DOCUMENT Strategii folosite în clasă pentru a le explica elevilor despre antisemitism, inclusiv în contextul discuțiilor care se referă la situația din Orientul Mijlociu / Resurse educaționale deschise

370 de vizualizări
Profesorii care vor să le explice elevilor mai multe despre conflictul actual din Israel pot folosi un document postat de Inspectoratul Școlar Sibiu în urmă cu o lună. Documentul face parte dintr-o serie de resurse educaționale deschise, menite să ajute profesorii care trebuie să predea la liceu din acest an, disciplina “Istoria evreilor. Holocaustului”. Documentul conține idei de activități pe care profesorii le pot aplica la clasă împreună cu elevii, în special în abordarea prejudecăților, în situația din Orientul Mijlociu.
  • Documentul poate fi un sprijin pentru profesorii care vor să le explice elevilor contextul situației actuale din Israel, după ce gruparea islamistă palestiniană Hamas a lansat multe atacuri teroriste asupra Israelului duminică, soldate cu sute de civili uciși. În replică Israelul a bombardat Gaza cu raiduri aeriene și a declarat oficial război împotriva Hamas.

Propuneri pentru profesori ca strategii de abordare a situației generale din Orientul Mijlociu: Abordarea prejudecăților ce vizează grupuri.

  • Profesorii pot explica că indivizii ar trebui să fie trași la răspundere pentru propriile lor acțiuni, dar responsabilizarea indivizilor pentru acțiunile presupuse ale unui grup de persoane cu care pot împărtăși o caracteristică (cum ar fi religia) este o formă de prejudecată;
  • Încurajați elevii să ia în considerare puncte de vedere diferite
  • Profesorii pot crea activități care le permit elevilor să vadă o multitudine de opinii despre o anumită situație sau conflict. Acest lucru le va permite elevilor să privească evenimentele din diferite puncte de vedere și deopotrivă să le încadreze într-o imagine
    mai amplă a unei situații politice înainte de a-și forma propriile opinii;
  • Explorați complexitatea – în timp ce trec în revistă diferite perspective și narațiuni printr-o explorare aprofundată a istoriei, profesorii pot cere elevilor să identifice
    diverse aspecte ale unei situații actuale, nu doar cele politice, și să le enumere pe tablă;
  • Identificaţi abordările nedemocratice sau care sunt bazate pe prejudecăți – profesorii pot îndruma elevii să se uite la anumite site-uri de socializare, în echipe de câte doi sau în grupuri și să răspundă la întrebări pentru a compara discursul privind situația din Orientul Mijlociu și pentru a identifica stereotipuri antisemite sau de altă natură atunci
    când sunt prezente;
  • Contrabalansați imaginile deformate – profesorii pot contrabalansa imaginile bazate pe prejudecată sau distorsionate și pot ghida elevii să analizeze sursele media
    și să cântărească dovezile validității conținutului lor. Profesorii pot cere elevilor să aleagă două surse media diferite și să compare modul în care aceste surse aleg
    să reprezinte situația din Orientul Mijlociu.
    Pe măsură ce elevii folosesc abilitățile de gândire critică, ei vor dobândi o înțelegere mai profundă a complexității antisemitismului sau a altor forme de prejudecăți îndreptate împotriva unui grup și a importanţei abordării acestora dintr-o perspectivă bazată pe drepturile omului. Examinați posibilitatea stabilirii unor „reguli de implicare” pentru a iniția discuția la clasă. Pentru îndrumări cu privire la modul de stabilire a unor astfel de reguli, puteți consulta suportul didactic ODIHR nr. 5, „Predând despre antisemitism prin intermediul educaţiei despre Holocaust”.
  • Elevii identifică exemple de intoleranță din zilele noastre față de evrei
    și alte grupuri care se confruntă cu prejudecată și analizează contextul istoric al prejudecății și asemănările și diferențele dintre acestea.
  • Elevii analizează modul în care evreii sunt reprezentați de diferite surse media și identifică dacă evreii sunt recunoscuți ca membri de zi cu zi ai societății umane, sunt prezentaţi prin stereotipuri antisemite sau apar numai în anumite contexte care transmit viziuni simpliste sau limitate ale experienței evreiești de-a lungul istoriei (de exemplu, ca actori în conflictele din Orientul Mijlociu).
  • Elevii sunt capabili să recunoască când sunt folosite adaptări moderne ale tropilor antisemiți consacrați în discuțiile publice despre Israel și israelieni.

“Este important să preţuim empatia elevilor, să recunoaștem suferința și să arătăm că avem de-a face cu o problemă complexă. Fără a minimaliza luptele oricărui alt popor
sau grup, este la fel de important să transmitem că Holocaustul este un eveniment fără egal în istorie din motive multiple. O încercare de a minimaliza faptul că evreii au
fost victimele vizate de acest genocid se încadrează în categoria distorsionării sau trivializării Holocaustului. Suferința unui grup nu este anulată de cea a altuia”, scrie în document.

Resurse educaționale deschise: Antisemitismul și situația din Orientul Mijlociu

Citește și:
DESCARCĂ Resurse educaționale utile pentru profesorii care predau anul acesta disciplina obligatorie „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu

2 comments
  1. lăsați că și de bullying discutam de când a început școala….dar nu vorbim de familii, de unde incepe totul…
    nu vine ziua votului ?!

  2. Înțeleg ca este totul politic. Până la antisemitism, ce ar fi să se discute despre bullying, care este mult mai răspândit și acoperă o paletă mai largă de cazuri, cu precădere în mediul școlar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Unele inspectorate școlare au publicat notele profesorilor suplinitori de la testarea județeană. Repartizarea posturilor se face în perioada 31 august – 1 septembrie

Unele inspectorate școlare au publicat rezultatele profesorilor suplinitori la concursul de angajare. Concursul de ocupare a posturilor didactice sau a catedrelor rămase vacante/rezervate la nivelul județului/ municipiului București se desfășoară…
Vezi articolul

Consecințe pentru profesorii-evaluatori care „au greșit flagrant” în corectarea lucrărilor de la Bacalaureat și Evaluarea Națională. Cîmpeanu: Să nu mai corecteze vreodată sau cel puțin să nu mai corecteze până când nu dovedesc că vor putea să facă evaluări corecte

Profesorii-evaluatori de la Bacalaureat sau Evaluarea Națională care „au greșit flagrant” în corectarea lucrărilor candidaților cu diferențe uriașe de punctaj ar putea „să nu mai corecteze vreodată” lucrări sau „cel…
Vezi articolul

Profesorii și personalul din învățământ vor primi în octombrie primele de carieră didactică și cele profesionale pentru anul școlar 2023-2024 / Ministerul Educației trebuie să trimită listele – surse

Cadrele didactice și personalul auxiliar vor primi primele de carieră didactică și primele profesionale pentru anul școlar 2023-2024, în luna octombrie, potrivit surselor Edupedu.ro. Recent, Guvernul a prelungit perioada de…
Vezi articolul

Material susținut de VIVA

Folosim tichete pozitive sau negative, pentru a aprecia o activitate a copilului sau pentru a atenționa părintele, spune directorul Școlii Gimnaziale Ion Luca Caragiale din Sibiu, care utilizează catalogul Viva

Constantin Romulus Simion, director al Școlii Gimnaziale Ion Luca Caragiale din Sibiu, a vorbit despre avantajele catalogului electronic VIVA pentru părinți, elevi și profesori: „Folosim acele tichete pozitive sau negative,…
Vezi articolul

Profesorul de Limba și literatura română Horia Corcheș, scriitor: Pentru învățători, anii de practică din liceu sunt, efectiv, o avere inestimabilă pe care nu ne permitem să o pierdem, dacă ne pasă de viitorul copiilor noștri și al națiunii, în fond

Eliminarea specializării de învățător-educator de la liceele pedagogice “la prima vedere, ar putea părea un lucru bun“, scrie profesorul de Limba și literatura română Horia Corcheș, într-un articol de opinie…
Vezi articolul

Salariile profesorilor nu vor crește pentru toți la fel, spune Anton Hadăr, Alma Mater: A fost o sumă fixă dată anul trecut, care nu nu mai permite acum să le dai la toți același procentaj. Dacă a primit 1.700 lei astă-vară, vă dați seama că nu mai poți să-i dai 20%, îi dai 16, îi dai 17, îi dai 14, poate ca să fie și mai puțin / Trebuie să finalizăm în câteva ore grilele

Salariile angajaților din Învățământ nu vor crește cu același procent, „pentru toți la fel”, a declarat de la Palatul Victoria liderul Federației „Alma Mater”, Anton Hadăr. Acesta a spus că…
Vezi articolul