DOCUMENT Răsturnare de situație. Ministerul Educației s-a răzgândit și nu mai cere școlilor activități remediale pentru fiecare copil, ci doar pentru cei din grupurile vulnerabile. Inițial, ARACIP a solicitat școlilor să facă planificarea activităților remediale pentru fiecare elev

40.991 de vizualizări
Foto: People photo created by pressfoto – www.freepik.com
Ministerul Educației s-a răzgândit cu privire la activitățile remediale cerute inițial profesorilor pentru fiecare elev. La solicitarea Edupedu.ro de a explica de ce a cerut ca toți elevii din România să treacă prin activități remediale, Ministerul Educației a răspuns ieri că activitățile remediale nu sunt obligatorii pentru toți elevii, ci doar pentru cei care aparțin grupurilor vulnerabile. Răzgândirea autorității vine după ce Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) a cerut școlilor planificarea activităților remediale “pentru fiecare elev”, conform unui document consultat de Edupedu.ro. Acum, Ministerul Educației spune, în răspunsul trimis la solicitarea Edupedu.ro, că remedialele pentru fiecare elev sunt doar “conceptual” pentru toți elevii. În realitate, autoritatea susține că de fapt nu vor pentru fiecare elev.
  • Este vorba de instrucțiunea nr. 3/2022, instrucțiune trimisă de ARACIP, ce vizează evaluarea externă periodică. 

Amintim că în urmă cu o săptămână ARACIP a anunțat școlile că, în vederea evaluării externe privind obținerea evaluării externe periodice, pentru vizita de evaluare, se va posta în platforma https://calitate.aracip.eu și planificarea activității remediale pentru fiecare elev.

Foto: Captură – Instrucțiunea nr. 3/2022 – ARACIP

Întrebat de ce au fost cerute profesorilor planuri remediale pentru fiecare elev, Ministerul Educației a răspuns că „ARACIP a utilizat conceptul „planificare activități remediale pentru fiecare elev”, ce vizează îndeplinirea cerințelor C.87 și B.77 din HG 994/2020, cu modificările și completările ulterioare”.

„Din analiza integrală a Instrucțiunii nr. 3 rezultă că precizarea „planificări activități remediale pentru fiecare elev” se referă la Indicatorul 12. Rezultatele obţinute (participare şcolară, rezultatele învăţării şi starea de bine)”, mai transmite Ministerul.

Sursa citată precizează că cerința ARACIP vizează „antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii aparţinând grupurilor dezavantajate/ vulnerabile existente în unitatea de învăţământ”.

Răspunsul complet al Ministerului Educației:

Referitor la solicitarea dumneavoastră, vă comunicăm următoarele:

1. Sintagma „planificări remediale” nu figurează în limbajul profesional referitor la învățarea remedială și nici în Instrucțiunea nr. 3 publicată de ARACIP. Acest document – instrucțiunea nr. 3 – are rolul de a orienta unitățile de învățământ evaluate pentru a pune a dispoziție documentele necesare întocmirii raportului de evaluare externă, în conformitate cu art. 11^1 din H.G. 993 /2020 privind metodologia de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie, cu modificăriule și compeltările ulterioare. Așadar, în acest document, ARACIP a utilizat conceptul „planificare activități remediale pentru fiecare elev”, ce vizează îndeplinirea cerințelor C.87 și B.77 din HG 994/2020, cu modificările și completările ulterioare. 

Din analiza integrală a Instrucțiunii nr. 3 rezultă că precizarea „planificări activități remediale pentru fiecare elev” se referă la Indicatorul 12. Rezultatele obţinute (participare şcolară, rezultatele învăţării şi starea de bine).

Analiza cerințelor aferenteIndicatorului 12. Rezultatele obţinute (participare şcolară, rezultatele învăţării şi starea de bine)relevă faptul că sunt cerințe minimale (punctate cu B) și cerințe specifice standardului de referință (nivelul optimal), conform HG nr. 994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar.

Astfel, din analiza acestor cerințe, rezultă că B.77. Implementarea de activităţi de sprijin suplimentar ce duc la îmbunătăţirea rezultatelor şcolare (participare, rezultatele învăţării şi starea de bine) pentru antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii aparţinând grupurilor dezavantajate/vulnerabile existente în unitatea de învăţământ este o cerință obligatorie ce vizează „activități de sprijin suplimentar ce duc la îmbunătățirea rezultatelor școlare”. Acest lucru presupune și învățare remedială, însă se referă la „antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii aparţinând grupurilor dezavantajate/vulnerabile existente în unitatea de învăţământ”. Așadar, având în vedere că cerința „planificări activități remediale pentru fiecare elev” este asociată Indicatorului 12, rezultă că se referă la „antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii aparţinând grupurilor dezavantajate/ vulnerabile existente în unitatea de învăţământ”.

Totodată, din analiza cerințelor standardelor de referință (C.87. Individualizarea şi adaptarea activităţilor şi instrumentelor de evaluare pentru evaluarea progresului şcolar al antepreşcolarilor, preşcolarilor/elevilor care necesită sprijin pentru învăţare sau aparţin grupurilor dezavantajate/vulnerabile de la nivelul comunităţi, respectiv pentru cei talentaţi şi/sau capabili de performanţe înalte) rezultă că – pentru nivelul optimal – evidențierea progresului pentru elevii aparținând grupurilor dezavantajate/vulnerabile se poate face prin evidențierea nivelului elevului la început (evaluare inițială), a activității remediale realizate și a nivelului elevului la final (evaluare finală). Precizăm în acest context că C.87 nu este cerință obligatorie.

2. Acolo unde este necesară, învățarea remedială se adresează fiecărui elev și înseamnă sprijin în învățare/recuperare, putând fi realizată cu ajutorul psihologului/consilierului școlar (dacă elevul are cerințe educaționale speciale). Învățarea remedială se poate face și în timpul orelor de curs, lucrând diferit cu elevul/elevii aflat/aflați în această situație. Planul este realizat de fiecare cadru didactic ce desfășoară această activitate din considerente evidente, unul dintre acestea fiind acela că fiecare plan este individualizat.

Citește și:
ARACIP, agenția care autorizează și acreditează școlile și grădinițele, cere școlilor să facă activități remediale cu fiecare elev

11 comments
  1. CINE ar fi făcut așa ceva pentru fiecare elev?? Inconștienti și nenorociți, obedienții, snobii si mediocrii au ajuns în amărâtul ăsta de minister al învățământului. Indivizi fără o pregătire reală si profundă, care au acaparat acest domeniu vital si minunat și îl tot distrug…
    Ăsta este rostul unui dascăl , să facă planuri imbecile sau SĂ CITEASCĂ, SĂ SE PREGĂTEASCĂ ȘI SĂ SE INSTRUIASCĂ, pentru a preda elevilor??

  2. Fiți serioși, NU facem nicio planificare!
    Birocrația a devenit tot mai stufoasă, iar declinul elevilor și al societății în general – tot mai accentuat. Așa se întâmplă când accentul cade pe forme, și nu pe conținut.

  3. Bună seara. Referitor la articolul cu evaluarea elevilor vulnerabili .Dece copii cu CES și încadrați cu handicap sânt lăsați deoparte la ore de către învățători și profesori și nu sunt băgați în seamă ,ba chiar nu lise dă nimic de scris decât să copieze ce vor din carte și nu sunt integrați ca ceilalți în proiecte la clasă. Atâta descriminare încât ne luptăm cu ei noi părinți și nici consilieri specialiști nu mai reușim săi aducem pe calea cea bună. Deoarece ne spun că lise zic de la școală că ei nu știu nimic și nui ajută cu nimic . Pentru ce își iau acele salarii așa frumoase și se tot plâng că nu le ajung . Doresc și eu un răspuns, vă rog frumos dacă se poate .

    1. Poate unde locuiești dumneata, așa se lucrează cu acești elevi ceea ce este trist… Dar nu peste tot este așa, dimpotrivă.
      Dar e bine să știi că Școlile speciale (Centre de EDUCAȚIE INCLUZIVA) se ocupă cu mult mai mult de acești elevi (cu CES sau handicap) pentru că ăsta este rostul lor. Au clase cu număr mic de elevi si se pot ocupa de ei, iar materia este mai ușoară puțin decât in școala de masă.
      In școala de masă este foarte greu pentru profesor la clasă să se ocupe diferențiat de elevii cu CES sau handicap , mai ales in ziua de azi când copiii sunt atât de greu de controlat.

      1. Niste legi copy paste. Era si evident ca nimeni nu ar fi facut asa ceva, desi am intalnit cativa contopisti ghiocei de partid care cereau sau executau asa ceva. Eu sunt profesor. Eu imi exercit profesia, nu sunt scrib pentru cei pusi politic la conducere sau cei pentru cei ce simpatizeaza cu diverse partide. Formarea initiala de profesor, examenele prin care am trecut cu brio, imi confera si certifica capacitatea de a sti ce si cum sa predau la clasa adaptat nivelului fiecaruia. Nu sa fac eu hartoage sa ma justific pentru sute de elevi. Ce se asteptau, sa punem botul? S-au obisnuit sa fim niste sclavi si cred mereu ca le merge. Era si normal sa se dea aceasta dezmintire. Batea campii.

  4. Am si alergat tare sa fac “cacaturile” lor remediale la toti elevii. Eu am 19 clase. Si nu sunt Superman si ziua inca are 24 de ore. Si mai am si viata privata. Nu dorm in scoala.

  5. >> se poate face și în timpul orelor de curs, lucrând diferit cu elevul
    Intrebarea e cine stie sa lucreze diferit si cine e dispus sa lucreze diferit …

    Cati profi cunosc metode alternative, metode de compensare, metode vizuale pentru materia lor? Unii nu stiu nici macar didactica pentru copiii normali.

    Cati profi ar fi dispusi sa schimbe metoda ca sa lucreze cu un elev dislexic si disgrafic de exemplu?

    Astia de la ARACIP habar nu au pe ce lume se afla.

    1. Domnule perplex ,eu sunt parinte si as ramane profund recunoscator daca ne spune ti niste activitati Avem nevoie de lumina sa nu fim ignoranti !Multumesc!

    2. Metode alternative cunosc toți cei care fac reconversie profesională să poată acapara multe ore suplimentare.Calitate în învățământul românesc mai puțină dar multe hârtii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Național al Elevilor critică „unele inspectorate școlare” pentru „greșelile majore” în organizarea olimpiadelor naționale, dar nu menționează deloc ministerul Educației la capitolul responsabili, deși Direcția Generală de Învățământ Preuniversitar este organizatorul etapelor naționale

“Elevii olimpici ai României au devenit victimele unor decizii logistice nefundamentate și care au avut un impact negativ asupra experiențelor participanților”, acuză Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat. Reacția reprezentanților…
Vezi articolul