DOCUMENTE Strategii metacognitive, educație digitală și cea incluzivă, discipline opționale pentru elevii de liceu. Programele acestora, publicate în Monitorul Oficial / Ce vor studia elevii

1.282 de vizualizări
Foto: © Photodeti | Dreamstime.com
Trei programe școlare din categoria curriculum la decizia școlii, pentru nivel liceal, au fost publicate în Monitorul Oficial. Este vorba despre următoarele discipline: Educație digitală și abilități media, Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice, Strategii metacognitive.
  • Programele au fost elaborate în cadrul proiectului sistemic Profesionalizarea carierei didactice – PROF.

„Programele școlare cuprinse în prezentul ordin se aplică în sistemul de învățământ preuniversitar începând cu anul școlar 2022—2023, ca ofertă națională de curriculum la decizia școlii sau în cadrul temelor incluse în activitatea corespunzătoare disciplinelor de studiu din ariile curriculare Limbă și comunicare și Om și societate”, prevede ordinul publicat în Monitorul Oficial.

Disciplina opțională „Educație pentru viață” este pentru clasele IX-XII. Este alocată o oră pe săptămână pentru această disciplină, „însă structura cursului permite organizarea flexibilă a timpului de învățare”.

Exemplu de activități pe care profesorii pot să le desfășoare la orele cu elevii:

  • „jocuri de rol și studii de caz privind respectarea drepturilor de autor (de exemplu: Ce înseamnă dreptul de autor și drepturile conexe, ce protejează acestea și sunt ele la fel peste tot în lume? Cine deține drepturi de autor și cum ajută drepturile de autor creatorii, titularii de drepturi, consumatorii, societatea, economia și cultura ca întreg? Beneficiez automat de protecția prin dreptul de autor dacă, de exemplu, fac o fotografie cu telefonul meu sau trebuie să îmi înregistrez opera pentru a beneficia de protecție? Ce presupune încălcarea drepturilor de autor? Pot avea probleme din cauza încălcării drepturilor de autor? Și dacă nu știam că încalc drepturile de autor?”;
  • exerciții de autoevaluare a consumului media, de testare a siguranței în mediul on-line, de conștientizare a limitelor libertății de exprimare;
  • dezbateri pe tema manipulării și propagandei;
Cum se va face evaluarea elevilor la disciplina Educație digitală și abilități media

„Evaluarea se va realiza, de regulă, prin metode complementare (observarea sistematică a comportamentului și a atitudinii față de învățare, interviul, portofoliul, autoevaluarea, jurnalul de lectură, e-proiectul etc.) care permit evaluarea reacțiilor, a învățării și a comportamentului elevilor.”

Programa școlară pentru disciplina Educație digitală și abilități media (clasele IX-XII):

Disciplina „Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice” este pentru clasele IX-X. „Programa își propune să dezvolte gândirea critică a elevilor din ciclul inferior al liceului în legătură cu un aspect extrem de important al vieții sociale actuale – integrarea școlară, socială, profesională, culturală etc. a tuturor membrilor societății, indiferent de caracteristicile fizice, intelectuale sau culturale pe care le au aceștia”.

Programa poate fi considerată o continuare și o completare a Educației sociale, studiate de elevi în ciclul gimnazial, cu precădere a disciplinei Gândire critică și drepturile copilului (clasa a V-a), potrivit documentului citat.

Exemple de activități pentru disciplina Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice:

  • alcătuirea unui portofoliu digital (articole, fotografii, înregistrări video și audio) care să surprindă diversitatea socio- culturală la nivel local/regional/național si problemele integrării;
  • studii de caz pornind de la situații reale ce relevă dificultăți cu care se confruntă oamenii în integrarea socială;
  • teatru de umbre (realizat de echipe mici) în care elevii pot demonstra/arăta comportamente umane ce promovează educația incluzivă. 

Programa disciplinei Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice (clasele IX-X):

Disciplina opțională „Strategii metacognitive” se adresează elevilor de clasa a X-a. Conform sursei citate, „este o disciplină opțională care răspunde necesității de a optimiza procesul de învățare al elevilor de clasa a X-a, prin dezvoltarea sistematică, explicită și intenționată de strategii care să îi învețe să învețe și să reflecteze asupra achizițiilor dobândite și asupra procesului care a condus la acestea”.

Iată în ce activități pot fi implicați elevii:

  • exerciții de modelare a comportamentelor metacognitive prin gândire cu voce tare;
  • exerciții de analiză a proceselor și activităților de învățare în medii colaborativ – virtuale de învățare, în perspectivă metacognitivă;
  • exersarea de tehnici de dezvoltare a învățării de tip autonomy;
  • jocuri de rol;

Programa disciplinei Strategii metacognitive:

Foto: © Photodeti | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. Sunteți nebuni elevii de liceu au 30-32 ore cursuri,dacă adăugăm temele și meditațiile ,muncesc 50 ore,. pe săptămână.Sunteti in stare sa le ,,atașați” zeci de discipline elevilor,după voi ar trebui sa stea non stop la școală,iar voi profesorii să veniți in vizita 3-4 ore pe zi.Rusine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Lista finală a persoanelor care vor alege membrii din comisiile de specialitate CNATDCU, mandatul 2024 – 2028 / Marian Preda, Nicolae Istudor, Adrian Papahagi, Ciprian Mihali, printre profesorii din comitetele de selecție

Marian Preda, rectorul Universității din București, Nicolae Istudor, rector al Academiei de Studii Economice din Bucureşti, Adrian Papahagi, profesor la Universitatea Babeș-Bolyai, Ciprian Mihali, directorul Departamentului de Filosofie, de la…
Vezi articolul

Comisia de Etică a ASE a „îngropat” cazul Mircea Geoană deși traducătorii autorizați au confirmat pasajele plagiate, scrie Pressone.ro / Argumentul – legea din 2005 „nu specifica în mod precis cum trebuie făcută citarea surselor”

Comisia de Etică a Academiei de Studii Economice a „îngropat” cazul de plagiat al secretarului adjunct al NATO, Mircea Geoană, prin argumentul că „sursa este menționată la bibliografia finală” pentru…
Vezi articolul

Ministerul Educației a ales proiectul câștigător în apelul pentru formarea profesioniștilor din educația timpurie, de 14 milioane de euro / Câți educatori vor fi formați și ce vor învăța

Ministerul Educației a ales proiectul câștigător în apelul „Formarea profesioniștilor din educația timpurie”. Asociația „Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională” va primi 14 milioane de euro pentru…
Vezi articolul

Imediat după proba de Matematică de la Evaluarea Națională începe ultima lecție de „Educație la înălțime”, în direct de la Dăbuleni: Deșertificarea și efectele schimbărilor climatice. Profesorii se pot înscrie printr-un formular

Ultima lecție din proiectul național „Educație la înălțime” din acest an școlar va fi transmisă în direct pentru mii de copii din Dăbuleni, județul Dolj, joi, 24 iunie, de la…
Vezi articolul