Directorul Colegiului Național de Arte „Regina Maria” din Constanța, Anca Dragomir, nu crede că un curs de formare al profesorilor pentru a depista elevii care consumă droguri, ar rezolva problema consumului în școli. Profesoara Anca Dragomir a spus într-un interviu pentru Radio Constanța, că profesorii s-au confruntat în trecut cu suspiciuni de consum de droguri printre elevi, dar „dacă polițistul nu poate să depisteze un consumator și are nevoie de un test pentru a face acest lucru, mă gândesc cum ar trebui să își dea seama profesorul doar uitându-se la el”. La rândul său, profesorul Vasile Nicoară, director al Colegiului „Mircea cel Bătrân” din Constanța spune că în liceu nu au avut cazuri care să dea o „simptomatologie atât de evidentă”.
Profesoara Anca Dragomir, director al Colegiului Național de Arte „Regina Maria” din Constanța nu crede că „un curs de formare al cadrelor didactice ar rezolva problema drogurilor în școli”. Într-un interviu acordat Radio Constanța, Anca Dragomir spune că până acum, în situațiile în care un profesor a bănuit că un elev ar fi consumat droguri sau substanțe interzise, cadrul didactic este cel care observă și vorbește cu părintele.
„Noi trebuie să ne dăm seama dacă se întâmplă ceva cu un elev, cu un copil, și să-l anunțăm pe părinte. Părintele este primul responsabil în evoluția copilului și acesta ar trebui să ia primele măsuri. Într-adevăr, noi ne-am confruntat cu niște situații în care aveam suspiciuni, pentru că n-am avut niciodată confirmat acest fapt. Am informat părinții și am luat legătura cu aceștia. Din păcate, atunci când ni s-a părut că situația este poate mai gravă și am vrut să contactăm sau am contactat poliția, ni s-a spus că nu putem face nimic, deoarece nu avem dovezi. Este adevărat, noi nu suntem polițiști, astfel încât nu putem să-i găsim pe cei care comercializează astfel de substanțe sau să spunem cu siguranță că acest copil era un consumator. Dacă polițistul nu poate să depisteze un consumator și are nevoie de un test pentru a face acest lucru, mă gândesc cum ar trebui să își dea seama profesorul doar uitându-se la el. Niciun copil nu cade în patima drogurilor dacă nu există în spate o problemă și, în general, problema este una de familie”, spune Anca Dragomir, director al Colegiului Național de Arte „Regina Maria”.
La rândul său, profesorul Vasile Nicoară, director al Colegiului Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța spune și el că nu a întâlnit cazuri de copii care să consume droguri și „să fie evident acest lucru. Au fost chiar cazuri de copii care au consumat ocazional și au avut inițiativa de a vorbi colegilor și în clasă, de a spune că au greșit”.
„Trebuie să vă mărturisesc că nu am avut cazuri care să dea o simptomatologie atât de evidentă. Aș putea număra pe degetele de la o mână cazurile din ultimii 10 ani, dar niciunul foarte avansat, fără întoarcere sau care să necesite o internare pentru un program de dezintoxicare. Cei despre care v-am relatat au fost consumatori ocazionali și doi dintre ei au avut inițiativa de a vorbi colegilor și în clasă, de a spune că au greșit și că regretă, deși nu au consecințe, nu au ajuns dependenți. Fenomenul ne îngrijorează, chiar dacă e vorba, așa cum vă spuneam, de întâmplări, de episoade cu totul izolate și mai ales în mediul extrașcolar. Nu pot găsi însă o frontieră, o linie de demarcare foarte, foarte concretă între simptome de oboseală, de somn, și eventualul consum. E o zonă foarte greu depistabilă, controlabilă. Ne cunoaștem, însă, elevii și cred că aici este cea mai mare parte din posibilitatea de identificare”.
Informații de context
Ligia Deca la început de an școlar campanii de informare pentru profesori vor fi pe toată perioada toamnei, ca să poată identifica un elev care a consumat droguri.
Nu este clar când vor începe și dacă este vorba despre același proiect anunțat în martie de secretarul de stat Zoltan Kallos, un protocol de colaborare un parteneriat între Ministerul Educației, Ministerul Sănătății și Ministerul de Interne, cu scopul principal de a se organiza sesiuni de formare adresate profesorilor, care să cuprindă noțiuni legate de principalele categorii de droguri, respectiv de semne ale consumului de droguri la adolescenți”.
Întrebat în septembrie de Edupedu.ro în ce stadiu este acest proiect, secretarul de stat nu a știut să spună. “O să revin cu informații pentru că vă mărturisesc că nu m-am ocupat eu de acest aspect și nu știu exact în ce stadiu se află”, spunea Kallos.
Edupedu.ro a cerut informații pe acest subiect de la Ministerul Educației, ministerul Sănătății și Agenția Națională Antidrog. Doar instituția din urmă ne-a răspuns că “peste 11.000 de profesori din mediul urban și rural au fost instruiți în acest an să recunoască elevii care consumă droguri, potrivit datelor Agenției Naționale Antidrog”.
Foto: Cuget Liber si Telegraf Online / colaj Edupedu.ro