DOCUMENT Programul „Joc, respect și bucurie” pentru copiii din grădinițe și creșe, trimis inspectoratelor școlare de Ministerul Educației, fără să fie anunțat înainte. În ce activități pot fi implicați copiii / Lista celor 36 de valori sociale, morale și etice

14.788 de vizualizări
Foto: © Poznyakov | Dreamstime.com
Activitățile social-umanitare pentru promovarea unor valori și cele artistice pentru o cauză umanitară se regăsesc în cadrul Programului Național de Educație pentru Valori „Joc, respect și bucurie”, program ce a fost aprobat și trimis inspectoratelor școlare de către Ministerul Educației. Deși este destinat tuturor educatorilor și puericultorilor, iar beneficiarii sunt copiii, proiectul catalogat drept “național” nu a fost promovat sau publicat de Minister pe pagina oficială. Acesta nu a fost anunțat înainte de vreun oficial. Vezi mai jos, în articol, în ce fel de activități pot fi implicați copiii din creșe și grădinițe.

„Programul naţional Joc, respect şi bucurie este destinat tuturor cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi antepreşcolar, având un caracter complementar în raport cu toate tipurile de activităţi desfăşurate cu copiii (curriculare, extracurriculare, educative) şi cu colaboratorii (familie, comunitate) şi este menit să sprijine creşterea generaţiilor de copii şi tineri care preţuiesc, emană şi creează valoare”, se arată în descrierea programului.

Potrivit documentului consultat, grupul ţintă al programului îl constituie:

  • „copiii cu vârste între 2 şi 6 ani din creşe şi grădiniţe, care sunt şi beneficiarii direcţi ai programului;
  • părinţii copiilor implicaţi în program;
  • cadrele didactice din creşe şi grădiniţe şi toţi adulţii care au legătură cu copiii din unităţile de educaţie timpurie (îngrijitoare, infirmiere, personal medical, personal didactic auxiliar, bucătari, alţi angajaţi), precum şi alte persoane care se implică în activităţile cu copiii (specialişti din diverse domenii, alte cadre didactice, membri ai administraţiei publice locale etc.).”

Unul dintre scopurile programului se referă la formarea comportamentelor social-morale care stau la baza educaţiei pentru valori a copiilor de 2-6 ani. Celălalt scop constă în „crearea şi cultivarea unor practici educative de calitate de către cadrele didactice din fiecare instituţie de educaţie timpurie, având în vedere valori sociale, morale, etice, spirituale, care stau la baza personalităţii umane”.

Componentele programului sunt următoarele:

  • Componenta 1 – managementul proiectului (implementare, monitorizare şi evaluare);
  • Componenta 2 – activităţi destinate educării şi formării copiilor, informării şi formării indirecte a părinţilor, a angajaţilor din unităţile de educaţie timpurie şi a colaboratorilor;
  • Componenta 3 – activităţi de formare continuă şi de dezvoltare profesională destinate profesioniştilor din educaţia timpurie (educatori-puericultori, educatoare, profesori pentru învăţământul preşcolar, directoare de creşă/grădiniță;
Calendarul orientativ pentru anul şcolar 2022 – 2023:
Foto: Captură Programul Educaţional Naţional de Educaţie pentru Valori „Joc, respect şi bucurie”

Un prim pas pe care fiecare educatoare trebuie să-l facă este ca, în primele două săptămâni de la lansarea programului, să selecteze, din lista de valori propuse, minimum 5 şi maximum 7 valori care vor fi avute în vedere pentru anul şcolar în curs. Selectarea se face în funcție de caracteristicile copiilor din grupă.

După aceea, cadrul didactic va „alege câte o valoare pentru fiecare modul din structura anului şcolar, pe care o promovează, exersează şi dezvoltă în rândul copiilor; la grupele mari (copii de 5-6 ani), în funcţie de manifestările comportamentele ale copiilor, poate selecta două valori, fără a fi obligatoriu, având în vedere capacitatea cadrului didactic de observare, intervenţie şi monitorizare a comportamentelor specifice”.

De asemenea, educatoarele vor prezenta și discuta cu copiii tema proiectului/săptămânii, precum și valoarea promovată. Exemplu: “În această perioadă vom derula un proiect cu şi despre animalele domestice şi vom învăţa cum să fim buni / respectuoşi / responsabili. Imagini şi informaţii despre acestea vom găsi şi la centrul tematic sau la avizier şi, împreună, vom învăţa despre …. şi despre felul în care ne comportăm”)“.

Referitor la lista celor 36 de valori propuse în cadrul programului, aceasta poate fi completată cu valori propuse de cadre didactice, părinţi sau alţi colaboratori ai unităţii de învăţământ.

  1. Acceptarea;
  2. Adevărul;
  3. Ajutorul;
  4. Altruismul;
  5. Amabilitatea;
  6. Binele;
  7. Bunătatea;
  8. Cinstea;
  9. Corectitudinea;
  10. Credinţa;
  11. Curajul;
  12. Dragostea;
  13. Echilibrul;
  14. Empatia;
  15. Entuziasmul;
  16. Familia;
  17. Frumosul;
  18. Generozitatea;
  19. Iertarea;
  20. Încrederea;
  21. Întrajutorarea;
  22. Înţelegerea;
  23. Libertatea;
  24. Loialitate;
  25. Onestitatea;
  26. Patriotismul;
  27. Perseverenţa;
  28. Punctualitatea;
  29. Prietenia;
  30. Răbdarea;
  31. Recunoştinţa;
  32. Respectul;
  33. Responsabilitatea;
  34. Solidaritatea;
  35. Toleranţa;
  36. Tradiţiile.
Foto: Captură Programul Educaţional Naţional de Educaţie pentru Valori „Joc, respect şi bucurie”

Iată ce activități sunt sugerate pentru copii, părinți și cadre didactice:

Programul Educațional Național de Educație pentru Valori „Joc, respect și bucurie” poate fi consultat mai jos:

Foto: © Poznyakov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. >>Componenta 3
    Au uitat de profesorii de sprijin. Sau poate nu au habar ca in gradinite invatamantul este integrat. Sau pur si simplu e incompetenta.

    >>formarea comportamentelor social-morale
    La programul asta se pot inscrie si politicieni?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Structura anului școlar 2019-2020 – Semestrul al II-lea să înceapă după vacanța de iarnă sau o vacanță mai scurtă – printre planurile ministrului Educației

Structura anului școlar 2019-2020 aduce modificări față de structura acestui an, a anunțat Ecaterina Andronescu. Semestrul al II-lea să înceapă imediat după vacanța de iarnă, iar examenele din vară –…
Vezi articolul

Există „mici decalaje” între formarea inițială a educatorilor și practica de la clasă, „ar trebui să ne întâlnim mai des, să fim pe aceeași pagină”, spune Viorica Preda, inspector pentru educația timpurie în Ministerul Educației

O provocare din sistemul de educație timpurie sunt „micile decalaje” care există între formarea inițială, formarea continuă ale educatorilor și practicile de la clasă, spune Viorica Preda, inspectorul general pentru…
Vezi articolul

OFICIAL Părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere / Regulile de funcționare a creșelor de stat au fost publicate în Monitorul Oficial

Metodologia privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară, aprobată de Guvern în data de 28 aprilie, prevede o serie de drepturi ale părinților și copiilor de…
Vezi articolul