DOCUMENT Sfaturi de la Ministerul Educației pentru profesorii de română: O unitate de învățare poate sau nu să se încheie la finalul perioadei de cursuri 

10.511 vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Ministerul Educației transmite profesorilor de Limba rămână că „o unitate de învățare poate sau nu să se încheie la finalul perioadei de cursuri”, după cum se arată în documentul cu reperele metodologice. Instituția a publicat, cu 10 zile înainte de prima zi de școală, un set de „repere metodologice”, adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească.

La secțiunea „proiectarea demersului didactic”, Ministerul Educației recomandă profesorilor să aibă în vedere „armonizarea celor două programe (programa pentru clasele V – VIII și programa pentru clasa a XI-a), structura anului școlar și rezultatele evaluării inițiale.”

Foto: Repere metodologice – Limba și literatura română 2023-2024

Configurarea unităților de învățare în cadrul planificării nu ar trebui să fie influențată de durata unui interval de cursuri (de exemplu, o unitate de învățare poate sau nu să se încheie la finalul perioadei de cursuri). Suntem siguri că ai conștientizat acest fapt pe parcursul primul an școlar structurat altfel decât până acum”, se arată în documentul citat anterior. 

Potrivit Ministerului Educației, cadrele didactice au libertate în realizarea activității, cu condiția de a se raporta la competențele specifice. Instituția menționează lista autorilor din programa pentru clasa a XI-a:

„Ai libertatea să îți construiești propriul demers, să-ți configurezi unitățile de învățare, cu condiția să te raportezi la competențele specifice. Evident, în cazul textelor pe care le vei selecta va trebui să ai în vedere următoarele: 

  • unele dintre textele selectate vor aparține autorilor canonici din lista inclusă în programă (Mihai Eminescu, Ion Creangă, I. L. Caragiale, Titu Maiorescu, Ioan Slavici, G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu);
  • se vor caracteriza prin accesibilitate în raport cu nivelul dezvoltării intelectuale și de cultură generală a elevilor, atractivitate și valoare estetică.”

Conform sursei citate, în măsura posibilităților, profesorii voracorda atenție studiului unor texte integrale, cu excepția speciilor literare de mari dimensiuni, în cazul cărora pot recurge și la fragmente de text. 

Informații de context

Într-un interviu pentru Edupedu.ro, profesorul Cătălin Ciupală a menționat că modulele nu sunt corelate cu unitățile de învățare, ceea ce înseamnă că apar dificultăți în privința învățării elevilor. Acesta a adus în atenție că cei au făcut modulele „nu s-au gândit la conținuturile învățării”:

Modulele nu sunt corelate cu unitățile de învățare. Asta e o mare, mare problemă. Vă dau un exemplu: dacă în primul modul intră două unități de învățare, lucrurile sunt în regulă, dar dacă în primul modul intră o unitate de învățare și jumătate, fragmentarea acelei unități de învățare creează dificultăți copilului în învățare. Deci, micile vacanțe sunt bune, dar fragmentarea nu este în regulă, pentru că se fragmentează unitățile de învățare. Cred că oamenii, când au făcut modulele, s-au gândit doar la module și nu s-au gândit la conținuturile învățării și unitățile de învățare din materiile de școală. Aici, după părerea mea, este o problemă, plus că noi avem puține, foarte puține săptămâni de învățat.”

Anul școlar 2023—2024 este structurat astfel:

Modulul 1 – de luni, 11 septembrie 2023, până vineri, 27 octombrie 2023;

  • Vacanță de toamnă: 28 octombrie 2023 – 5 noiembrie 2023

Modulul 2 – de luni, 6 noiembrie 2023, până vineri, 22 decembrie 2023;

  • Vacanță de iarnă: 23 decembrie 2023 – 7 ianuarie 2024

Modulul 3 – de luni, 8 ianuarie 2024, până vineri, 9 februarie 2024, respectiv vineri, 16 februarie 2024, sau vineri, 23 februarie 2024, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

  • Vacanță de schi: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 12 februarie – 3 martie 2024

Modulul 4 – de luni, 19 februarie 2024, respectiv luni, 26 februarie 2024, sau luni, 4 martie 2024, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 26 aprilie 2024;

  • Vacanță de primăvară: 27 aprilie 2024 – 7 mai 2024

Modulul 5 – de miercuri, 8 mai 2024, până vineri, 21 iunie 2024;

  • Vacanța de vară: 22 iunie 2024 – 8 septembrie 2024.

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 7 iunie 2024;

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 14 iunie 2024;

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor terminale, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 28 iunie 2024;

Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.

Citește și:
Ce predau profesorii de liceu la clasa a XI-a în acest an școlar: Reperele metodologice pentru peste 80 de discipline au fost publicate cu 10 zile înaintea să înceapă cursurile – descarcă documentele
Elevii care intră în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în septembrie nu vor avea manuale noi, ci vor învăța tot de pe cele aprobate în 2004, înainte să se fi născut / Profesorii lor vor avea „repere”, făcute de alți profesori în 10 zile, drept ghiduri de predare
Bătaie de joc la adresa profesorilor și elevilor, din partea Ministerului Educației. Instituția le-a cerut cadrelor didactice să facă reperele metodologice pentru clasa a XI-a, pentru peste 80 de discipline, în doar 10 zile lucrătoare, în plină vacanță – document

2 comments
  1. Să zicem că unitatea de învățare se finalizează fix în prima săptămână din modulul următor, și în consecință și evaluarea sumativă are loc tot atunci.

    Are mare logică ghidul ăla, ce să zic. Dar nu mă mai aștept la nimic din partea ministerului.

    1. Dna Ministru, indiferent ce “Propuneri” faceti Dvs.,succesul Elevilor apare daca Profesorul de LR are ” Cursul” personal, intocmit dupa ” Programa” scolara, iar Cadrul universitar, are tot”Cursul” personal, iar, daca prede LR la Studentii straini, are “Manualul”, redactat de el! In felul acesta, Viata la clasa este ordonata si Cursantii stiu sigur ce trebuie sa invete!Era o butada din batrani: “Ordine si disciplina, te-ajuta sa fii Regina!” Un Dascal ordonat in Predarea unei “Materii” este”Rege” in” ALTARUL TABLEI”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Liderul sindical Marius Nistor critică procedura prin care profesorii ar trebui să declare meditațiile, pusă în dezbatere publică: A veni și a cere de la cine dai meditații din ce clasă și alte date suplimentare, a veni cu un responsabil care să urmărească procedura e deja prea mult. Era necesară o simplă declarație

Liderul Federației Sindicatelor din Educație, Marius Nistor, spune că procedura prin care profesorii din școli și licee ar urma să declare în fiecare an cu cine fac meditații este prea…
Vezi articolul

Cinci județe au cerut bani de la Guvern, din Fondul de rezervă, pentru unele plăți legate de educație / În Sibiu banii se vor folosi pentru plata burselor, iar în Mehedinți pentru plata facturilor la căldură în școli

Arad, Buzău, Constanța, Mehedinți și Sibiu au cerut bani Guvernului din Fondul de rezervă bugetară pentru a acoperi costuri legate de educație: burse, plata facturilor la energie în școli ori…
Vezi articolul