Doi candidați, același scenariu: Călin Georgescu a fost promovat după modelul candidatului pro-rus Alexandr Stoianoglo din Republica Moldova. Anchetă ZdG & G4Media

Foto: Ziarul de Gardă (ZdG.md)

Scenariul care a influențat alegerile prezidențiale din România a fost testat și în campania pentru referendum și alegerile prezidențiale din Republica Moldova, soldându-se cu un rezultat neprevăzut de sondaje. Și rețeaua lui Ilan Șor, întreținută cu bani de la Moscova, pentru candidatul Alexandr Stoianoglo, a fost coordonată pe Telegram, la fel ca cea a candidatului Călin Georgescu. 

Ziarul de Gardă și G4Media au realizat o analiză comparativă a campaniilor electorale din R. Moldova și din România, coordonate pe platforma rusească de mesagerie Telegram. În timp ce, în România, așa-numiții voluntari au fost stimulați cu premii pentru activități doar în mediul virtual, în R. Moldova, „voluntarii” lui Șor erau stimulați cu premii pentru activitatea în mediul real și cel virtual.

Călin Georgescu, candidatul la prezidențialele din România, declarat independent, ultranaționalist și promotor al relațiilor cu Rusia, a câștigat primul tur al scrutinului din 24 noiembrie. Deși nu este străin sistemului politic din România, fiind propus de mai multe ori la funcția de prim-ministru al României, Georgescu, un personaj obscur care a intrat în cursa pentru fotoliul de la Cotroceni, înainte de alegeri, a fost invizibil atât în presă, cât și în sondaje. Totuși, Georgescu și-a desfășurat campania electorală pe rețelele de socializare, în special pe TikTok, unde trolli, boți și influenceri l-au promovat, coordonând însă toată activitatea pe rețeaua de mesagerie rusească Telegram, așa cum s-a întâmplat și în R. Moldova.

„O analiză realizată de G4Media.ro arată cum funcționează mașinăria de propagandă din spatele viralizării postărilor lui Călin Georgescu, candidat pro-rus și ultranaționalist în alegerile prezidențiale din 2024. Așa-zișii voluntari sunt organizați în grupuri de Telegram. Acești «voluntari» sunt premiați intern pentru cele mai bune postări”, scria G4Media imediat după turul 1 al alegerilor prezidențiale din România.

Grupurile de Telegram dedicate campaniei lui Călin Georgescu funcționează ca o mașinărie bine unsă, cu o rețea extinsă de „voluntari” organizați pe județe. În funcție de zona din care vin, așa-zișii voluntari sunt direcționați spre a se înscrie într-un grup privat de pe Telegram creat pentru județul de baștină.

Foto: captură Telegram

Toate grupurile locale au fost centralizate într-un „nod” pe rețeaua rusească, încât să fie ușor de accesat de „voluntari”: pe acestea se distribuie materiale și indicații specifice pentru a posta și se discută strategii de captare a unui număr cât mai mare de urmăritori pe TikTok.

Tot pe grupurile locale de susținere s-a discutat în toamnă și mobilizarea pentru strângerea de semnături pentru candidatul pro-rus și ultranaționalist la președinție Călin Georgescu, mai mulți voluntari declarând că pot sprijini campania lui inclusiv cu sedii de campanie, arată informațiile obținute de Ziarul de Gardă și G4Media.ro.

Investigația G4Media privind activarea unei ample rețele de conturi de TikTok care să propage mesaje favorabile candidatului Călin Georgescu, nemarcat drept candidat la cea mai înaltă funcție în stat, profitând de algoritmul în mare parte nemonitorizat al platformei chinezești, a fost confirmată de informațiile din rapoartele desecretizate miercuri, 4 decembrie, de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT).

O situație asemănătoare am putut atesta și în rețeaua lui Șor, alimentată cu bani rusești. Activiștii și simpatizanții lui Șor erau incluși în grupuri private de pe Telegram în funcție de reședință, astfel încercându-se o acoperire totală a teritoriului R. Moldova.

Ba mai mult, pe lângă grupurile private prin care se ofereau indicații privind activitățile aferente campaniei anti-referendum și pro-candidații lui Șor, rețeaua administra și grupuri publice de Telegram în care erau distribuite știri despre activitățile blocului „Victorie”. De la denumiri precum „Nu-i Dimitrie, dar e Cantimir” la „Floarea Floreștiului” sau „Măi SÎngerei”, fiecărui raion al țării îi era atribuit un astfel de grup.

Foto: captură Telegram

„Concursuri interne” pentru cele mai bune postări vs. „concursuri interne” pentru cei mai mulți oameni racolați

În România, G4Media.ro a identificat că pe rețeaua de grupuri de pe Telegram s-au organizat concursuri interne pentru „cele mai bune postări”. Membrii au fost încurajați să creeze materiale care să devină virale, iar printre premii se numără, de exemplu, pentru cel mai bun „editor” al anului 2024.

Cu alte cuvinte, membrii din grupuri, prezentați drept „voluntari” au fost motivați să participe activ și să inunde platformele cu conținut despre Georgescu, de exemplu, din emisiuni în care a transmis mesaje populiste sau pseudoștiințifice. În plus, după rezultatele de luni, 25 noiembrie, care l-au anunțat câștigător pe Georgescu, „voluntarii” au fost felicitați de administratorul grupului: „Ați scris istorie! Rămâneți calmi”.

Pe canalele de Telegram coordonate de rețeaua lui Ilan Șor, cu cât mai mult se apropia ziua alegerilor, cu atât mai mare devenea presiunea de a racola simpatizanți noi. Activiștii lui Șor erau motivați cu promisiuni de „bonusuri” și concursuri cu smartphone-uri.

Citește integral pe G4Media.ro
Exit mobile version