mi se pare mult mai important să prioritizezi un liceu, chiar dacă ajungi la cea mai proastă clasă, dacă nu liceu bun. Mai bine să fii coada topului decât topul cozii..

Claudia Știrbei, High5 Podcast: Cum aleg un liceu care să mi se potrivească? Voi cum cum ați gândit alegerea?

Victor, elev clasa a XI-a: Știam doar trei nume de licee, foarte bine: Lazăr, Sava și Vianu și am zis să le pun pe acestea la început cu toate că, cu media mea 9,44 nu eram sigur că am șanse să ajung la unul dintre ele. 

Claudia Știrbei, High5 Podcast: Aveai alese numele de licee înainte sau atunci după ce ai dat Evaluarea Națională?

Victor, elev clasa a XI-a: Nu știam și nici nu-mi prea păsa. Voiam să ajung la un liceu cât mai bun să. Eu voiam pur și simplu să plec de la școală, voiam să schimb colectivul. (…) și am pus în top licee astea trei și restul le-am aranjat în continuare cam în funcție de rating-ul pe care-l au în București. Da, am prioritizat într-adevăr Mate-Info. Probabil că aș fi ajuns la Filologie sau într-o clasă de uman la un liceu mai bun decât Șincai, cred. Cu toate astea am ajuns la Șincai la Mate-Info și nu mi-a părut rău deloc. Adică chiar a fost un liceu foarte bun. (…)

Profesorii stricți de obicei sunt cei care te ajută cel mai mult, chiar dacă-i urăști la un moment dat pentru că îți dau poate notă mai mică. În fiecare an am avut un profesor care m-a motivat și în fiecare an a fost la o materie diferită și m-a ajutat foarte mult să cresc și nivelul de cunoștințe, mai ales în niște materii care nu credeam că o să mă intereseze vreodată. Adică eu în a IX-a am învățat mult, mult de tot la fizică, deci știam mecanica aia de la cap la coadă. În a X-a am avut un profesor la Vianu de istorie și am ajuns eu care n-am făcut istorie în viață mea, nu mă interesa, am ajuns la etapa județeană de la istorie, doar să-l fac pe el fericit. Și anul acesta, cu toată ura mea pentru chimie, trebuie să învăț și la chimie acum.. 

Victor, elev de clasa a XI: Cei mai mulți copii și recunosc că și eu am simțit asta, la începutul clasei a IX-a, cred că dacă au trecut acum de Evaluarea Națională, brusc s-a terminat. Deja știu că au reușit și gata. Nu mai contează acum nimic. Cu toate că Evaluarea Națională este doar un un pas, nici nu e atât de important, sunt doar 2 ore din viața ta pe care stai în scaun, patru ore.. Adică, pur și simplu ți-ai cumpărat un liceu bun. Ce faci tu cu liceul bun este partea a doua: dacă tu stai și pierzi vremea, puteai să pierzi vremea la orice liceu și nu conta și nu mă refer acum neapărat la a pierde vremea, adică a nu învăța. Nu trebuie să fii ultimul tocilar ca să profiți de liceu bun, trebuie să te bucuri cu adevărat de viață și să echilibrezi ce poți să primești atât pe plan social cât și educațional bineînțeles și să nu pierzi vremea, adică să nu stai pur și simplu. La finalul zilei să știi când te gândești în urmă la cum a fost ziua ta, să fii mândru ce ai făcut, să ai un motiv să te trezești de dimineață. 

Claudia Știrbei, High 5 Podcast: Cum a fost trecerea de la gimnaziu la liceu?

Ana, elevă clasa a X-a: De unde am plecat noi cel puțin am considerat că au fost foarte multe diferențe: de la oameni care te ascultă la oameni care te ascultă poate din ce în ce mai puțin. Acum vorbim despre profesori. În orice loc, în aproape orice loc există foarte multe tipuri de oameni care te ascultă sau nu, sau mai puțin. Pentru mine a fost… parcă m-am aruncat în gol, m-am aruncat pur și simplu în gol dintr-o bulă care mă proteja, am ajuns într-un loc necunoscut care m-a împins în a spre cunoaște, până la urmă. De la 13 copii am ajuns la 30 de copii, și nu numai că, ci imediat după ce am gustat din această libertate, am vrut să cunosc și mai mult, și mai multe clase, și mai mulți oameni, și mai multe activități.

A fost o schimbare grea, dar benefică, care m-a obligat să am curaj, care m-a obligat să-mi folosesc benefic, cumva libertatea pe care am primit-o.

Victor, elev, clasa a XI-a: Noi la școala am fost ca într-o bulă. La liceu e foarte mare diversitate, nu găsești doi oameni la fel, nu găsești doi profesori la fel. Trebuie să te adaptezi foarte mult și foarte repede. Și chiar dacă mi-am dat seama curând că nu e chiar atât de greu pe cât mă așteptam, mie chiar mi-era frică de stat, trăind toată viața la privat, n-au fost dracul chiar atât de negru. Adică profesorii erau în mare parte buni, că mai erau unu mai așa …asta e, nu poți să îi alegi pe toți, dar în mare parte erau foarte buni și nu mai vorbesc de colectiv. Colegii erau mult mai dezvoltați decât mine social vorbind. Parcă erau mai dezinvolți, parcă se adaptau mai ușor decât mine, eram puțin fricos. Ei au fost prietenosi de la început cu mine. La început am crezut că mă primeau cu milă, că o să mă eticheteze, dar nu i-a păsat nimănui.

Claudia Știrbei, High 5 Podcast: Aveți câteva sfaturi pentru elevii care se pregătesc de Evaluarea Națională, pe ultima sută de metri?

Ana, elevă clasa a X-a: Din punctul meu de vedere, constanța e cea mai importantă. Deci dacă ați învățat până acum foarte bine, dacă nu, nu e capăt de țară unde ajungeți acolo a trebuit să ajungeți și ce ați făcut înseamnă ca asta ați ales să faceți. Atât ați putut sau atâtea ați ales și ăsta este drumul vostru și niciodată nu este final. Nu este ceva definitoriu până la urmă și definitiv. Dacă doriți să vă schimbați, dacă intrați la un liceu mai prost, mereu există loc de schimbare dacă vă doriți și dacă munciți. Iar din punctul meu de vedere Evaluarea este o etapă importantă, dar ajungeți să fie nesemnificativă când ajungeți la liceu și conștientizați că ați trecut de această etapă pentru a vă alege un anumit colectiv și anumiți oameni cu care să ajungeți mai departe.  

Victor, elev în clasa a XI-a: Și din moment ce aveți aveți emoții cu privire la asta înseamnă în primul rând că vă interesează și în al doilea rând că știți, vă e frică să nu vă ridicați la așteptările voastre, ceea ce înseamnă că sunteți suficient de pregătiți. Ajungeți la un liceu foarte bun și emoțiile atunci nu mai au niciun sens, pentru că oriunde ați ajunge, dacă sunteți emoționați, înseamnă că o să vă descurcați și o să ajungeți bine”.

Episodul integral poate fi urmărit aici
Calendar Evaluarea Națională 2024

Elevii de clasa a VIII-a încheie cursurile pe 14 iunie 2024. Înscrierea candidaților se face automat de către secretariatele școlilor în perioada 11 – 14 iunie. Primele rezultate s-ar afișa pe 3 iulie, iar cele finale, de după contestații, pe 9 iulie 2024.

  • 11 – 14 iunie 2024: Înscrierea la Evaluarea Națională
  • 14 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
  • 25 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba română
  • 27 iunie 2024 – Proba scrisă la Matematică
  • 28 iunie 2024 – Proba scrisă la Limba maternă
  • 3 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
  • 3 iulie (orele 16 – 19) și 4 iulie 2024 (ora 08:00 – ora 12:00) – Depunerea contestațiilor
  • 4 – 9 iulie 2024 – Soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2024 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

1 comment
  1. Anul trecut am trecut și eu prin aceeași experiență: am trecut de la privat la stat, de la gimnaziu la liceu. La început, a fost frumos, dar acum, când stau să mă gândesc a fost groaznic. Pur și simplu groaznic. Nici acum nu m-am adaptat și nu știu cum sa scap de liceul în care am ajuns…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LISTA Transportul gratuit al elevilor: Suma forfetară pe care elevii navetiști o vor primi pentru transport nu acoperă integral valoarea abonamentelor în unele județe / Cât plătește Ministerul Educației pe kilometru, în funcție de județ

Consiliile județene au aprobat tarifele per kilometru pentru a se stabili sumele forfetare pe care ar trebui să le primească elevii navetiști de la 1 februarie pentru transportul gratuit. Însă,…
Vezi articolul