Elevii de clasa a VII-a ar putea scăpa de examenele transdisciplinare prevăzute în lege la Evaluarea Națională de anul viitor. Mai mulți senatori social-democrați au depus acum 2 zile în Parlament un proiect de modificare a Legii educației, care prevede amânarea cu 4 ani a evaluării naționale transdisciplinare la clasa a VIII-a.
Potrivit proiectului de lege, inițiat de social-democrata Lavinia Craioveanu, ar urma ca la finalul gimnaziului să susțină examene transdisciplinare și examen separat de admitere la liceele căutate copiii care acum sunt clasa a IV-a.
Ce prevede proiectul de lege depus acum 2 zile în Parlament:
“Articol unic. – Litera b) a alineatului (3) al articolului 361 din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):
….
b) evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care încep clasa a V-a în anul școlar 2020-2021”
FOTO Proiectul de modificare a legii educației
-
Descarcă de aici, în format .PDF, proiectul de lege care prevede amânarea examenelor transdisciplinare
- Vezi aici traseul legislativ al proiectului de lege depus acum 2 zile la Parlament
Ce spune Legea educației în vigoare:
Articolul 361
“(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):
…
b) evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;”
Legea în vigoare din 2011 prevede că elevii care acum au început clasa a VII-a ar trebui să susțină în 2021, la examenul de finalizare a gimnaziului, o probă la informatică, un examen transdisciplinar la matematică și științe, limbă străină, competențe civice și sociale, precum și examen de admitere în liceele căutate. Elevii de clasa a VII-a sunt primii copii care au urmat clasa pregătitoare, care au învățat după un curriculum aplicat pentru prima dată de învățătorii și profesorii lor și prima generație care a trecut de la manuale digitale la manualul unic și iar la manualele cumpărate prin licitație. Cea mai mare necunoscută pentru copiii de clasa a VII-a este examenul pe care îl vor susține la finalul gimnaziului.
Legea educației – modificată altminteri major – a supraviețuit din 2011 cu formula de examene transdisciplinare planificate pentru ei, fără însă ca planul-cadru de gimnaziu să fie transdisciplinar: orele de matematică, fizică, chimie, biologie se fac separat, ca întotdeauna, iar profesorii nu au fost formați să predea transdisciplinar.
Cum arată examenele transdisciplinare prevăzute de legea în vigoare a se aplica la Evaluarea Națională 2021:
Articolul 74
(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
- a) o probă scrisă la limba și literatura română;
- b) o probă scrisă la limba maternă;
- c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe;
- d) o probă scrisă la o limbă de circulație internațională;
- e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului;
- f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului.
(6) Rezultatele evaluării naționale se înscriu în portofoliul educațional al elevului.
Articolul 76
(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează învățământul liceal sau învățământul profesional.
(2) Admiterea în învățământul liceal sau în învățământul profesional se realizează după următoarea procedură:
- a) în cazul în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educațional al elevului;
- b) în cazul în care numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se face luând în calcul în proporție de 70% portofoliul educațional al elevului, media de absolvire a învățământului obligatoriu, precum și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a VIII-a și în proporție de 30% nota obținută la proba de admitere stabilită de unitatea de învățământ.
- (3) În cazul mediilor egale, diferențierea se face pe baza portofoliului educațional al elevului.
(4) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în clasa a IX-a este elaborată de Ministerul Educației Naționale și este dată publicității, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Unitățile de învățământ au obligația de a anunța public disciplina sau disciplinele la care se susține proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum și modul de utilizare a portofoliului educațional, până, cel mai târziu, la începutul clasei a VIII-a. Proba suplimentară de admitere se va susține la cel mult două discipline.
Articolul 361
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):
a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învățământul primar intră în vigoare începând cu anul școlar 2012-2013;
b) evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;
(…)
d) admiterea la liceu se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;”
Întrebată în luna mai ce examen vor da acești copii, Ecaterina Andronescu, pe atunci ministru al Educației, spunea că “Nici profesorii n-au fost formați inițial și nici prin formarea continuă pentru predarea transdisciplinară, ca urmare în acești ani elevii n-au beneficiat de predarea transdisciplinară. Și, ca urmare, mi-e greu să susțin în evaluare ceva ce nu s-a făcut în predare. Cu prima ocazie, o să încercăm să discutăm acest subiect, o să rog comisia de învățământ și de la Cameră, și de la Senat, să discutăm acest subiect, pentru că trebuie să dăm un răspuns foarte clar și trebuie să fie un răspuns legislativ“.
Citește și:
1 comment
Dumnezeule, nu incetatm sa complicam un examen , dar NU FACEM NIMIC pentru a imbunatati conditiile de predare-invatare!!!Cati profesori predau transdisciplinar? Cati profesori le explica elevilor legatura dintre limba romana si matematica si stiinte? Nici macar atat nu fac si le cereti elevilor probe transdisciplinare? De ce trebuie o proba scrisa la o limba moderna, parca limba romana este o limba europeana?!De ce o proba la utilizarea calculatorului, chiar daca se sustine in timpul anului scolar? De ce copiem mereu din alte tari? Noi nu avem scolile dotate cu un minim necesar, dar aplicam ceea ce fac scolile din alte tari?Multe dintre cadrele didactice din invatamantul romanesc nu stiu(deci nu aplica) interdisciplinaritatea si cerem rezultate la examene transdisciplinare? Cata prostie poate exista la nivelul ministerului si al acelui Institul al Stiintelor Educatiei? Eu nu am vazut picior de “cercetator” al institutului in cauza prin tara, care sa constate realitatea din teren pentru a face studii pertinente, pe ce se bazeaza rezultatele enuntate?